notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Érdemes-e betegen edzeni? Olvasd el szakértőnk cikkét és tudj meg mindet te is

hirdetes

Edzés betegen?!

Jobbágy Orsolya

Aktuális a téma, hiszen ebben a változékony időben hamar megfázhatunk. Sokan még így betegen is látogatják az edzőtermeket, amivel nem csupán saját egészségüket veszélyeztetik, de még a többi vendéget is összefertőzik. Megéri? Nem hinném…

Lehet-e edzeni betegen? Olvasd el szakértőnk cikkét és tudj meg mindet te is

A legfontosabb szabály, hogy lázas betegen tilos sportolni! Ha elhatároztad, hogy rendszeresen fogsz sportolni és igyekszel is ehhez tartani magad, a lehető legrosszabbkor jöhet a megfázás.

Mi ilyenkor a teendő? A betegséggel mit sem törődve folytatni az edzést vagy inkább a meleg takaró alatt pihenni?


A lázas, vírusfertőzéstől ágynak esett beteg ne sportoljon! Ha elég erősnek érzed magad hozzá, akkor egy ártalmatlan nátha nem lehet akadálya a sporttevékenység folytatásának. Általában azonban nem árt az óvatosság! A sport elősegíti a vírusok szervezetben való terjedését, így azok legrosszabb esetben a szívet is megfertőzhetik. Az immunrendszer nem képes felvenni a harcot a kórokozókkal szemben, gyulladásos folyamatok indulnak be, szívizomgyulladás (myocarditis) alakulhat ki, mely akár halálos kimenetelű betegség is lehet (persze ez egy extrém eset) A vírusfertőzés következtében az immunrendszer fokozott működésbe kezd, ha ilyenkor sportolsz, dupla stresszhatásnak teszed ki szervezeted. Azt is hozzá kell tennem, hogy az egészséges szervezet számára az erőnlétnek megfelelő sport nem jelent stresszt. De a legyengült és beteg szervezet viszont kíméletet igényel.

Lehet-e edzeni betegen? Olvasd el szakértőnk cikkét és tudj meg mindet te is

 

Meddig kell szüneteltetni az edzést?

A lázzal járó betegségekből való felgyógyulás hosszabb pihentetést igényel. Ha csak enyhe megfázásod volt, akkor a tünetek megszűnése után már sportolhatsz is. A lázas betegségek minimum egy hét kihagyást igényelnek. Kétséges esetben kérd ki orvosod véleményét! Arra is figyelj, hogy ne kezdj el azonnal teljes erőbedobással edzeni a betegség után! Figyelj oda tested jelzéseire, és terhelhetőségének megfelelően fokozatos térj vissza a megszokott tempódhoz!

hirdetes

Létezik olyan enyhe légúti betegség, amely mellett nem jelent veszélyt a sport?


A nátha kezelése attól is függ, hogy mik az alapbetegségek, mennyire elesett a beteg, milyen idős, illetve, hogy milyen típusú nátháról beszélünk. A fertőzés okozta nátha esetében vírusfertőzésről van szó, ezzel szemben a nátha allergiás eredetű is lehet. Ma már számos gyógymód közül választhat, ha csillapítani akarja a tüneteket. Vizsgálatok szerint egy egyszerű nátha, (amit nem kísér sem torokfájás, sem köhögés, sem láz) nem ok a sporttevékenység  szüneteltetésére. Ez azonban szintén általános kijelentés, ha nem érzed jól magad, inkább ne sportolj! Nem pár nap vagy egy hét fogja romba dönteni az addigi munkádat. Ilyen enyhe betegségek estében sokszor jót tesz egy séta friss levegőn.

hirdetes

Vannak olyan sportágak, amelyeket enyhe nátha esetén jobban tolerál a szervezet?


Ha nem lázas, akkor enyhe nátha mellett a séta és a nordic walking terheli meg legkevésbé a szervezetet. Ne törekedj maximális teljesítményre, és figyelj oda az évszaknak megfelelő öltözködésre is! Extrém hőmérsékleti feltételek mellett – mindegy, hogy túl hideg vagy túl meleg van -, ne sportolj, kerüld a fizikai megterhelést, mert azzal csak fölöslegesen terhelnéd az  immunrendszered!


 

Lehet-e edzeni betegen? Olvasd el szakértőnk cikkét és tudj meg mindet te is

 

A betegséget „ki lehet izzadni”?

A nem túl megerőltető mozgás jót tesz az ellenállóképességnek. Ha viszont a megterhelés fokozódik, és a sportoló izzadni kezd, nagyon könnyen megfázhat, akár tüdőgyulladást is kaphat, ha már amúgy is beteg, tetézni fogja a bajt, és nagyon súlyos következménye is lehet! Nem baj az, ha a lázas beteg izzad, épp ellenkezőleg, de kizárólag a meleg takaró alatt! Tartsa be orvosa utasításait és ügyeljen a kellő folyadékpótlásra!

Az alapszabály: figyelj oda magadra! Ha levertnek, fáradtnak érzed magad, inkább ne sportolj! Nagyon fontos: Lázasan ne sportolj! Ha a tüneteid nagyon enyhék, nem kell lemondania a mozgásról, csak az intenzitást csökkentsd!

Szerző: Jobbágy Orsolya

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes


Szótár

Globesity

A globesity a múlt század folyamán kialakult, de hatásaiban napjainkban jelentkező tömeges... Tovább

Vitamin túladagolás

A legtöbb vitamint a szervezetünk nem tudja előállítani, így ezt pótolnunk kell. Ha... Tovább

Tovább a lexikonra