notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Az életünkből nem hiányozhatnak ezek az ételek

Huszonöt táplálék, amely nem hiányozhat az étrendünkből

vitalzone.hu
hirdetes

Néhány táplálék kifejezetten egészségvédő hatású, míg mások olyan elemeket tartalmaznak, amelyek gátolják ezeket a folyamatokat. Összegyűjtöttük azokat a zöldségeket, illetve gyümölcsöket, amelyeket érdemes beiktatni az étrendünkbe. Szemezgessünk bátran, meglepetést is okozhat a lista.

Ezeket mindenképp fogyaszd

1. Spárga

 

A spárga tele van glutationnal, amely az egyik legfontosabb antikarcinogén (rákellenes) anyag. Szintén tartalmaz rutint (bioflavonoidok közé sorolják, a P-vitamin és a C-vitamin kísérője), amely védi az apró vérereket a károsodástól, valamint megóvhat a sugárzástól. Kiváló forrása az A, C, E és B-complex vitaminoknak, a káliumnak és a cinknek.


2. Avokadó


Az avokadó egyszeresen telítetlen zsírsavakban gazdag, amelyeket a szervezet gyorsabban tud elégetni. Kétszer annyi káliumot tartalmaz, mint a banán. Finom, krémes salátaöntethez turmixoljunk össze egy avokadót friss répával.

 

3. Banán


Ne együnk banánt csak a káliumtartalma miatt – bár van benne, a legtöbb zöldségben és gyümölcsben szintén megtalálható. Magas a cukortartalma, ezért nem ajánlott annak, akinek vércukor problémái vannak. Ne együnk banánt üres gyomorra; kombináljuk némi fehérjével, amely segít normalizálni a banán magas cukortartalma által kiváltott inzulin választ. A kicsit zöldes gyümölcs jobb választás, mint a túlérett. A banán nagyon népszerű gyümölcs, az esőerdőket gyakran irtják amiatt, hogy több termőföldhöz jusson az ültetvényeknek.

 

4. Cékla: zöldje és gyökere


A zöld levelek jelentős mennyiségű kálciumot, vasat, magnéziumot és foszfort tartalmaznak. A, B-complex és C- vitaminokban gazdag. Gyökerének magas a szénhidrát tartalma, ezért érdemes mértékkel fogyasztani.

 

5. Brokkoli

 

Kétszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a narancs. Majdnem annyi kálcium van benne, mint a friss tejben – viszont könnyebben felszívódik. Tartalmaz szelént is, ez olyan ásványi anyag, amit rák- és vírusellenes hatása miatt érdemes szeretni. Szerény forrása az A és E-vitaminoknak; mindemellett antioxidáns hatású.


6. Zeller


A természetes nátrium egyik legjobb forrása, sőt gazdag a káliumtartalma is. Magas víztartalma miatt alkalmas zöldséglevek készítéséhez. Kenyér helyett is kiváló a szeletelt zeller, így könnyű szerrel csökkenthetjük a pékáru mennyiségét étrendünkben.

 

7. Koriander


Kiváló húgyúti fertőzésekre. Levele és magja egyaránt segítik az emésztést, csökkentik a bélgázokat, a fájdalmat és a felfúvódás. Az émelygés kiváló ellenszere, gyulladáscsökkentő hatású, enyhíti a reumás fájdalmakat, a fejfájást, a köhögést, és a mentális feszültséget.

 

8. Cikória


Inulint (növényi rostanyag, olyan összetett szénhidrátvegyület, amely bár édes, nem tekinthető cukornak) tartalmaz, amely segít a cukorbetegeknek vércukorszintjük szabályozásában. Rokonságban áll a salátával és a gyermekláncfűvel, de valójában a napraforgók családjába tartozik. Megtisztítja a májat és az epehólyagot. Jó hatással van az emésztésre, a vérkeringése és a vérre. Levele tele van kálciummal, A-vitaminnal és káliummal.

