Tavaszi zöldségkavalkád

Tavaszi zöldségkavalkád: fenséges ételek idényzöldségekből

Joósz Andrea

Tavasszal a legtöbb háziasszony kedvenc tevékenységei közé tartozik, hogy kosárral a kezében elsétálgasson a piacon és válogatott finomságokkal térjen haza. Választékban pedig nincs hiány, egyre gyarapszik a friss zöldségek és gyümölcsök kínálata. Mostani receptjeink is ezt a hangulatot idézik, hiszen minden finomság tartalmaz valamit arról a bizonyos piacról.

Fenséges ételek idényzöldségekböl

GYÖNGYBABOS MINESTRONELEVES

Elkészítési idő: 60 perc 1 adag: 360 kcal

Hozzávalók:
25 dkg gyöngybab | 40 dkg zöldség vegyesen (sárgarépa, angol zeller, póréhagyma, cukkini) | 1 kis csokor bazsalikom [ 3 dl paradicsom ivóié | só | olívaolaj | 5 dkg parmezán sajt

Elkészítés:
A megmosott gyöngybabot körülbelül 8 dl sós vízben puhára főzzük. Amíg a bab fő, megtisztítjuk és vékony csíkokra, julienne-re vágjuk a zöldségeket. Olívaolajon megdÍnszteljük, majd meghintjük az apróra vágott bazsalikommal.
Megsózzuk, hozzáöntjük  a paradicsomlét, azután Ip, hozzáadjuk az elkészült  gyöngybabot a főzőlevével együtt. Az egészet összeforraljuk, vigyázva, hogy a zöldségek ne főjenek nagyon puhára. Tálaláskor parmezán sajtot reszelünk a tetejére.

 

MANDULÁS MOZZARELLAGOLYÓK MÁJUS KIRÁLYÁVAL, EPERTÜKRÖN TÁLALVA

Elkészítési idő: 20 perc, 1 adag: 230 kcal

Hozzávalók:
1 fejes saláta, 2 csomag mini mozzarella sajt

A pestóhoz:
1 -1 csokor petrezselyem zöldje, bazsalikom, citromfű és oregánó, 1 szál rozmaring ( 2 gerezd fokhagyma, 1 evőkanál lapra vágott mandula, 1 evőkanál reszelt parmezán, 3 dl olívaolaj, só

Az epertükörhöz: 20 dkg eper, 1 teáskanál zselatinpor,só

Elkészítés:
Először a pestót készítjük el: a friss zöldfűszereket megmossuk, szárazra rázzuk, és késsel durvára aprítjuk. Beletesszük a turmixgépbe, hozzáadjuk az olaj felét, a fokhagymát, a parmezánt, valamint a szárazon aranybarnára pirított mandulát. Megsózzuk, majd az aprítókés segítségével sima pürévé keverjük. Végül hozzáöntjük a maradék olajat, és ezzel is összekeverjük.
Az epret megtisztítjuk, és ugyancsak pürévé törjük. Hozzáadjuk a zselatint - pici sót is tehetünk bele -, azután az egészet meglangyosítjuk a tűzhelyen. (Vigyázzunk, hogy ne forrjon fel!) Az eperpürét ecsettel ízlésesen elosztjuk a tányérokon.
A salátát megmossuk, leveleire szedjük, majd az epertükör tetejére szépen megágyazunk vele a sajtgolyóknak. A mozzarel-lát megforgatjuk a pestóban, és elosztjuk a salátaleveleken. Pirított mandulával meghintve tálaljuk.

 

NYÁRSON SÜLT PULYKACSÍKOK UBORKÁS ÜVEGTÉSZTÁVAL

Elkészítési idő: 30 perc+ 1 óra áztatás + 1 éjszaka pácolás, 1 adag: 610 kcal

Hozzávalók:
60 dkg pulykamellfilé, só, 1 fej fokhagyma ; 5 dl olívaolaj vagy étolaj,25 dkg üvegtészta, 2 kígyóuborka, 2-3 szál angol zeller, 1 csomag újhagyma, durva bors

