notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mennyi szénhidrátra van szüksége az agynak a működéshez?

Mennyi szénhidrátra van szüksége az agynak a működéshez?

vitalzone.hu
hirdetes

Nem tilos a szénhidrátfogyasztás, de nem mindegy, mennyit eszel belőle. A szénhidrátszegény diéták korát éljük, ami nem hiszem, hogy egészséges lenne. Ugyan akkor az sem jó, hogy sokan a dupláját eszik meg a megfelelő mennyiségnek.

Mennyi szénhidrátra van szüksége az agynak a működéshez?

Akár paleo, akár ketogén étrendről legyen szó, a hangsúly a minél kevesebb bevitt szénhidráton van, pedig ez a makrotápanyag is a test és az agy egyik fontos üzemanyaga!!! 

 

A szénhidrátok fő funkciója, hogy glükózzal lássák el az agyat.

 

Bár a test a zsírt és a fehérjét is energiává tudja alakítani, ezeknek más szerepe van. Ha az ember nem fogyaszt elég szénhidrátot, akkor a szervezet a fehérjéből állít elő glükózt, amivel elvonja azt a fő feladatától: az izmok és szövetek táplálásától.

 

A test a zsírsavakat is ketonokká tudja alakítani, ezek szintén üzemanyagforrások - ez a ketogén étrend alapja.

 

Mennyi szénhidrát kell az agynak?

 

Egy felnőtt, átlagos súlyú és aktivitási szintű embernek napi 130 gramm szénhidrátot kell fogyasztania, ez teljes kiőrlésű kenyérből nagyjából 350 gramm. Ez az az érték, ami biztosítja, hogy a test és az agy megfelelően működjön. Egy átlagos férfi ezzel szemben napi 296 gramm, míg egy átlagos nő 224 gramm szénhidrátot fogyaszt, vagyis a normális érték dupláját.

hirdetes

 

A fel nem használt szénhidrátot ezután a szervezet egyrészt glükóz formájában tárolja az izmokban és a májban, másrészt miután ezek a raktárak beteltek, zsír formájában a testen.


Tehát az ajánlottnál több szénhidrát fogyasztása kifejezetten hizlal, de mi történik, ha ennél kevesebb kerül a szervezetbe?

 

Az agy az egyik legaktívabb szerv, bár súlya mindössze a test 2%-át teszi ki, a napi energiabevitelünk 20%-át fogyasztja el.

 

Az energiát javarészt a test alapfunkcióinak, a szívverésnek, a légzésnek és a testhőmérsékletnek a szabályozására használja fel, valamint ebből fedezi a gondolkodást is. A szénhidrát tehát az ezekhez szükséges üzemanyaggal látja el az agyat, így felmerülhet a kérdés, hogy az alacsony szénhidráttartalmú diéta nincs-e befolyással a gondolkodásra?

 

Az alacsony szénhidráttartalmú diéták, bár az életfunkciókat nem befolyásolják, de a memóriát igen.

 

Kell a szénhidrát, de nem mindegy, hogy milyen A szénhidrátnak tehát megvan a maga szerepe a táplálkozásban, ám az egyáltalán nem mindegy, milyet eszel.

hirdetes

 

A magas glikémiás indexű szénhidrátok egyszerű cukrokat tartalmaznak, melyek mellett nincs elég keményítő és rost, hogy lassítsa a cukor felszívódását.

 

Ezek a hozzáadott cukrot, finomlisztet vagy rizst tartalmazó ételek gyorsan felszívódnak, és nagyon megdobják a vércukorszintet, amit azután fáradtság és hamar visszatérő éhség követ.

 

Ezzel szemben az összetett szénhidrátok, mint amilyenek a teljes kiőrlésű gabonatermékekben, babokban, gyümölcsökben és a zöldségekben vannak, tartalmaznak ugyan egyszerű cukrokat, de mellette keményítőt és rostokat is. Ezért lassabban emésztjük meg őket, és megfelelő energiával látják el a szervezetet anélkül, hogy megdobnák a vércukorszintet, így ezek nyugodtan fogyaszthatók egy egészséges étrend részeként.

 

Szerző: Suba Krisztina-Személyi Edző


 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
311 403
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 435 790
Közösség

Szótár

keresőoptimalizálás

KERESŐOPTIMALIZÁLÁS meghatározása Keresőoptimalizálás definíciója   A... Tovább

Gőzfürdő

  A gőzfürdők története az ókori görögökig és rómaiakig vezethető vissza.... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 221

Átlagos értékelés: 4.9

akaraterő alakformálás betegség edzésmódok edzőterem egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód elhízás étrend fitness fogyás fogyókúra kalóriabevitel