 

9. Kínai kel


Gyulladáscsökkentő, illetve kiváló folsav-forrás. Kalóriában és nátriumban szegény. Káliumban és A-vitaminban gazdag.

hirdetes

 

10. Gyermekláncfű levél


Jó az emésztésre, és vírusellenes hatású, ezért hasznos lehet az AIDS és a herpesz kezelésében. Sárgaság, zsugorodás, magas vérnyomás okozta ödéma, köszvény, ekcéma és akne ellen is kiváló. Szintén használják a mell- és tüdőrák kezelésében, valamint segít megelőzni a menstruációs felfújódást. Zöldje tele van A-vitaminnal, mégpedig az antioxidáns karotin formájában, valamint C-vitaminnal. Kálcium és kálium is van benne. Gyökere inulint tartalmaz, amely szintén a cukorbetegeknek jó.

 

11. Édeskömény


Antioxidáns bioflavonoidot, azaz kvercetint tartalmaz. A gyógynövény antikarcinogén hatású, alkalmas kemoterápián vagy besugárzáson átesett rákos betegek kiegészítő kezeléséhez. Gyomorrontás és bélgörcs ellen is kiváló. Segíti a váladék kiürülését a légutakból.

 

12. Zöldbab

 

A friss zöldbab tele van A, B-complex vitaminokkal, kálciummal és káliummal. Vizelethajtó hatású, emiatt alkalmas a diabétesz kezelésére. A friss zöldség bársonyos érintésű, és roppan, ha megtörjük.


13. Jamszgyökér


Nátriumban szegény, káliumban gazdag. Édes húsa van, mint a vízi gesztenyének, ám annál ropogósabb. Magas szénhidrát tartalma miatt mértékkel fogyasszuk.

 

14. Leveles kel


Csillapítja a tüdő vérbőségét, jót tesz a gyomornak, a májnak és az immunrendszernek. Tartalmaz luteint és zeaxantint (természetes, zsírban oldódó pigmentek, a természetben sárga és narancsvörös színárnyalatokban tűnnek fel), amelyek védik a szemet a makuláris degenerációtól (az éleslátás helyének károsodása). Szintén tartalmaz I3C (Indole-3-carbinol) vegyületet, amely a vastagbélrák ellen védhet. Kiváló forrása a kálciumnak, vasnak, A és C-vitaminoknak és a klorofillnak.

 

15. Karalábé


A káposztafélék családjába tartozik, C-vitaminban és káliumban gazdag. Magas rosttartalmú. Segít stabilizálni a vércukorszintet, hasznos lehet a kóros vércukoresés és diabétesz esetén. Szintén hatásos ödéma, candida gomba, és vírusos állapotok esetében is.

 


16. Mustárlevél

 

Kiváló rákellenes zöldség. Megfázás, izületi gyulladás, depresszió nagyszerű ellenszere. Míg az Amerikában kapható mustárlevél enyhe ízű, addig néhány változata, különösen, amely Ázsiában található olyan csípős, mint a jalapeno paprika, attól függően, hogy milyen mértékű a mustárolaj koncentrációja.


17. Hagymák


Kiváló antioxidáns forrás, emellett antiallergén és antihisztamin tulajdonságokkal bír. Kéntartalma segít a test méregtelenítésében. Sejtmegújító hatású, igen gazdag kvercetinben. Ahhoz, hogy a teljes tápanyagérték megmaradjon, nyersen, vagy nagyon enyhén párolva érdemes fogyasztani.

 

18. Petrezselyem


Segíti az emésztést, tisztítja a vért és serkenti a beleket, illetve rákellenes hatású. Háromszor annyi C-vitamint tartalmaz, mint a narancs, és kétszer annyi vasat, mint a spenót. De A-vitamint, rezet és mangánt is tartalmaz. Természetes leheletfrissítő (egyetlen megoldás a hagymára).

hirdetes

 

19. Mogyoróvaj


Ha mogyoróvajat veszünk, csak is a bio változatot érdemes választani. A nem bio mogyoróvaj tele van rovarirtóval, gombával, és aflatoxint is tartalmaz, amely rákkeltő hatású. Ahhoz, hogy növeljék fehérjetartalmát, sörélesztővel dúsítják, amely különösen jó a vegetáriánusok számára.

