notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Még az édes is sós Válasszuk a csökkentett sótartalmú élelmiszereket!

Még az édes is sós Válasszuk a csökkentett sótartalmú élelmiszereket!

vitalzone.hu
hirdetes

Budapest, 2019. június xx. – A sótlan ételeket ízetlennek tartjuk, sokunk kezében pedig már az első falat előtt ott a sószóró – derült ki a Kométa Mindennapok felmérésből*. Így nem csoda, hogy a magyar nők kétszer, a férfiak pedig háromszor többet fogyasztanak az ajánlott napi 5 grammnál. Az élelmiszercímke segíthet a tájékozódásban, viszont például a címke nélküli pékáruk sótartalma rejtetten marad. Az édes élelmiszerekről pedig senki nem gondolja, hogy esetenként milyen sok sót tartalmaznak.

Még az édes is sós Válasszuk a csökkentett sótartalmú élelmiszereket!

A túlzásba vitt só következményei súlyosak: észrevétlenül alakulhat ki magas vérnyomás és szívbetegség. Pedig mi sósan eszünk; ezt láttuk a nagyszüleinktől, szüleinktől. Nagyapánk a gőzölgő húslevesbe kóstolás nélkül szórta bele a sót, nagymamánk pedig megsózta, majd kinyomkodta az uborkát, mielőtt ecetes saláta készült belőle. A sószóró sosem hiányozhatott az étkezőasztalról. Ezt látták a szüleink és mi is. Gyermekkorunktól hozzászoktunk a (túlzottan) sós ízekhez, ezen pedig nem könnyű változtatni. Erre mutat rá a Kométa Mindennapok felmérése is: az emberek több mint fele (57,6%) szerint a sótlan ételek ízetlenek, egyharmaduknak (35%) pedig sokszor már az első falat előtt kezében a sószóró.

 

Napi 5 gramm könnyen összejön


Míg a megkérdezettek közel egyharmada (29%) csak egy kávét iszik ébredés után, az emberek fele (53,5) a sós reggelire voksol: gyakran tojással, sonkával, felvágottakkal vagy éppen virslivel indítja a napot. 3-ból 1 ember sós péksüteményt választ, ráadásul minden második rendszeresen megsózza a szendvics mellé felszeletelt paprikát, paradicsomot. Vacsorára is egyértelműen a sós ízek a legnépszerűbbek. Kedvenc esti fogás a szendvics: az emberek 63,7 százaléka választja a felvágottat, sajtot, zöldségeket valamilyen pékáruval. Azt mindenki tudja, hogy a sajtok, felvágottak sok sót tartalmaznak, de az már kevésbé egyértelmű, hogy a kenyérfélék sótartalma is magas. Ha emellé még meg is sózzák a zöldséget, akkor már egyetlen szendviccsel is megközelíthetik a napi ajánlott 5 gramm (1 kávéskanálnyi) sómennyiséget. Ezért érdemes csökkentett sótartalmú ételeket vásárolni.

 

Rejtett sócsapdák


Édes péksüteményt minden ötödik (18,3%) válaszadó, vajas-mézes, lekváros pékárut pedig az emberek közel egytizede fogyaszt szívesen a nap első étkezésekor. Míg a felmérésben résztvevők 62 százaléka gondolja egészségesebbnek a gabonapelyheket a szendvicsnél, a gyakorlatban 10-ből egy ember választ bolti gabonapelyhet vagy müzliszeletet. Pedig egyes reggelizőpelyhek sótartalma kifejezetten magas, ezt mindig érdemes ellenőrizni a címkén. Édes ízük ellenére például a túrós batyu, túrós rétes és a kakaós csiga sem tartoznak a kifejezetten sószegény ételek közé. 

hirdetes

 

Az édes is lehet túl sós!


Míg az emberek fele (52%) állítja, hogy egészségügyi okokból tudatosan kerüli a sós ételeket, a válaszadók egyharmada szerint az esti TV-nézés legfontosabb kellékei a sós ropogtatni valók. Közülük sótartalomban a ropi és a pattogatott kukorica viszik a prímet. A sós mogyoró, pisztácia vagy mandula minden második embernél ott lapul a konyhaszekrényben, különösen igaz ez a 20 év alatti fiatalokra. Ők inkább a cukortól félnek, kétharmaduk tudatosan kerüli az édes ételeket, mert szerintük azok hizlalnak. Ám a só káros hatásaira nem gondolnak. A felmérésben résztvevők közel harmada előszeretettel választja az édes kekszeket, nápolyikat, amikor rátör a nassolhatnék. Azonban meglepő módon nem csak az a sós, ami annak látszik: a háztartási kekszben szinte ugyanannyi só van, mint a pörkölt sózott földimogyoróban. 

 

Az, hogy a túl sok cukor káros, hamar érzékeljük: pillanatok alatt szűkebbek a ruháink, felugranak a plusz kilók, szuvasodik a fogunk. A sónál ez nincs így, pedig a túlzott sófogyasztásnak nagyon súlyos és kezdetben észrevétlen következményei lehetnek: magas vérnyomás, cukorbetegség, szívbetegség stb. Így rosszul teszi az, aki csak legyint ezzel kapcsolatban.


