notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

C-vitamin a közismert antioxidáns

hirdetes

C-vitamin a közismert antioxidáns

vitalzone.hu
hirdetes

Sok-sok elmélet látott már napvilágot a C-vitamin jótékony és bizonyos esetekben kellemetlen (pl. vesekő, köszvény, hasmenés, B12-vitamin felszívódás nehezítése) hatásairól, melyek közül az utóbbiak nagy részét kísérletekkel nem is sikerült alátámasztani.

C-vitamin a közismert antioxidáns

Az viszont biztos, hogy a szervezetünk számára egy nélkülözhetetlen alkotóról beszélünk. Ezt már az 1930-as években sikerült bizonyítania Szent-Györgyi Albert biokémikusnak, aki megkapta ezért a tanulmányért az orvosi Nobel-díjat.

 

A C-vitamin szervezetünk egészséges működésében igen sok fontos folyamatot támogat, éppen ezért is fontos, hogy megfelelő pótlásáról mindig gondoskodjunk, és azért is, mert szervezetünk nem tudja raktározni, így a felesleges mennyiség kiürül. De, hogy megértsük, miért is olyan fontos a C-vitamin egészségünk szempontjából, vegyük végig azokat a feladatokat, melyekben az e csodaszer igen hatékonyan részt vesz!

 

Fertőzésekkel szembeni ellenállást fokozza. Regenerációban és sebgyógyulásban vesz részt.

 

Antioxidánsként védelmet gyakorol a daganatos betegségekkel szemben. Fizikai és szellemi megterheltség (stresszes állapotok) során fokozottan képződő kártékony szabadgyököket képes hatástalanítani.

 

Természetes antihisztamin hatásából fakadóan enyhíti az allergiás panaszokat. Kötő- és támasztószövet kollagénjének képzésében is részt vesz. Erősíti és tisztítja az érfalat. Védelmet nyújt a fogínynek. Növekedést segíti. Számos hormon képzésének közreműködője. Részt vesz különbözőanyagcserefolyamatokban. Koleszterinszint csökkentő hatással rendelkezik. Fokozza a vas- és rézfelszívódást.

hirdetes

 

A javasolt napi mennyiséget nem könnyű meghatározni.

 

Bár korábban a napi 60-90 mg volt az elfogadott, de a felfokozott életütemünk, a növekvő környezeti ártalmak vagy a helytelen életviteli szokásaink mind jó indokok a napi adag növelésére, akár 500-800 mg-ra is.

 

Mikor szükséges emelt adag?

 

A rendszeres napi fogyasztás mellett vannak olyan állapotok, melyekben a C-vitamin-szükséglet egyértelműen növekszik.

Ilyenek például :

terhesség és szoptatás, járvány időszakok, lázas állapotok, fertőzések, műtétek, daganatos betegségek, intenzív testedzés, megnövekedett környezeti stresszhatások (munkahelyi ártalmak, légszennyezettség stb.), rendszeres dohányzás, gyakori alkoholfogyasztás, bizonyos gyógyszerek rendszeres szedése (pl. orális fogamzásgátlók).

 

Legfőbb forrásai:

Szerencsére elmondható, hogy helyesen összeállított és jó konyhatechnikával elkészített ételekkel bármelyik évszakban fedezhető a szervezet számára szükséges C-vitamin mennyiség.

 

Szinte az összes friss zöldség és gyümölcs bővelkedik ebben a vitaminban (elsősorban a paprika, paradicsom, káposzta, zöldsaláta, brokkoli, kelbimbó, karfiol, sütőtök, spenót, bogyós gyümölcsök, citrusfélék, alma).

 

Vannak fűszerek (pl. fűszerpaprika, hagymák, petrezselyem, bazsalikom) és gyógynövények(pl. homoktövis, csipkebogyó, galagonya, csalán), melyek szintén forrásai ennek a vegyületnek.


Naponta többször fogyasszunk ilyen alapanyagokat odafigyelve a hő-, fémérzékenysége miatti helyes elkészítésükre (nyersen vagy párolva fogyasztva, fémedényeket mellőzve)!
 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Klasszikus újévi fogadalom! De vajon be is tartod?

2019-12-11

Klasszikus újévi fogadalom! De vajon be is tartod?

"Lassan itt a karácsony, az újév, már elkezdtek megfogalmazódni sokunkban a fogadalmaink, melyek közül az egyik, sok ember listáján a fogyás, alakformálás.

Kifogásaitokkal kíméljetek meg! Nem érdekel, és nem hat meg!!

2019-12-09

Kifogásaitokkal kíméljetek meg! Nem érdekel, és nem hat meg!!

Arra van , és lesz időd , energiád amire akarod! Ha egészséges vagy, van kezed-lábad, minden adott ,hogy elgyere a kondi terembe, vagy akár otthon sportolj, akkor tedd meg!

Miért vagyunk fáradtak?

2019-12-09

Miért vagyunk fáradtak?

Az állandó fáradtságérzet az egyik leggyakoribb probléma a népesség körében, melyet befolyásolhat az életvitel. Előfordulhat, hogy valaki egészséges életmódot folytat és nincsen egészségügyi problémája sem, mégis rátelepszik egy kellemetlen érzés: az állandó kimerültség.

Miért nélkülözhetetlen számunkra a glutamin?

2019-12-03

Miért nélkülözhetetlen számunkra a glutamin?

Nélkülözhetetlen a gyomor - és bélrendszer számára, mivel a glutamin az egészséges bélflóra egyik fontos tényezője!

Evéssel kapcsolatos problémák kisgyermekkorban

2019-11-28

Evéssel kapcsolatos problémák kisgyermekkorban

A gyermekeink jó ütemű testi-lelki fejlődéséhez alapvető szükséglet az életkori sajátosságokat figyelmembe vevő táplálás. Az egészséges táplálkozási szokásokat már kora gyermekkorban érdemes kialakítani, elsajátítani. Csecsemőkorban, a szoptatás befejezé

Egy új népbetegség?

2019-11-25

Egy új népbetegség?

Fáradtnak érzed magad? Nem tudsz koncentrálni? Felszaladtak a kilók és nem használ a fogyókúra?

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
83 146
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 335 366
Közösség

Szótár

Bazsalikom

Latin neve: Ocimum basilicum L.   Származása, élőhelye   Dél-Ázsiában,... Tovább

Diófa

Latin neve: Juglans regia   Eredete, élőhelye   A közönséges dió délkeletre a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 98

Átlagos értékelés: 4.7

akaraterő alakformálás betegség diéta edzésmódok edzőterem egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás életmód étrend fogyás fogyókúra futás gyümölcs kalóriabevitel lelki egészség méregtelenítés mozgás