notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Miért válaszd a futást

hirdetes

A futásról, 7 érv a futás mellett.

hirdetes

Kiegyensúlyozottá tesz, erősíti a szívét, mentális erőt ad, kiváló a depresszió és a demencia ellen, és még fájdalomcsillapításra is remek. A lényeg, ha megfogadja, hogy rendszeresen fut, ne adja fel! A Focus.de összeszedte a futás jótékony hatásait, ebből szemezgettünk.

Ezért válaszd a futást

1. Megszűnik a világ összes problémája

 

A kocogás erősíti a gondolkodást, enyhíti a fájdalmat, ráadásul még boldogságérzést is vált ki az emberből. Sok-sok pozitívum, és az energiabefektetés sem olyan eget verő. Vigyázat, futás közben a szív gyorsabban ver, a mirigyek stresszhormont (a leggyakrabban a mellékvesekéreg által termelt adrenalint és kortizolt) bocsátanak ki. Minden egyes lépés a test súlyának három-, ötszörösével terheli meg a térdet. Hogy túl nagy tortúra lenne ez a mozgásforma? Egyáltalán nem, sőt a hét kis boldogsága. „Miközben az ember a szabadban fut, teljesen kikapcsol, megszűnik a világ összes problémája” – mondta Thomas Mauel kommunikációs szakember, aki rendszeresen fut és 48 évesen is tónusos a teste. „A kocogás elégedetté és büszkévé tesz” – ez a 25 éves Carolin Jesse üzleti szakember tapasztalata.

 

2. Szíverősítő

 

Az orvosok is csodaszernek tekintik a futást: a kardiológusok és az ortopéd szakorvosok is egyetértenek abban, hogy annak, aki rendszeresen fut, jóval erősebb a szíve, mert jóval több vért pumpál át a testen, jobban ellátva azt oxigénnel. 30-60 perc futás naponta 40 százalékkal csökkenti a szívinfarktusban való halálozás kockázatát.

 


 

Ezért válaszd a futást

3. Kiegyensúlyozottá tesz

 

A szív mellett a futásból az agy és a lélek is nagymértékben profitál: ez a mozgásforma ugyanis kiegyensúlyozottá tesz és erősíti a mentális erőt – legalábbis ezt mondják a szakértők. Most, hogy tavasz van, hosszabbak a nappalok, enyhébb az időjárás, úgyhogy a legutolsó akadály is elhárult: mehetünk futni. Higgyük el, a rendszeres sport csodákat tesz: nem lesznek problémáink az alvással, jóval kevésbé fogjuk magunkat stresszesnek érezni.

 

4. A depresszió és a demencia kiváló ellenszere

 

Kölni és bonni kutatók harminc, 40 és 60 éves kor közötti kísérleti személyt arra kértek, hogy fél évig pontosan meghatározott terv szerint edzenek, majd miután letelt a fél év, fussanak le egy félmaratont (21 kilométer). A kísérlet során bebizonyosodott: a mozgás erősíti az idegi fehérjét, ami serkentőleg hat az agyra. Ez a serkentő nem más, mint a BDNF (idegi növekedési faktor). A BDNF hiánya szakértők szerint nagy szerepet játszik a depresszió, a demencia, a túlzott szorongás és a skizofrénia kialakulásában. A futás viszont serkenti ennek az anyagnak a képződését.

hirdetes

 

A Charité berlini egyetemi klinika pszichiátriai és pszichoterápiai részlegének vezetője sportot írt elő a betegeinek. A sportolók adatait kiértékelve a szakértő a testi aktivitás terápiás előnyéről győződhetett meg. Már tízhetes rendszeres futás antidepresszáns hatással bírt a pácienseinél. Azt is megfigyelte, hogy a gyors séta nemcsak a szorongásos zavarok leküzdésében segít, hanem a kognitív zavarokat is csökkenti.

 

 

Ezért válaszd a futást

5. Fájdalomcsillapító

 

A futás fájdalomcsillapítónak is kiváló: jelentősen enyhíti például a fejfájást és a migrént. A bonni egyetemi klinika Henning Boecker vezette csapata húsz sportolót vizsgált kétórás futás előtt, majd azt követően hő okozta fájdalomnak tették ki őket, miután mágnesesrezonancia-tomográf segítségével vizsgálták őket. Azt találták, hogy a fájdalomcsillapító szerek eloszlása a szervezetben nagyobb volt a kétórás futás után.

 

6. A maratoni futás vitatott

 

A kardiológusok szerint a maratoni futás vitatott, mivel jóval nagyobb kockázatnak van kitéve a szív, mint amekkora haszna lehet a futásból. Ráadásul az sem számít, mennyire felkészült, és mennyire edzett a test.

