A K-vitamin elengedhetetlen szervezetünk megfelelő működéséhez, ráadásul nem csak idősebb korban! Mi se hittük el, mennyi mindenért felelős!

Miért elengedhetetlen szervezetünknek a K-vitamin? Mi se hittük el, mennyi mindenért felelős!

VitalZone

A K vitamin már fiatal korban sem elhanyagolható! Mégis sokan elfelejtik, hogy ennek a vitaminnak köszönhetik, hogy a szervezetükbe bevitt vitaminok ténylegesen eljutnak/bejutnak oda, ahová szükséges. Hiába étkezünk egészségesen, hiába szedünk a különféle vitamin tablettákat és gyógyszereket, ha hiányzik szervezetünkből a megfelelő K-vitamin mennyiség. Idősebb korban akár csontritkuláshoz is vezethet!

A K-vitamin fontossága szervezetünk számára

A K vitaminok

 

A K-vitaminnak két formáját ismerjük, a K1- és K2-vitamint, melyek közül a kutatók úgy gondolják, hogy az utóbbinak van nagyobb szerepe szervezetünk egészséges működéséhez. Ugyan szervezetünkben megtalálható a K-vitamin, közel sem elegendő mennyiségben, így azt külső forrásból kell pótolnunk. Az új kutatási eredmények azt mutatják, hogy a bélbaktériumaink egyáltalán nem termelnek annyi K1- és K2-vitamint, amennyire szükségünk lenne, ráadásul a szükséges vitaminok és ásványi anyagok sem szívódnak fel megfelelően minden esetben.

 


A véralvadás és a K-vitamin

 

A véralvadás folyamatában több olyan véralvadási faktor is részt vesz, melyekhez K-vitaminra van szükség, ezek a K-vitamin-függő fehérjék. K-vitamin hiányában a véralvadás folyamata zavart szenved.

 

A csontanyagcsere és a K-vitamin

 

Hiába a sok kalcium és a D-vitamin, ha az nem képes beépülni a csontjainkba. Ha csak lerakódik, akár a lágy-szövetek elmeszesedését is okozhatja, a csontszövetben pedig kalciumhiány, majd csontritkulás alakulhat ki. A csontritkulás egyik öregkori következménye, a meggyengült, elvékonyodott combnyak törése. Gyerekkorban a K-vitamin a megfelelő csontállomány kialakulásához elengedhetetlen.

 

 

 


Mely élethelyzetekben fontos a K-2 vitamin pótlása?

 

  • Ha életvitelünkből adódóan vagy örökletesen hajlamunk van a szív-és érrendszeri betegségekre. K2-vitamin szedésével nemcsak megakadályozható az érelmeszesedés, hanem vissza is fordítható.
  • Ha fontos számunkra, hogy megelőzzük az időskori csontritkulást. Ekkor nem elegendő csupán a kalciumpótlás, sőt önmagában még káros is lehet.
  • Ha valamilyen okból (pl: daganatos megbetegedés) megemelkedett a D-vitamin bevitelünk.
  • Ha valamilyen bélbetegségben vagy felszívódási zavarban szenvedünk vagy nem megfelelő a bélflóránk egészsége.
  • Ha a kelleténél hajlamosabbak vagyunk a fogszuvasodásra, akkor D-vitaminnal együtt ajánlott szedni.
  • Ha májelégtelenségben szenvedünk (szigorú orvosi felügyelettel szedjük). A K-vitamin elősegíti a máj méregtelenítő funkcióját.
  • K1-vitamint adnak az újszülött kori vérzékenység megelőzésére, hathónapos korig az anyatejjel táplált csecsemőknek.

 

 

Mikor ellenjavallt a K-vitamin szedése?

 

  • A véralvadási zavarokban szenvedőknek és a véralvadásgátló (vérhígító) gyógyszereket szedőknek nem ajánlott, mert egyes vérhígító gyógyszerek K-vitamin antagonisták. Hatóanyagaik gátolják a K-vitamin szerepét a véralvadásban.
  • Az E-vitaminnal együtt csak úgy szedhető, ha az E- és a K-vitamin bevétele között legalább 2-3 óra telik el, mert az E-vitaminnak enyhe véralvadásgátló, míg a K-vitaminnak véralvadást segítő hatása van.
  • Várandós kismamák a terhesség utolsó heteiben ne fogyasszák.

 

Túladagolható-e a K2-vitamin?

