notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mi a helyzet a szénhidrátokkal?

Nagy általánosságban mindenhol a fehérjéről esik szó, de mi a helyzet a szénhidrátokkal?

vitorlazas.hu
hirdetes

A jó forma elérésében szintén rendkívül fontos szerepük van, ugyanúgy, mint a fehérjének, hiszen makro tápanyag. Hízni, zsírosodni elsősorban a szénhidrátoktól fogsz, ugyanakkor energiát adnak, telítettségérzetet okoznak, ha rendesen edzel is, akkor mindenképp figyelned kell a megfelelő mennyiség bevitelére.

Mi a helyzet a szénhidrátokkal?

Esszenciális szénhidrátok nem léteznek, esszenciális zsírok és fehérjék viszont igen, ha kisarkítanám, akkor ebből az következne, hogy szénhidrátok nélkül is lehetne élni, ám ajánlani nem ajánlanám. Mert a központi idegrendszer legfőbb tápanyaga a szénhidrát. Így tehát még szigorú étrend mellett sem muszáj teljesen kizárni őket, de a mennyiség mellett az sem mindegy, hogy milyen típusokat fogyasztasz.


Azt már említettem, hogy az elhízásért a cukrok, finomított lisztek, vagyis az egyszerű szénhidrátok a felelősek ezért azokat javasolt kerülni. Sajnos a „rossz” szénhidrátokhoz a legkönnyebb hozzájutni, csokik, sütemények, pogácsák, szendvicsek.


Akkor mik lehetnek azok, amiket érdemes beiktatni az étrendedbe?


1. Bogyós gyümölcsök és cseresznye


Bár a gyümölcsfogyasztással vigyázni kell a gyümölcscukor miatt, a bogyós gyümölcsök, mint a málna, az áfonya, a szeder illetve a cseresznye a leginkább ajánlható gyümölcsfélék. Magas a rosttartalmuk, tele vannak antioxidánsokkal, és nagyon alacsony a glikémiás indexük, tehát nem emeli meg roham szerűen a vércukorszintet. A cseresznye azért is lehet jó megoldás, mert a magok miatt lassabban esszük, ezért nehéz hirtelen sokat enni belőle.

hirdetes


2. Csíráztatott szemekből készült kenyér


A csíráztatott szemekből készült kenyér, nagyszerű alternatíva annak, aki nehezen tud lemondani a kenyérről. Az Ezekiel kenyér bio, csíráztatott, 100%-ban teljes őrlésű, finomított liszt mentes kenyér, ám glutént tartalmaz, így a glutén érzékenyeknek nem javasolt. Két szeletben 6 gramm teljes értékű fehérje van, valamint 6 gramm rost. Ezt is azért mértékkel kell fogyasztani.


3. Édes burgonya


Az íze édeskés, inkább a sütőtökre hasonlít. Béta-karotinban gazdag, C-vitamin-tartalma 15-30 mg/100 g, de tartalmaz B1, B2, B6, és E vitaminokat is. A többi zöldségféléhez képest sok (kb. 2g/100 g) fehérje is található benne, ugyanakkor kalóriatartalma alacsony, tele van rostokkal és ásványi anyagokkal és kiválóan laktat is.


4. Quinoa


A barna rizs mellet az egyik legjobb szénhidrátforrás. A quinoa igazából nem gabona, hanem egy növény magja. A quinoa glutén mentes és magas a fehérjetartalommal bír, plusz teljes értékű fehérjét tartalmaz. Igen magas a rosttartalma, alacsony a glikémiás indexe és kiváló vas-, magnézium-, E-vitamin-, kálium- és rostforrás. Fogyasztható köretként, vagy saláták mellé, így kiváló szénhidrát forrás a szükséges fehérjebevitel mellé.

hirdetes


5. Bab, lencse és más hüvelyesek


A bab és a lencse lehet az első számú választás, ha a megfelelő forma érdekében „jó” szénhidrátot is szeretnénk enni. A hüvelyesek tele vannak rosttal, fehérjével és számtalan formában kaphatóak (fehér, vörös, vesebab, vajbab, zöldbab) így lassabban válnak unalmassá és annyit ehetsz belőlük amennyi jólesik. A magas rost és fehérjetartalom miatt célszerű naponta egyszer fogyasztani őket, vacsorára fogyasztott fehérje mellé jó köret bármelyik fajtája.


6. Hajdina és a köles


Bár a hajdina nem fogyasztható korlátlanul, hisz magas a keményítőtartalma, de mivel glutén mentes, a belőle készülő tészta például sokkal jobb, mint hagyományos társaik. A hajdina B1-, B2-, C-, és E-vitaminban valamint fehérjében is gazdag, emellett cinket, rezet, mangánt, magnéziumot és kalciumot is tartalmaz. Jótékonyan hat a koleszterin-szintre és a vérnyomásra, magas rosttartalmának köszönhetően az emésztést is támogatja.

 

Szerző: Kerekes Dániel - Személyi edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

2019-11-13

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

Nem is gondolnánk milyen hatása lehet egy - egy élelmiszernek a bevett gyógyszerekre. Egyesek képesek többszörösére növelni a hatásfokát, míg mások teljesen semlegesíthetik. . Ezért nagyon körültekintőeknek kell lennünk egy gyógyszerkúra alatt

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

2019-11-13

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

Sokan keverik a szezont a fazonnal! A többség valamilyen oknál fogva azt gondolja, hogy attól, mert valaki vékony, attól már edzett is! Elárulok valamit! 17 évesen vékonynak lenni nem nagy kunszt! Bár azért Magyarországon már ez is nagy szám

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

2019-11-11

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

A felfázással sajnos szinte minden nő találkozott már, mivel különösen a gyengébbik nemet érinti ez a baktériumos fertőzés. Fájdalmas és kellemetlen tünetekkel jár, van akinek enyhébb és van, akinek elviselhetetlen szintű fájdalmakat okoz. Ha te is szenvedsz a felfázástól, próbáld ki a következő házi praktikákat, melyek sokak szerint hatásosnak

Éhezés és elhízás

2019-11-11

Éhezés és elhízás

Az ember azt hinné hogy elhízott emberek sosem éheznek, és mindig jól lakottak. Nos nem! A szervezet generálja és gondoskodik arról hogy ez ne így legyen

Mik az ásványi anyagok?

2019-11-10

Mik az ásványi anyagok?

Mindig olvassuk, hogy különböző ételekben mennyi vitamin és ásványi anyag van, de tudod is, hogy mik azok az ásványi anyagok? Íme, egy rövid bemutatás

Rossz szokásaink a legfőbb ellenségeink. Ne pusztítsd magad!

2019-11-07

Rossz szokásaink a legfőbb ellenségeink. Ne pusztítsd magad!

Mentális jólétünk nagymértékben függ attól, milyen szokásokat követünk mindennapjainkban. Gondoltunk volna, hogy legfőbb ellenségeink a rossz szokásaink? A következőkben bemutatjuk, hogy melyek ezek a rossz szokások

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
56 488
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 141 403
Közösség

Szótár

Enzim

A szervezet által előállított, fehérje természetű anyagok, amelyeknek fő feladata a... Tovább

B9-vitamin

Szerepe van még a fehérvérsejtek, vörösvértestek, vérlemezkék képzésében, az aminosavak,... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 1

Átlagos értékelés: 4.0

betegség diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás