notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Hogyan nyerjük vissza a kontrollt az étkezésben?

hirdetes

Hogyan nyerjük vissza a kontrollt az étkezésben?

vitalzone.hu
hirdetes

A fogyókúrák, életmódváltások virágkorát éljük, mégis egyre több a túlsúlyos és evési zavarokkal élő. Valóban ennyire akaratgyengék lennénk? Vagy más okuk van a sorozatos kudarcoknak?

Hogyan nyerjük vissza a kontrollt az étkezésben?

Hiába értjük meg, határozzuk el, hogy kiiktatjuk az egészségtelen ételeket és táplálkozási szokásokat a mindennapjainkból, hiába vonzó az eredmény, vagy mondják a körülöttünk élők, hogy mennyivel jobban éreznénk magunkat a bőrünkben, ha leadnánk pár kilót, a többségünknek mégsem sikerül tartósan életmódot váltani.


Az biztos, hogy az akaraterő, az elszántság és az önkontroll hiányának hangsúlyozása és számonkérése mit sem segít azon az elhízott vagy krónikus evészavarral küzdő emberen, aki újra és újra nekifut a diétának vagy a gyógyulásnak, majd mindig visszaesik. Sőt idővel a fogyókúrás kudarcokkalgyengített önértékelés már megágyaz a következő sikertelen próbálkozásnak.


Az önkontroll a pszichológiában – szemben a köznyelvvel – nem egyenlő a vasakarattal, az eltántoríthatatlansággal vagy az önmegtartóztatással. Több összetevős fogalomról van szó, amelynek része az önszabályozás, a késleltetés képessége és az akadályoztatás tűrése. Az evési és testsúlyproblémák megértése és megoldása szempontjából mindegyiknek kitüntetett szerepe van.

hirdetes


Az önszabályozás


Az önszabályozáson egyrészt az éhség és a jóllakottság biológiai jelzéseinek észlelését és az azokra adott megfelelő reakciókat értjük. Az evési és súlyproblémával élők nehezen vagy egyáltalán nem tudják megkülönböztetni a tényleges biológiai éhséget a kívánósságtól, a jóllakottságot a pukkadásig evéstől. De előfordul az is, hogy hiába érzékelik akár az éhséget, akár a jóllakottságot, figyelmen kívül hagyják az ezekkel kapcsolatos testi jeleket, s akkor is esznek, amikor valójában nem éhesek. A feleslegesen bevitt táplálék pedig idővel túlsúlyhoz vezet.


Az önszabályozás része még az érzelmek felismerése, s azok megfelelő kommunikációja. Az evési zavarokban leggyakrabban a negatív érzelmek, azon belül is a düh és a félelem kifejezésének nehézségével vagy lehetetlenségével találkozunk. Ennek hátterében gyermekkori minta és/vagy a másoknak megfelelés mindenekfölötti fontossága áll.
Gyakori jelenség, hogy a szülők sem tudják jól kezelni a negatív érzéseket, s tiltják, büntetik ezek kifejezését. Ilyenkor a gyermek nem kap megfelelő iránymutatást, hogy mit kezdjen a negatív érzelmeivel, hogyan juttathatja azokat kifejezésre, anélkül, hogy mások rosszallását kiváltaná vele. Később, felnőtt evészavaros embereknél azt látjuk, hogy a negatív érzelmeiket még megfogalmazni sem tudják, csak nagy feszültséget élnek át, amivel nem tudnak mit kezdeni. A túlevés vagy a „jutalomfalatok” pedig ezt a megfogalmazhatatlan és kifejezhetetlen belső feszültséget csökkentik ideig-óráig.

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
138 179
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
138 179
Közösség

Szótár

Globesity

A globesity a múlt század folyamán kialakult, de hatásaiban napjainkban jelentkező tömeges... Tovább

Magnézium

Az emberi szervezet megfelelő működéséhez szükséges legfontosabb ásványi anyagok közé... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 142

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő alakformálás betegség diéta édesség egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód étrend fogyás fogyókúra lelki egészség