notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

hirdetes

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

vitalzone.hu

A spenót vagy paraj (Spinacia oleracea) a disznóparéjfélék (Amaranthaceae) (korábban: libatopfélék) családjába tartozó, világszerte elterjedt kultúrnövény. Közép- és Délnyugat-Ázsiában őshonos. Ismert nevei még: spinót, spenát, spinát, spinác, barátparéj.

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

Valószínűleg Perzsiából származik, innen vitték a mórok Spanyolországba. Franciaországban a 16. században, Medici Katalin udvarában vált népszerűvé. Magyarországra korán eljutott, Szikszai Fabricius Balázs Nomenclaturájában (1590) már említi a spinácz nevű levélzöldséget. A parajszövőmoly fő gazdanövénye, de az nem okoz érdemleges kárt kultúráiban – annál inkább a levéltetvek és a spenótperenoszpóra (Peronospora spinaciae).


A spenót minden más zöldséghez képest több vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, így nem véletlen, hogy ez a legegészségesebb salátanövény.


Magas oxalát- és nitráttartalma miatt az erre érzékenyeknek érdemes vigyázni a spenóttal, bár az első világháborúban ez nem akadályozta meg a francia hadsereget abban, hogy tömegével adjanak préselt spenótlével kevert bort a katonáknak. vitaminok közül az A- és C-vitamin-tartalma jelentős, bár az utóbbi nagy része főzéskor kioldódik.

hirdetes


Koncentrált formában tartalmaz a szervezetünk számára hasznos tápanyagokat. Ilyen tápanyagok többek között az antioxidánsként viselkedő mangán, a réz, a cink, az E-vitamin és a szelén; az energiát biztosító B1-vitamin, a B2-vitamin és a niacin; a csontok épségéért felelős kalcium és foszfor; az emésztést segítő élelmi rostok; az izomépítő fehérjék; a gyulladáscsökkentő omega-3-zsírsavak; és a pihentető alvást elősegítő triptofán.


Már napi egy-két adag spenót is csodákra képes: a segítségével átlagosan 11 évet fiatalodhat az agyunk – tudjuk meg a chicagói Rush University friss kutatásából. Nem véletlen, hogy Popeye a spenót mellett tette le a voksát, még ha ő nem is az agya, hanem az izomzata miatt ette a zöldséget. A K-vitamin, a B9-vitamin, valamint a lutein és a béta-karotin segít az agy frissességének megőrzésében, sőt: még az Alzheimer-kórt is segít elkerülni.

hirdetes


Fogyasszunk bátran spenótot! A spenót ugyanis jó hatással van szervezetünkre. Jó klorofill forrás, sok A-vitamint, különféle B vitaminokat-, C- és K-vitamint tartalmaz, de sok benne a vas, kalcium és a magnézium. Ezen kívül található még benne mangán, folsav, kálium, szelén és foszfor. A spenót rendkívül fontos élelmi rost-forrás, kiváló tisztító és méregtelenítő hatással van a szervezetre és az emésztésre.


 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
66 251
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
648 775

Szótár

Mediterrán diéta

Hosszú és békés, nyugodt életre vágysz? Szeretnél diétád során is változatosan enni? Nem... Tovább

Glikogén

Az állati szervezet legfőbb energiaforrása. Ez egy olyan keményítő, amely... Tovább

Tovább a lexikonra
egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer elhízás étrend fitness fogyás fogyókúra kalóriabevitel