notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A B9-vitamin, más néven folsav rendkívül fontos mindenki számára

A folsav, a jókedv garanciája

hirdetes

A leggyakoribb vitaminhiány a folsavé. Alig van ember, akinek a szervezetében elegendő volna ebből a B-vitaminfajtából. Pedig éppen ennek a bioanyagnak oly fontos a szerepe örömhormonjaink termelésében. Ha megfigyeljük a városi járdán özönlő gyalogostömeget, azt a sok komor, gondterhelt arcot, a sok siető férfit és nőt, óhatatlanul felmerül a kérdés: talán azért nem derűsek, mert folsavhiányuk van. A folsav vitamint elsősorban a növényi táplálékból szerezhetjük be, de van belőle a májban is, hiszen az állatok ott raktározzák el a folsavat és más tápanyagokat. Nagyon érzékeny vitamin ez: a fény, a meleg, még a szobahőmérsékleten való hosszas tárolás is elpusztítja.

A folsav, a jókedv garanciája

A folsav nélkülözhetetlen a vörösvértestek képzésénél. Szükség van folsavra a nukleinsavak felépítéséhez is, amelyekben tárolódnak öröklődési anyagaink, ezért nélkülözhetetlen mind a 70 billió sejtünk növekedése, karbantartása és pótlása szempontjából. Ez a vitamin idézi elő az étvágyat az étel megpillantásakor, és eközben a gyomorsavképződést is serkenti. Még igen kevéssé ismert probléma az, hogy 40 év fölött a legtöbb ember savhiányos, vagyis a gyomornedveiben kevés a sósav. Ennek következménye, hogy nincs, ami elpusztítsa az élősködőket és az élelem mérgeit, a fehérje feldolgozása pedig valósággal katasztrofális lesz. Sokan tudnának ezen egy kis folsavtöbblet fogyasztásával segíteni. Nem kellene hozzá más, mint hogy egy héten át naponta bőségesen egyenek zöldfőzeléket és salátát.


Több életöröm a folsav segítségével

 

A neurotranszmitter molekulák a teljes idegrendszerben, minden irányban közvetítik az ideg- és agyi ingereket. A mentális, vagyis a lelki-szellemi tartományban ők gondoskodnak a jókedvről, örömről, lelkesedni tudásról, bátorságról, önbizalomról, optimizmusról, vidámságról, vagyis mindazokról a tulajdonságokról, amelyekre annyira vágyunk.
 

 

A folsav, a jókedv garanciája

 

A folsav szorgalmasan dolgozik az életörömünk megvalósításán, főleg a metionin idegfehérje anyagcseréjében. Ekkor keletkezik ugyanis két idegátvivő anyag, a szerotonin és a noradrenalin. A szerotonin az agyunkban és az idegrendszerünkben csillapító-megnyugtató, boldogító szerepet tölt be, örömteli gondolatok édeni tájaira visz, és esténként egészséges álomba ringat. A noradrenalin az aktív nappali örömgyártó, aki lelkesen vezet bennünket harcba a stresszproblémák ellen - vagy legalábbis ezt kellene tennie. Mindkét anyag a folsav segítségével szintetizálódik.


A folsavhiány első jelei:

 

  • fáradtság
  • nyugtalanság, csüggetegség
  • szorongás
  • alvászavar
  • az életöröm hiánya
  • szórakozottság, emlékezetgyöngeség
  • emésztési zavarok
  • nyelvgyulladás
  • gyulladás az ajkak nyálkahártyáján
  • korai őszülés
  • vérszegénység

 

Van egyébként egy ikertestvére is a folsavnak a vitaminok közt: a B12. Szinte mindig együtt találhatók, szinte elválaszthatatlanok. Ha az egyik hiányzik, a másik csak hiányosan és kelletlenül teljesíti feladatát az anyagcsere körül. Ahhoz tehát, hogy elegendő legyen a folsavunk, mindig elég B12-vitamint is magunkhoz kell vennünk.

 

A vitaminhiány gyakran azért okoz fáradtságot, mert így védekezik a testünk, pontosabban az idegrendszerünk, a szervezet takaréklángra áll át, hogy kevesebb tápanyagra legyen szüksége. Ha aztán megjön a pótlás, mondjuk a folsav, rögtön friss életerő hatja át a testet, az idegek ujjongani kezdenek.

hirdetes


Hogyan jut a folsav a testsejtekbe?

