notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

C-vitamin a közismert antioxidáns

C-vitamin a közismert antioxidáns

vitalzone.hu
hirdetes

Sok-sok elmélet látott már napvilágot a C-vitamin jótékony és bizonyos esetekben kellemetlen (pl. vesekő, köszvény, hasmenés, B12-vitamin felszívódás nehezítése) hatásairól, melyek közül az utóbbiak nagy részét kísérletekkel nem is sikerült alátámasztani.

C-vitamin a közismert antioxidáns

Az viszont biztos, hogy a szervezetünk számára egy nélkülözhetetlen alkotóról beszélünk. Ezt már az 1930-as években sikerült bizonyítania Szent-Györgyi Albert biokémikusnak, aki megkapta ezért a tanulmányért az orvosi Nobel-díjat.

 

A C-vitamin szervezetünk egészséges működésében igen sok fontos folyamatot támogat, éppen ezért is fontos, hogy megfelelő pótlásáról mindig gondoskodjunk, és azért is, mert szervezetünk nem tudja raktározni, így a felesleges mennyiség kiürül. De, hogy megértsük, miért is olyan fontos a C-vitamin egészségünk szempontjából, vegyük végig azokat a feladatokat, melyekben az e csodaszer igen hatékonyan részt vesz!

 

Fertőzésekkel szembeni ellenállást fokozza. Regenerációban és sebgyógyulásban vesz részt.

 

Antioxidánsként védelmet gyakorol a daganatos betegségekkel szemben. Fizikai és szellemi megterheltség (stresszes állapotok) során fokozottan képződő kártékony szabadgyököket képes hatástalanítani.

 

Természetes antihisztamin hatásából fakadóan enyhíti az allergiás panaszokat. Kötő- és támasztószövet kollagénjének képzésében is részt vesz. Erősíti és tisztítja az érfalat. Védelmet nyújt a fogínynek. Növekedést segíti. Számos hormon képzésének közreműködője. Részt vesz különbözőanyagcserefolyamatokban. Koleszterinszint csökkentő hatással rendelkezik. Fokozza a vas- és rézfelszívódást.

hirdetes

 

A javasolt napi mennyiséget nem könnyű meghatározni.

 

Bár korábban a napi 60-90 mg volt az elfogadott, de a felfokozott életütemünk, a növekvő környezeti ártalmak vagy a helytelen életviteli szokásaink mind jó indokok a napi adag növelésére, akár 500-800 mg-ra is.

 

Mikor szükséges emelt adag?

hirdetes

 

A rendszeres napi fogyasztás mellett vannak olyan állapotok, melyekben a C-vitamin-szükséglet egyértelműen növekszik.

Ilyenek például :

terhesség és szoptatás, járvány időszakok, lázas állapotok, fertőzések, műtétek, daganatos betegségek, intenzív testedzés, megnövekedett környezeti stresszhatások (munkahelyi ártalmak, légszennyezettség stb.), rendszeres dohányzás, gyakori alkoholfogyasztás, bizonyos gyógyszerek rendszeres szedése (pl. orális fogamzásgátlók).

 

Legfőbb forrásai:

Szerencsére elmondható, hogy helyesen összeállított és jó konyhatechnikával elkészített ételekkel bármelyik évszakban fedezhető a szervezet számára szükséges C-vitamin mennyiség.

 

Szinte az összes friss zöldség és gyümölcs bővelkedik ebben a vitaminban (elsősorban a paprika, paradicsom, káposzta, zöldsaláta, brokkoli, kelbimbó, karfiol, sütőtök, spenót, bogyós gyümölcsök, citrusfélék, alma).

 

Vannak fűszerek (pl. fűszerpaprika, hagymák, petrezselyem, bazsalikom) és gyógynövények(pl. homoktövis, csipkebogyó, galagonya, csalán), melyek szintén forrásai ennek a vegyületnek.


Naponta többször fogyasszunk ilyen alapanyagokat odafigyelve a hő-, fémérzékenysége miatti helyes elkészítésükre (nyersen vagy párolva fogyasztva, fémedényeket mellőzve)!
 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Támogasd kézmosással a Magyar Vöröskeresztet!

2019-10-16

Támogasd kézmosással a Magyar Vöröskeresztet!

Október 14. volt a kézmosás világnapja, ez alkalomból sokan és sokféleképpen hívják fel a figyelmet ennek fontosságára. Talán az még szokatlannak számít, hogy az egészségmegőrzés mellett a kézmosással támogatni is lehet.

Október 16: az Újraélesztés napja

2019-10-16

Október 16: az Újraélesztés napja

Tudtad? Minél többen állnak körül egy baleseti sérültet, annál kisebb az esély arra, hogy valaki a segítségére siet. Életbevágóan fontos, hogy mindannyian többet tudjunk az újraélesztés technikájáról, és merjük is használni ezt a tudást.

Szakértők ajánlják: őszi finomságokkal a téli vírusok ellen

2019-10-15

Szakértők ajánlják: őszi finomságokkal a téli vírusok ellen

A nyár vége óta sok energiát elfogyasztottunk, itt az ideje, hogy feltankoljuk szervezetünket vitaminokkal! A NaturMed Hotel Carbona szakértői arra adnak tippeket, hogyan készíthetjük fel immunrendszerünket télre, és hogyan köthetjük össze a kellemest a hasznossal, a feltöltődést a finom ízekkel.

Nagy általánosságban mindenhol a fehérjéről esik szó, de mi a helyzet a szénhidrátokkal?

2019-10-14

Nagy általánosságban mindenhol a fehérjéről esik szó, de mi a helyzet a...

A jó forma elérésében szintén rendkívül fontos szerepük van, ugyanúgy, mint a fehérjének, hiszen makro tápanyag. Hízni, zsírosodni elsősorban a szénhidrátoktól fogsz, ugyanakkor energiát adnak, telítettségérzetet okoznak, ha rendesen edzel is, akkor mindenképp figyelned kell a megfelelő mennyiség bevitelére.

Egészséges életmód napi 1000 forintból

2019-10-13

Egészséges életmód napi 1000 forintból

Az egészséges életmóddal kapcsolatos egyik legnagyobb kifogás és tévhit az szokott lenni, hogy egészségesen élni túl drága. Tény, hogy az egészséges ételek között vannak drágábbak is, de ez az egészségtelenekre ugyanúgy igaz, mégis vannak, akik megveszik őket.

Elsavasodás miatt sem tudsz fogyni! Az elsavasodás korunk betegsége!

2019-10-11

Elsavasodás miatt sem tudsz fogyni! Az elsavasodás korunk betegsége!

A modern táplálkozási szokások, a túl sok stressz, a szervezet elsavasodásához vezet, ami számtalan betegséget és rossz közérzetet okoz.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
83 129
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 020 926
Közösség

Szótár

Bazsalikom

Latin neve: Ocimum basilicum L.   Származása, élőhelye   Dél-Ázsiában,... Tovább

Aerobik

  Amerikából származó sportág, lényege a zenére végzett testmozgás, amely a test... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 98

Átlagos értékelés: 4.7

akaraterő alakformálás betegség diéta edzésmódok edzőterem egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás életmód étrend fogyás fogyókúra futás gyümölcs kalóriabevitel lelki egészség méregtelenítés mozgás