 

Ezért válaszd a futást

7. Ne adja fel! Trükkök

 

Egy tanulmány szerint a futni kezdők fele egy hét után más sport után néz. Azoknál, akik az első hét után sem adják fel, továbbra is magas a lemorzsolódás aránya: a legkritikusabb pont a 4-5. hónap, de a kisördög még ezután is folyamatosan ott motoszkálhat. Általában a kezdő futó hat hét után kezdi érezni, hogy valamelyest javult az állapota és az igazi sikerélmény ekkor jön: büszke kezd lenni arra, hogy elért valamit.

Sokat segíthet, ha hasonló teljesítményűekkel, akár csoporthoz csatlakozva futunk előre megbeszélt időpontban;

Annak, aki szívesebben rója egyedül a köröket, ajánlatos minden nap egy bizonyos időpontban edzenie, így nagyobb az esély, hogy egyedül sem adja fel;

Másik kiváló trükk lehet, ha beírjuk a naptárunkba, hogy például futás délután 6-kor, és ezt a bejegyzésünket fontossági szempontból a többivel egyenrangúan kezeljük;

Az is sokat segít, ha kijelentjük, mi most rendszeresen futunk;

Vannak már remek személyre szabott futást segítő applikációk is.

A lényeg, hogy legyünk túl a kritikus időponton, küzdjük le a kezdeti ellenállást. Pszichológusok szerint is, ha ezt sikerül megtennünk, hihetetlen élmény érhet minket: javulhat a fizikai teljesítményünk, állóképességünk és kitartásunk. Futni jó!

És válasszunk nagyon jó minőségű cipőt, esetleg a lábunkra szabott talpbetéttel is könnyíthetünk az ízületeinknek. A pulzusmerő órák pedig mérhetővé és követhetővé teszik az edzéseinket, amellett, hogy remekül motivál is a látott adat és az azt követő eredmény!:-) Tervezhető fejlődéssel sikerre vagyunk ítélve és kisebb az esély is arra, hogy valaha feladnánk azt, amit már elkezdtünk!:)

 

Szerző: 

Kutasi Kelly
Master Trainer
KELLYS Fitness & Squash Club

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Tesztoszteron – nőknek is?

2019-06-17

Tesztoszteron – nőknek is?

A férfiak sokkal többet termelnek és sokat is használnak, azonban a nők is nagyon érzékenyek a tesztoszteronra. Ha alacsony a tesztoszteron szinted, gyengülnek a csontjaid, csökken az izomzatod feszessége, és csökken a szexuális vágy is benned.

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

2019-06-13

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

Az egészséges testzsírszázalékod – amennyiben egészséges nő vagy, sosem kellene, hogy 10% alá csökkenjen. A férfiak képesek a testzsírszázalékukat egészen 4%-ig csökkenteni az egészségük veszélyeztetése nélkül, de ez a lányok esetében nem így van.

Tényleg működnek a zsírégetők?

2019-05-23

Tényleg működnek a zsírégetők?

Manapság már számos „csodabogyót” és módszert találhatunk az interneten, amelyek gyors fogyást ígérnek. Nos, ezekben sajnos nem szabad hinni, hiszen amilyen gyorsan esetleg képesek segíteni rajtunk (no persze igen drágán), olyan gyorsan vissza is szaladnak ránk a kilók.

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

2019-05-23

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

Az edzések során általában célként kevesen tűzik ki maguk elé az egyensúly javítását. Azonban igen fontos ez is, hiszen a jobb egyensúly az élet minden területén pozitív előnyökkel jár. Lássuk, miért is olyan fontos a megfelelő egyensúly fejlesztése.

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

2019-05-03

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

Az edzőteremben is vannak kimondatlan alapvető szabályok, amelyeket érdemes betartani. Ezek az edzőtermi etikett szabályok sokaknak alapvetők, mégis érdemes róluk beszélni, hiszen kezdőként jó, ha tisztában vagy velük. Lássuk, mire kell odafigyelned, ha lemész a konditerembe.

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

2019-04-17

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

A rövid, de intenzív edzések is lehetnek ugyanolyan hatékonyak, mint a hosszú edzések. Ha csak 15 perced van, de szeretnél formába jönni, akkor ezt a lépcsős edzéstervet neked találták ki. Mindössze 15 perc alatt mind a lábaidban, mind a farizmokban garantált lesz a másnapi izomláz. Mutatjuk, hogyan.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
93 884
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 346 104
Közösség

Szótár

Edzésgyakorlatok

  Azok a tevékenységek, gyakorlatok, amelyeket az edzés céljának elérése érdekében az... Tovább

Edzésalkalmazkodás (adaptáció)

  A sportalkalmazkodáson az egyénnek, szervezetének, szervrendszereinek meghatározott... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 156

Átlagos értékelés: 5.0