 

A folsav szinte mindig glutaminsavhoz vagy annak sóihoz kötődik. Ezektől csak a vékonybélben kell leválasztódnia, azért, hogy a vitamin a továbbutazáshoz felszabaduljon. Bizonyos fehérjék, így a tejé, kizárólag a folsavmolekulákkal törődnek és azokat szállítják a nyálkahártyába. Ily módon megóvják az érzékeny vitamint az örökké éhes bélbaktériumoktól.

 

A folsavmolekulák felét a máj tárolja, eközben ismét glutamátokhoz kötődnek. Ez a kötődés a szervezet sejtjeiben is bekövetkezik, így aktivizálva igazán a vitamint. B12vitamin-hiánynál ez a bioaktív „feltöltődés" megakad, és a folsavmolekula bizonyos mértékben kihasználatlanul raboskodik a sejtben.

 

A folsav, a jókedv garanciája

Hogyan hat a folsav?

 

Ez a vitamin elsősorban az agyban és az idegrendszerben működik, a hátgerincvelő folyadékának alkotórészeként. A pszichiátriai betegeknek kerek 30 százalékánál megállapítható a vér túl alacsony folsavszintje. A folsavnmennyiség növelése megszünteti a panaszokat.

 

Igen fontos a pszichénk számára a folsav, a B12-vitamin és a metionin fehérje kölcsönhatása. Ezek együtt központi szerepet visznek jó közérzetünk kialakulásában. A B12 átalakítja a homocisztein fehérjeanyagot metioninná, amely viszont segít a folsavmolekuláknak a nukleinsavak beépítésében a sejtmagba. Ez az eljárás másodpercenként százezerszer játszódik le vérképző csontvelőnkben. Itt éjjeli és nappali műszakban folyamatosan termelődnek a vértestecskék, így az állandó sejtosztódás elengedhetetlen.

 

A B12 gondoskodik arról, hogy a sejtekben mindig megfelelő folsavtartalék legyen. B12-vitamin nélkül a sejtek nem tudják megtartani a folsavukat, kiürülnek, ami pszichikai és idegzavarokat okoz. Ilyenkor ezekben a sejtekben a sejtosztódás rendje felbomlik vagy lelassul. Különösen veszélyes a kihatása a terhesség idején a magzatra, hiszen az egészséges sejtosztódás biztosítja a normális növekedést.


Hogyan jutunk elég folsavhoz?

 

Az egészséges ember emésztési rendszerében a felvett folsavmolekulák fele kárba vész. Sok más körülmény is hozzájárul a folsav pusztulásához vagy kiválasztódásához, így például az alkoholfogyasztás, a gyógyszerszedés, a B12-vitamin hiánya, a fogamzásgátló pirulák, a májbetegségek stb. Sok metionin ugyanakkor sok folsavat emészt fel, így egy metioninban gazdag étkezés folsavhiányt okozhat. A növényi élelmiszerekben alig található metionin, leginkább a hús és a sajt tartalmazza.

hirdetes

 

Többletadag folsavra van szüksége annak, aki szeret hosszan napozni, vagy szoláriumba jár, mert a napsugár elégeti a folsavmolekulákat. Végül minden pajzsmirigytúltengéses embernek, vagyis mindenkinek, aki túl élénk, állandó izgalmi állapotban van, kiegészítő adag folsav jár. Áll ez a gyakran túlságosan aktív gyermekeinkre is, akik szüntelenül ficánkolnak, az energiáikat lehetetlen visszafogni, és ráadásul növőfélben vannak.

 

A valódi napi szükséglet, amelyet a táplálékkal kell magunkhoz vennünk, körülbelül 400 mikrogramm. Egy esetleges hiány megelőzésére az anyagcsere-kutatók napi 600 mikrogramm elfogyasztását javasolják.