 

Nehéz túladagolni, mert fehérjékhez kötődik, melyek megakadályozzák, illetve korlátozzák a K2-vitamin hasznosulását.

 

Miben van K-vitamin?

 

K1-vitamint nyerhető:

 

  • A zöld növényekből (főként a sötétzöld levelűekből) vehetünk magunkhoz.
  • Magas K1-vitamin tartalma van a káposztaféléknek, a mángoldnak, a spenótnak és a salátaféléknek.
  • Az állati eredetű ételek közül a tejtermékeknek és a májnak van említhető mennyiségben K1-vitamin tartalma. A K1-vitamin biológiailag kevésbé aktív, mint a K2-vitamin.

 

 

 

 

K2-vitamin megtalálható:

 

  • A bakteriális erjesztéssel készült ételekben találunk, pl: savanyú káposzta, érlelt kéksajtok, kefír, túró.
  • Egy japán ősi szójaétel, a natto igen magas K2-vitaminban (100 gramm natto-ban 1000 mg). Ez a kissé gusztustalan, nyúlós nyálkás erjesztett szójabab a japán gasztronómiában igen kedvelt, európai szemmel kicsit bizarr, de a bátrabbak próbálkozhatnak vele.
  • Kisebb mennyiségben a tojássárgája és a vaj (a jó minőségű, bio / házi vajakban a legmagasabb) is tartalmaz K2-vitamint. Továbbá a tonhal, a makréla és a szardínia fogyasztók is elegendő K2-t visznek be a szervezetükbe.

 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Még több cikk

Öt egyszerű tipp az édesség utáni vágy kielégítéséhez

2019-04-18

Öt egyszerű tipp az édesség utáni vágy kielégítéséhez

Este hazaérsz egy hosszú nap után, ledőlsz a kanapéra, nézed a kedvenc sorozatod legújabb epizódját, és pár perc múlva ellenállhatatlan vágyat érzel, hogy egyél valamilyen édességet. Veled is előfordult már igaz? Hogyan kerülhető el, hogy felesleges extra kalóriákat vigyünk be úgy, hogy közben édesség utáni vágyunkat is kielégítjük? Segítünk!

Így maradj fitt és egészséges a várandósság alatt és után

2019-04-16

Így maradj fitt és egészséges a várandósság alatt és után

Várandósság alatt is fitten és egészségesen. Íme néhány hatékony tipp, hogy terhesség alatt is egészséges, aktív életet élhess. Tippek a mama és a baba egészségéért.

7 tipp, hogy tökéletesen induljon a szabadnapod

2019-04-16

7 tipp, hogy tökéletesen induljon a szabadnapod

7 szuper hatékony, egyszerű tipp, hogy a szabadnapod tökéletesen induljon, hogy legyen időd egy kis relaxációra. Fogadd meg ezeket a tippeket, hogy az egész napod jobb legyen.

Mennyi vízre van valójában szükségünk?

2019-04-12

Mennyi vízre van valójában szükségünk?

Az interneten számos cikk kering arról, mennyi vizet is kell valójában meginnunk egy nap. A legtöbb esetben úgy tartják, hogy naponta minimum 2-3 liter vizet meg kell inni. De ez vajon tényleg igaz? Most utánajártunk a témának!

Mit együnk edzés után?

2019-04-08

Mit együnk edzés után?

Egy fárasztó edzés után meglehet, hogy falási roham tör rád, hiszen sok energiát felhasználtál. Azonban attól még, mert edzettél nem ehetsz meg akármit, ha formában szeretnél maradni. De akkor mit együnk, hogy szervezetünket újra feltöltsük energiával mégse hízzunk meg? Mutatjuk!

Így maradj egészséges és energikus egy hosszú utazás alatt is

2019-04-05

Így maradj egészséges és energikus egy hosszú utazás alatt is

Közeleg a nyár, sokan a Világ másik felére indulnak nyaralni. A hosszú utazás megviselheti a szervezetünket, egészségünket, a bőrünket. Íme néhány hatékony tipp, hogy hosszú utazás alatt is egészséges és energikus maradj.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
178 984
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
873 455
Közösség

Szótár

Vitamin

A vitamin szerves anyag, ami nélkülözhetetlen a szervezet számára. A vitaminok fontos szerepet... Tovább

Zsírsejt

A zsír kötőszövetként fontos szerepet tölt be az életünkben és a testünkben zajló... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 159

Átlagos értékelés: 4.8