„A túlzottan sós ízekről hirtelen leszokni nagyon nehéz, de a szokásainkon szép lassan tudunk változtatni az egészségünk érdekében. Az első lépés az, hogy még az édes élelmiszerek címkéjén is figyeljük a sótartalmat, és a bevásárlókosárba a „csökkentett sótartalmú” termékeket helyezzük.” – mondta Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.

hirdetes

 

Sócsökkentési tippek a dietetikustól:

 

• Kóstolás nélkül soha ne sózzuk meg ételeinket!
•Mindig olvassuk el az élelmiszerek címkéjét, és válasszuk az alacsonyabb sótartalmú termékeket!
•Fokozatosan csökkentsük a sózást, a kevésbé sós íz megszokásához kb. 3-4 hét szükséges.
•Főzéskor só helyett használjunk erőteljes aromájú, friss fűszernövényeket (bazsalikomot, majoránnát, kakukkfüvet, stb.)!
•Sót és sót tartalmazó ételízesítőt ne használjunk egyszerre!
•Készítsük el otthon ételeinket friss alapanyagokból korszerű konyhatechnikai eljárásokkal, amelyekkel túlzott sózás nélkül is ízletesebbé tehetjük azokat, például gőzben, zöldséglében, tejben főzve vagy teflonban/alufóliában/sütőzacskóban sütve. Nagyon ízletes lesz akkor is a hús, ha előzőleg friss fűszerekkel, citrommal, vörös- illetve fokhagymával ízesített tejben, joghurtban, vagy olívaolajban pácoljuk be. Sózás helyett ízesítsünk többször balzsamecettel, vagy citromlével.
•A vajas, margarinos kenyeret és a hozzáadott zöldségeket, paprikát, paradicsomot, retket, soha ne sózzuk meg, hogy a gyerekek így szokják meg és így élvezzék ezek eredeti ízét.


* A felmérés 1254 résztvevő megkérdezésével készült az internetet használó magyar lakosság körében 2019 májusában. A Kométa Mindennapok felméréssorozat 2019 tavaszán indult és az életünk olyan különböző területeit igyekszik feltérképezni, mint a táplálkozás, a testmozgás, a családi élet, a mindennapok és ünnepek.

 

Szerző: Fülöp Edit

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Eltűnhetnek a gyógynövények

2019-08-15

Eltűnhetnek a gyógynövények

Attól fogva, hogy híre megy valamelyik himalájai növény gyógyító erejének, három-négy év sem kell ahhoz, hogy végleg el is tűnjön a Földről" - figyelmeztet Jacques Fleurentin francia etnofarmakológus, aki a gyógyszerészetet az élővilág védelmével kapcsolja össze.

Hat természetes gyógymód, amely működik

2019-08-15

Hat természetes gyógymód, amely működik

Gondoltunk már arra, mennyire jó lenne, ha elmúlna a fejfájás, megszűnne az olykor hasogató hátfájás, illetve a depresszió, s lehetőleg gyógyszerek és mellékhatások nélkül? Összegyűjtöttük, mely esetekben érdemes egyáltalán a természetgyógyászathoz fordulni.

Méregtelenítő kúrák: szükségünk van rá?

2019-08-15

Méregtelenítő kúrák: szükségünk van rá?

A méregtelenítő diéták, ha helyesen alkalmazzuk őket, segíthetik testünk természetes detoxifikáló rendszereit – mondta Michelle Schoffro Cook, a természetes gyógymódok, az akupunktúra elismert doktora.

Hogyan hatnak a szervezetre a flavonoidok?

2019-08-15

Hogyan hatnak a szervezetre a flavonoidok?

Egy friss tanulmány szerint a csokoládé, a szójafehérje és a zöld tea speciális hatást gyakorol a szív- és érrendszerre.

Húgyhólyag-, bőrrák ellen igyunk zöld teát

2019-08-14

Húgyhólyag-, bőrrák ellen igyunk zöld teát

A zöld tea fogyasztásának élettani előnyeiről - a különféle orvosi vizsgálatokat ismertető tanulmányoknak köszönhetően - régóta tud a közvélemény.

Az életmentést is akadályozzák egyesek egy jó Facebook képért – Megdöbbentő, nézd meg a videót

2019-08-14

Az életmentést is akadályozzák egyesek egy jó Facebook képért –...

Kizárólag mi vagyunk felelősek a tartalomért, amit a közösségi oldalakon megosztunk, ezért jobb, ha odafigyelünk! Tudnunk kell, amit egyszer nyilvánosságra hozunk az már nem teljesen a miénk.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
116 210
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 741 762
Közösség

Szótár

Aerob edzés

  Hosszan tartó, alacsony vagy közepes intenzitású mozgásforma, mely során a... Tovább

Alma típusú elhízás

A hasi elhízást nevezik alma típusú vagy férfias elhízásnak. Az ilyen típusú elhízás... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 103

Átlagos értékelés: 4.9

akaraterő alakformálás betegség cukorbetegség egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód étrend fogyás fogyókúra