Elkészítés:
A pulykahúsból 1,5 cm átmérőjű, hosszú csíkokat vágunk, majd a húscsíkokat besózzuk. A fokhagymából 2-3 gerezdet félreteszünk, a többit lereszeljük vagy összenyomjuk és elkeverjük 3 dl olajjal. Az előkészített húst beletesszük a fokhagymás olajba, és legalább egy éjszakát érleljük a pácban, de akár 1-2 napig is benne hagyhatjuk, ettől csak ízletesebb lesz.
Az üvegtésztát egy órára enyhén sós, forró vízbe áztatjuk, hogy jól megszívja magát. Amikor kellőképpen átázott, leszűrjük és lecsepegtetjük. A félretett fokhagymát apróra vágjuk, összekeverjük fél deci olajjal, és belerakjuk a feldarabolt hagymát meg az angol zellert. Az egyik uborkát vékony csíkokra szeljük, s azt is hozzáadjuk. A zöldségeket sóval és durva borssal fűszerezzük, majd belekeverjük a tésztát.
A tésztaköretet félretesszük, hogy egy kicsit összeérjenek benne az ízek, közben elkészítjük a húst: az uborkát előbb hosszában félbevágjuk, azután ujjnyi vastagra daraboljuk. Megsózzuk, a húscsíkokkal váltakozva nyársra húzzuk, majd kevés forró olajon a nyársak minden oldalát megsütjük. Tálaláskor a tányérokba szedjük a tésztát, és a tetejére rakjuk a húsnyársakat.

 

MEDVEHAGYMÁS SERTÉSSZŰZ

Elkészítési idő: 30 perc 1 adag: 720 kcal

Hozzávalók:
60 dkg sertésszűzpecsenye, só, színes bors, 25 dkg szeletelt bacon, 1 csokor medvehagyma, 1 csokor petrezselyem zöldje,1 csillaggyümölcs (karambolé), 1 doboz földicseresznye (physalis), 3 dl olívaolaj, 1 evőkanál fenyőmagolaj a sütéshez

Elkészítés:
A húst 2-3 ujjnyi vastag darabokra vágjuk. Besózzuk, színes borssal meghintjük, azután mindegyiket betekerjük egy-egy szelet baconba, és egy kicsit félretesszük érlelődni.
Összedaraboljuk a medvehagymát és a petrezselymet, majd az olaj felével, a fenyőmaggal meg egy kevés sóval össze-turmíxoljuk. Hozzáöntjük az olaj másik felét, és a pestót simára keverjük.
Egy serpenyőben olajat forrósítunk, és a húsoknak előbb az egyik oldalát fedő alatt megsütjük, majd megfordítjuk, és most már fedő nélkül a másik oldalukat is megpirítjuk. Kivesszük a serpenyőből, a visszamaradt kevés olajban pedig egy kicsit megfuttatjuk a vastagabb szeletekre vágott csillaggyümölcsöt. Tálaláskor a húst meglocsoljuk a pestóval, és a kétféle gyümölccsel díszítjük. Köretnek steakburgonyát süthetünk hozzá.

 

KAPROS TÚRÓVAL TÖLTÖTT KARALÁBÉ

1 adag: 280 kcal

Hozzávalók:
4 zsenge karalábé, 1 csomag snidling,5 dkg vaj, 10 dkg túró, 10 dkg párolt rizs, 1 csokor kapor, só, vaj a tál kikenéséhez

Elkészítés:
A karalábék tetejét levágjuk, a belsejüket kivájjuk. A keletkező zöldségforgácsot apró kockákra szeleteljük. A finomra vágott hagymát a vajon egy kicsit megfonnyasztjuk, hozzáadjuk a karalábékockákat, a párolt rizst, a túrót meg a felaprított kaprot. Megsózzuk, az egészet jól összekeverjük, és megtöltjük vele a karalábék belsejét. Kivajazunk egy tűzálló tálat, beleültetjük a karalábékat, majd a 140 fokos sütőben, fólia alatt, a saját gőzében körülbelül 20 perc alatt megpároljuk. A sütési idő végén mellé tesszük a kalapokat, hogy azok se nyersen kerüljenek vissza a töltött karalábék tetejére.

