notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Az ízületi problémák és a táplálkozás

Az ízületi problémák és a táplálkozás

hirdetes

Ízületi problémák esetén a fájdalom néha elviselhetetlen. A fájdalom csökkentését nagymértékben elősegítheti a purinszegény táplálkozás. A purinszegény diéta célja, hogy a húgysav keletkezéséhez szükséges purinból minél kevesebb kerüljön a szervezetbe, ezáltal mérséklődjön a húgysav mennyisége a vérben.

A purinszegény diéta

Mi is a purin?

A purin az összetett fehérjék egyik építőanyaga, a fehérjékkel kerül a szervezetbe. A köszvényben szenvedőknél nem tud tökéletesen lebomlani és húgysav formájában a vizelettel távozni. A felszaporodott húgysav elsősorban az ízületekben, a porcokban rakódik le, és rohamszerű fájdalmakat idéz elő.
A purin nem csupán az állati eredetű élelmi anyagokban, hanem a növényi eredetű nyersanyagokban is megtalálható.
Az étrend összeállításának szempontjai:

  •    energiaszegény
  •    purinszegény
  •    kímélő fűszerezésű
  •    folyadékban gazdag

Energiaszegénység:
Mértéke az elhízás fokától függ, de mindenképpen csökkenteni kell a magas energiatartalmú nyersanyagok, élelmiszerek és az ezekkel készült termékek mennyiségét. (méz, lekvár, szalonna, tészták)
Tilos: az alkohol fogyasztása, mivel a magas energiatartalma mellett köszvényes rohamot is kiválthat!

 

Purinszegény diéta:

 

  •   A húsok közül elsősorban a zsírszegényeket javasoljuk: csirke, pulyka, galamb, sertés húsa, tengeri halak. Naponta 10dkg-nál több fogyasztása nem ajánlott. Előfőzéssel purin tartalmuk csökkenthető.
  •   A hentesáruk közül szintén a zsírszegényeket ajánljuk (gépsonka, sonkás szalámi, Zala felvágott, pulyka java, csirkemell filé, baromfi párizsi és virsli) 5dkg mennyiségben étkezésenként.
  •   A tej, tejtermékek gyakorlatilag purin mentesek, de ezek közül is a zsírszegényeket részesítsük előnyben:1,5%-os zsírtartalmú tej, kefir, joghurt, sovány sajtok(Óvári, Köményes, Tenkes, Túra sajt) A félzsíros túró korlátozás nélkül ehető. Tejfölt, tejszínt, vajat-ezek magas zsírtartalmúak- csak ízesítésre használjuk.
  • hirdetes
  •   A tojás korlátozott mennyiségben, heti 1 -2 db ajánlott.
  •   A zsiradékok közül az ételkészítéshez elsősorban kevés olaját használjunk. Az ételek sűrítésénél a diétás rántást (szárazon pirított liszt, utólag hozzáadott olajjal) használjuk. Jól alkalmazható a teflonedény és az alumíniumfólia, mert így minimális olaj felhasználásával készíthetők el az ételek.
  •   A  liszt, a kenyér és a rizs mennyiségét főleg magas energiatartalmuk miatt kell korlátozni, különösen a sok zsiradékkal készülteket kell kihagyni az étrendből pl.: hájas tészta , leveses-vajas tészta , vajkrémes torta , stb. A barnakenyér különböző fajtái viszont jól beilleszthetők az étrendbe .
  •   A burgonya , a zöldség és a gyümölcs főzve , párolva, rakva, töltve, salátának korlátlan mennyiségben felhasználhatóak (a zsírban sültek kivételével ). A  szárazbab , sárgaborsó , zöldborsó, lencse, ,szójabab első levét öntsük le, utána kisebb mennyiségben fogyasztható .
  •   A tea, kakaó, csokoládé, kávé metilxanin-tartalma nem tud a szervezetben húgysavvá átalakulni, így fogyasztásukat nem szükséges korlátozni.
  • hirdetes


Kímélő fűszerezés:
Ésszerű mértékben kell csökkenteni a sózást! Óvakodni kell az erős fűszerektől (torma, curry, csípős paprika, bors), mert köszvényes rohamot idéznek elő. Az enyhe színt adó fűszerek (borsikafű, sáfrány, kakukkfű) jól felhasználhatóak.

Folyadék: 
Fontos napi 2-2,5 liter fogyasztása azért, mert segíti a húgysav kiürülését. Jó hatásúak a lúgos, alkalikus gyógyvizek, pl. Salvus.



AZ ÉLEMISZEREK CSOPORTOSÍTÁSA PURINTARTALOM SZERINT

 

I.    CSOPORT: (korlátlanul fagyasztható )
 

  •    Fehérjék, liszt és ebből készült kenyerek
  •    Barna kenyerek
  •   Gabonaneműek (búza, rozs, árpa), s ezekből készült pelyhek
  •    Spenót, kelbimbó, karfiol
  •    Kukorica, rizs, burgonya
  •    Főzelékfélék (kivéve: bab, borsó, lencse)
  •   Gyümölcsök és diófélék
     

II.    CSOPORT: (korlátozott mennyiségben fogyasztható)
 

  •  Hüvelyesek (bab, borsó, lencse), spárga,
  •  Húsok (a halhús is).


III.    CSOPORT: (TILOS)
 

  •  Borjúmirigy
  •  Máj, vese, velő
  • Olajos hal, szardínia
  • Alkohol
     
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg növelésével.

2019-10-21

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg...

Izomtömegnövelő táplálkozás, mindenkinek ajánlom, aki bajban van az izomtömeg növelésével, nagyon hasznos tanácsok, hogy te is sokkal eredményesebb legyél

Egészségesen minden nap egy avokádóval

2019-10-18

Egészségesen minden nap egy avokádóval

Mit tesz napi egy avokádó a szervezetünkkel? Milyen hatásai vannak ennek a gyümölcsnek? Igen, gyümölcs. A superfoodként emlegetett kis termés, rengeteg érdekességet rejt magában.

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

2019-10-09

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

Nemrégiben derült, hogy egy családtagomnak változtatnia kell a táplálkozásán, mert a jelenlegi táplálkozási szokásának köszönhetően felborult a szervezete.

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

2019-10-09

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

Napjainkban egyre több ember küzd a gluténérzékenységgel. De ami a legszomorúbb, hogy már nagyon fiatal korban is jelentkeznek a tünetek. De, hogy mik is ezek a jelek azt sokan nem tudják.

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

2019-10-08

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

A következő cikkben szeretnék pár olyan dolgot leírni, amiknek általában az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten az étkezésről kapcsolatban. Tehát mondhatni táplálkozásbeli tévhitekről fogok írni.

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

2019-10-07

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

"A főzés voltaképpen szeretetteljes és önzetlen tevékenység, ami a szakács számára is örömmé válik a hozzáértő vendég révén."

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
75 801
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 160 716
Közösség

Szótár

Nyírfacukor

    Mi is az a nyírfacukor   A nyírfacukor egy fehér,édes,... Tovább

Lúgosító diéta

Tavaszra mintha a szervezetünk kicsit összezavarodna: puffad a hasunk, dagad a lábunk, az... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 207

Átlagos értékelés: 4.7