 

20. Földimogyoró


Tele van jótékony fehérjével, ám sokaknak allergiát okoz és nehezen emészthető. Rákkeltő aflatoxint tartalmaz, amely megmagyarázza, hogy a mogyorótermesztéssel foglalkozó földművesek esetében miért olyan aránytalanul magas a rák kialakulása. Tele van gombával és gyakran rovarölő szerrel. Nem tartalmaz omega-3-at, viszont így felboríthatja az omega-6 - omega-3 arányt. A földimogyoró a hüvelyesek, és nem a mogyorófélék családjába tartozik. A szójához hasonló mennyiségű fehérjét tartalmaz, viszont szegény keményítőben. Mint ismeretes, George Washington Carver volt az a személy, aki elterjesztette Amerikában a földimogyorót, mint ételt.

 

21. Tökmag


Magas cinktartalma miatt jót tesz a prosztatának és az immunrendszernek. Parazitaölő zsírsavakat tartalmaz, a nyers változat esszenciális zsírsavakban és jótékony hatású fehérjében gazdag. Ahhoz, hogy a teljes tápanyagérték megmaradjon, nyersen érdemes fogyasztani. A pirított magvak veszélyes zsírokat tartalmaznak, amelyek az erek elzáródásához vezethetnek.

 

22. Retek

 

Antibakteriális és gombaellenes tulajdonságokkal büszkélkedhet. C-vitaminban, káliumban, és más nyomelemekben gazdag. Legalább időszámításunk előtt 2780 óta termesztik, s eredetileg fekete.


23. Édes burgonya


Kiváló forrása az antioxidáns hatású karotinoidnak. Van benne kalcium és tiamin, magas az A és C-vitamin tartalma. Legyünk óvatosak, ha túl sokat eszünk, püffedést és gyomorrontást okozhat. Magas cukortartalma miatt mértékkel fogyasszuk. Nem áll rokonságban a krumplival, sem a jamgumóval.

 

24. Paradicsom


Nem csak likopinben, flavonoidokban gazdag, hanem rákellenes tulajdonságú fitokemikáliákban is. Kiváló forrása a C-vitaminnak (amely a magokat körülvevő, zselészerű anyagban található). A és B-complex vitaminokat, káliumot és foszfort tartalmaz. Az üvegházban termesztett fele annyi C-vitamint tartalmaz, mint a szabadföldi.

 

25. Cukkini


A cukkini és más nyári tökök is magas A és C vitamin tartalmúak. Kálium és kalcium is található benne. Akkor van finom íze, ha 15 centinél rövidebb. Baseball nagyságúra nőhetnek, de mire elérik ezt a méretet, elvesztik ízüket.

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg növelésével.

2019-10-21

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg...

Izomtömegnövelő táplálkozás, mindenkinek ajánlom, aki bajban van az izomtömeg növelésével, nagyon hasznos tanácsok, hogy te is sokkal eredményesebb legyél

Egészségesen minden nap egy avokádóval

2019-10-18

Egészségesen minden nap egy avokádóval

Mit tesz napi egy avokádó a szervezetünkkel? Milyen hatásai vannak ennek a gyümölcsnek? Igen, gyümölcs. A superfoodként emlegetett kis termés, rengeteg érdekességet rejt magában.

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

2019-10-09

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

Nemrégiben derült, hogy egy családtagomnak változtatnia kell a táplálkozásán, mert a jelenlegi táplálkozási szokásának köszönhetően felborult a szervezete.

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

2019-10-09

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

Napjainkban egyre több ember küzd a gluténérzékenységgel. De ami a legszomorúbb, hogy már nagyon fiatal korban is jelentkeznek a tünetek. De, hogy mik is ezek a jelek azt sokan nem tudják.

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

2019-10-08

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

A következő cikkben szeretnék pár olyan dolgot leírni, amiknek általában az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten az étkezésről kapcsolatban. Tehát mondhatni táplálkozásbeli tévhitekről fogok írni.

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

2019-10-07

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

"A főzés voltaképpen szeretetteljes és önzetlen tevékenység, ami a szakács számára is örömmé válik a hozzáértő vendég révén."

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
98 305
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 036 102
Közösség

Szótár

Izomláz

Az izomláz kemény fizikai munka után jelentkező izomgyulladás, ami a legtöbb esetben 2-3... Tovább

Kakukkfű

Latin neve: Thymus serpyllum   Eredete, élőhelye   A Földközi-tenger... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 90

Átlagos értékelés: 4.7

alakformálás betegség diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód fitness fogyás fogyókúra táplálkozás