 

A folsav, a jókedv garanciája

Folsavban különösen gazdag élelmiszerek

 

Búzacsíra, máj, paraj, szójabab, tojássárgája, endívia, fejes saláta, spárga, lencse, teljes őrlésű gabonafélék, brokkoli, karfiol.
(azonos mennyiségre vetített folsav tartalom szerint csökkenő sorrendben)


Mire ügyeljünk?

 

A folsav élelemvitaminnak csak a fele (néha csak a 30 százaléka) találja meg az utat a vérbe és a sejtekbe. Akinek olyan panasza vagy betegsége van, amely hányással vagy hasmenéssel jár együtt, még ennél is kevesebb folsavat tud hasznosítani. Stresszes állapotban rendkívül magas a szükségletünk ebből a B-vitaminból.

 

Lehetőleg minél frissebben fogyasszuk a folsavban gazdag élelmiszereket: a zöld salátákat vagy főzelékféléket, mert a tárolás és feldolgozás során sok kárba vész ebből az idegvitaminból. Ideális formában kapja a szervezetünk a folsavat nyers kosztban, apróra vagdalt főzelékfélékben. A biokémikusok javaslata: a gyönge, fiatal leveleket együk meg egyszerűen nyersen (pl. galambbegysaláta, paraj). Az állatok is ily módon fedezik folsavszükségletüket. Értékes kiegészítés ehhez a sörélesztő.


Minek használ a folsav?

 

  • Vérképzés
  • Növekedés
  • Agy
  • Ideg
  • Étvágy
  • Gyomorsav
  • Májfunkció
  • Gyomor-bél működés
  • Hajnövés

Szerző: 
Kutasi Kelly
Master Trainer
KELLYS
Csak tudatosan..!

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Pipacs1 – a szupermeggy

2019-07-17

Pipacs1 – a szupermeggy

Mit nekünk goji bogyó, acaí, gránátalma. Csupa betolakodó, miközben van saját igazi magyar superfoodunk. Bocsánat, szuperétkünk. Egy különleges meggyfajta, gyönyörű névvel.

Nyit a Campusz Fesztivál

2019-07-17

Nyit a Campusz Fesztivál

Ma többek között a Quimby, a Bagossy Brothers Company, és a Margaret Island koncertjével nyit Magyarország egyik legnagyobb nyári kulturális eseménye, a debreceni Campus Fesztivál.

Jó hír: egy parkban üldögéléssel is segíthet az egészségén

2019-07-16

Jó hír: egy parkban üldögéléssel is segíthet az egészségén

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget, a jólétet, még úgy is, ha csak egyszerűen üldögél az ember és élvezi a nyugalmat - vélik brit kutatók.

Egy nagy kutatás eredménye: nagyon nem mindegy, hova híznak a nők

2019-07-16

Egy nagy kutatás eredménye: nagyon nem mindegy, hova híznak a nők

Egy nagyléptékű amerikai kutatás szerint azok az idősebb, egészséges súlyú nők, akik a hasuk helyet a combjukra híznak, védettebbek a szívbetegségektől. A kutatók szerint az "alma alakú" nőknek meg kell próbálnia leadni a hasukból és "körte alakúvá" válni.

Ahogy anya etet, nemcsak a testi és lelki egészségünket, de még az ökológiai lábnyomunkat is meghatározza

2019-07-13

Ahogy anya etet, nemcsak a testi és lelki egészségünket, de még az...

Az élet első ezer napján a megfelelő táplálás azért is különösen fontos, mert az akkor rögzült szokások végigkísérik a felnőttkort. Dr. Pászthy Bea gyermekorvos, gyermekpszichiáter írása.

Hogyan nyerjük vissza a kontrollt az étkezésben?

2019-07-12

Hogyan nyerjük vissza a kontrollt az étkezésben?

A fogyókúrák, életmódváltások virágkorát éljük, mégis egyre több a túlsúlyos és evési zavarokkal élő. Valóban ennyire akaratgyengék lennénk? Vagy más okuk van a sorozatos kudarcoknak?

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
72 628
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 526 776
Közösség

Szótár

Aromafürdő

  A fürdővízhez gyógynövényeket és illóolajokat adagolnak a fürdővízhez, éppen... Tovább

Edzéseszközök

  Azok az eszközök és eljárások, amelyek az edzések levezetését segítik. A... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 192

Átlagos értékelés: 4.7