 

SPENÓTSALÁTA LÁGY TOJÁSSAL ÉS LAZACCAL

Elkészítési idő: 40 perc 1 adag: 360 kcal

Hozzávalók: 50 dkg spenótlevél, 25 dkg burgonya, 4 tojás, 30 dkg füstölt lazac,1 közepes vöröshagyma, 5 szem dióbél

A mártáshoz:
1 dl tejszín, 2 evőkanál citromlé, 1 kávéskanál erős mustár, 1 csokor metélőhagyma, só, őrölt bors

Elkészítés:
A burgonyát sós vízben, héjában megfőzzük. Lecsepegtetjük és hagyjuk kihűlni. A tojásokat 6 percig főzzük, majd hideg vízbe tesszük. Átválogatjuk a spenótleveleket, leszedjük a szárát, bő vízben megmossuk, óvatosan megszárítjuk. Szeletekre vágjuk a lazacot, felaprítjuk a vöröshagymát. Megtisztítjuk a tojást, vigyázva, hogy ne sérüljön meg a fehérje. Meghámozzuk és karikákra vágjuk a burgonyát, a dióbelet összetörjük.
Elkészítjük a mártást: összekeverjük a tejszínt, a citromlevet és a mustárt, sózzuk és borsozzuk. Hozzáadjuk az apróra vágott metélőhagymát, majd simára keverjük.
A spenótleveleket elosztjuk a tányérokon, rájuk halmozzuk a burgonyakarikákat, a lazacszeleteket, a hagymát és a dióbelet. Mindegyik tányér közepére teszünk egy tojást, majd tálaláskor ráöntjük a mártást.

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Még több cikk

A kurkuma előnyei

2019-04-18

A kurkuma előnyei

A kurkumát már több ezer éve fogyasztják az emberek az egész világon. Az internetnek köszönhetően ennek a fűszernek a népszerűsége a közelmúltban igencsak felgyorsult. A kurkuma egy szuperétel, vagyis egy szuperfűszer. De miért? Összeszedtük előnyeit!

Egyszerű ropogós alma - többféle édességben

2019-04-17

Egyszerű ropogós alma - többféle édességben

Ez az egyszerű almás süti többféleképpen is elkészíthető, és nem csak egészséges verzióban, de hagyományos módon is. Olyannak készíted el, amilyennek szeretnéd! Nagyon egyszerű, nem igazán kell mérni sem a hozzávalókat és akár a saját ízlésedre is formálhatod.

5 tojáshelyettesítő vegánoknak és tojásallergiásoknak

2019-04-17

5 tojáshelyettesítő vegánoknak és tojásallergiásoknak

Manapság egyre több embernél alakul ki ételintolerancia a tojásra vagy a tojásfehérjére. Esetükben igen nehéz az étkezés, hiszen rengeteg termékben használnak tojást. Nem csak a feldolgozott élelmiszerek esetén nehéz elkerülni a tojást, de az otthon elkészített sütemények, receptek többsége is tartalmazza a hozzávalót. De mivel helyettesíthető a to

Csokoládés mogyoróvajas fehérjés zabgolyók

2019-04-11

Csokoládés mogyoróvajas fehérjés zabgolyók

Ha egészséges édességre vágynánk, amely beilleszthető diétánkba is, akkor ez a recept tökéletes lesz. Ezek az egyszerű és ízletes zabgolyók nagyszerűek lesznek édes snacknek. Tele vannak egészséges zsírokkal, fehérjékkel és szénhidrátokkal töltve, amelyek együttesen segítenek eltelíteni és hízni sem fogunk.

Tényleg egészséges a burgonya?

2019-04-11

Tényleg egészséges a burgonya?

Kevésbé sokoldalú zöldség van a burgonyánál: süthetjük, főzhetjük, készíthetünk belőle pürét, hozzáadhatjuk süteményekhez vagy készíthetünk belőle különböző tésztákat is. Sokan mégsem fogyasztják túl gyakran magas szénhidráttartalma miatt. Azonban számos egészségügyi előnye van a burgonyának. Lássuk, melyek ezek!

Milyen előnyei vannak a csicseriborsónak?

2019-04-09

Milyen előnyei vannak a csicseriborsónak?

Eredetileg a Földközi-tengeren és a Közel-Keleten termesztett csicseriborsó, más néven garbanzo bab, elterjedt a gasztronómiai befolyása az egész világon. Fogyasztása számos potenciális egészségügyi előnnyel jár. De lássuk miért ennyire népszerű étel a csicseriborsó!

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
165 635
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
860 106
Közösség

Szótár

Csalán

Latin neve: Urtica dioica   Eredete, élőhelye   Európában őshonos,... Tovább

Ízületi mozgékonyság

  Azon motoros képesség, amely lehetővé teszi, hogy valamely mozgást nagy... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 242

Átlagos értékelés: 5.0