Quinoa az aztékok "búzája"

Quinoa- azaz egy újabb gluténmentes alternatíva a gabonára!

Nv.

Bár még mindig a búza az alapvető élelmiszerünk, szerencsére egyre több alternatíva van a gabonára. Mivel növekszik a glutén érzékenyek, vagy a tudatosan és egészségesen étkező emberek száma, erre szükség is van. 

Quinoa

Napjainkban újra felfedezzük és elővesszük a régi korok embere által nagy becsben tartott, de mostanra elfeledett élelmiszereket. A quinoa is egy ilyen növény.

Erről a Dél- Amerikában őshonos növényről 1970-ig nem is nagyon lehette hallani, csupán a származási helyén lakó helybeliek használták, és tudták milyen nagy kincs.

Gabonaként fogyasztják, de tulajdonképpen nem is a gabonafélék családjába, hanem a parajfélék közé tartozik. Ezért álgabonának is nevezik.

Kifejezetten alacsony a kalória tartalma, és mivel gluténmentes a glutén érzékenyek is bátran fogyaszthatják. De ezen kívül még egy igen sokoldalú növény!

3 változata ismert, a fekete, a vörös, és a fehér. Ezek különböző erősségű ízzel rendelkeznek. 

Quinoa

 

Néhány hasznos tulajdonsága a sok közül

Magas rost tartalom. A megfelelő mennyiségű rostbevitel az egészséges emésztéshez szükséges. Sajnos nem figyelünk oda erre eléggé, azonban ha naponta fogyasztunk ebből a „gabonából” fedezhetjük a szükséges bevitelt. Léteznek különböző rost tabletták, azonban ezek nem tartalmaznak vitaminokat. A quinoa viszont annál inkább, így két legyet ütünk egy csapásra.

Rengeteg ásványi anyag és vitamin található benne. Többek között béta karotint, B, E, C D vitamin. Ásványi anyagok közül a magnéziumot, kalciumot, kálium, foszfor. Ez igen ritka az általánosan használt gabonaféléknél. Ásványi anyag tartalma magasan túlszárnyalja ezeket.

Tartalmazza az összes esszenciális aminosavat, ami az ember számára fontos. Ezeket a saját szervezetünk nem képes előállítani, így külső tápanyagforrásból kell bevinnünk. Hiányuk hosszú távon súlyos problémákhoz vezethet. Megtalálható benne a lizin, cisztin, metionin. A lizin elősegíti a szövetek regenerálódását, mint például a csont, vagy az izomszövet. Hatásosan alkalmazható az öregedő bőr ellen. A cisztin az anyagcsere káros végtermékeit semlegesíti, a metionin pedig a fehérjék egyik alapeleme és hasznos antioxidáns. Hozzájárul a bőr a haj és a körmök szépségéhez. 

Quinoa

Fehérjetartalom: Az egyik legmagasabb fehérjetartalommal rendelkező „gabonaféle”. De ezen túl úgymond teljes értékű fehérjeforrás. Ez azt jelenti, hogy tartalmazza az összes létfontosságú aminosavat, amire szükségünk van.

Gyulladás csökkentő hatású. Gyulladáscsökkentő tápanyag található benne. Mint például fenolosavakat. A magok keserű héjában is található egy gyulladáscsökkentő anyag, azonban ezt nem fogyasztjuk így összességében veszít a gyulladáscsökkentő erejéből, de még így is jelentősnek mondható.

Lúgosító hatású, így ajánljuk méregtelenítő kúrákhoz, ugyanis megakadályozza a szervezet elsavasodását. 

Quinoa

FONTOS!

Mielőtt felhasználnánk, alaposan mossuk át. A mag külső részét egy keserű anyag borítja, ami arra szolgál, hogy elriassza madarak. Ettől tanácsos megszabadulni. Fogyaszthatjuk rizs helyett, tejjel megfőzve kásaként, de akár pudingot is készíthetünk belőle. Sőt Bolíviában elterjedt a pattogatott quinoa amit a gyerekek előszerettel fogyasztanak pattogatott kukorica helyett. Ez sokkal kevésbé hizlal. Készíthetünk belőle salátát, mondjuk hüvelyesekkel.

Tehát tulajdonképpen csak a képzeletünk szabhat határt, hogyan variáljuk. Mivel lassan lebomló szénhidrát az étkezések után hosszú időn keresztül kifejti a hatását. Nem nehezedünk el tőle és nem leszünk álmosak. A diétákba, fogyókúrákba nyugodtan beiktatható. A glutén érzékenyek is fogyaszthatják, mert teljes mértékben gluténmentes.

 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Még több cikk

5 Élelmiszer az energia növeléséhez

2019-04-17

5 Élelmiszer az energia növeléséhez

Mielőtt bármilyen táplálékkiegészítőhöz vagy serkentőhöz nyúlnál, érdemes előbb megnézni a táplálkozásodat. Lehet, hogy hiányzik néhány egyszerű energiaforrás az étrendedből. Itt van 5 élelmiszer, amelyet mindenképp építsd be étrendedbe.

6 mítosz a növényi alapú táplálkozásról

2019-04-11

6 mítosz a növényi alapú táplálkozásról

A növényi alapú táplálkozással kapcsolatban több mítosz is kering, amelyek miatt nem kezdenek bele ebbe a fajta életmódba. Egyre többen alkalmazzák azonban ezt a fajta táplálkozást, viszont sokan nincsenek tisztában, hogyan folytassák megfelelően. De lássuk melyik az a 6 mítosz, amely valójában nem igaz.

Top 10 leggyakoribb élelmiszer-érzékenység és intolerancia - 2. rész

2019-04-03

Top 10 leggyakoribb élelmiszer-érzékenység és intolerancia - 2. rész

Az előző cikkben ismertettük az első öt leggyakoribb ételérzékenységet és intoleranciát, amit most folytatunk. Bár ezeknél az élelmiszereknél ritkább az intolerancia kialakulása, mégis egyre többen tapasztalnak ételérzékenységgel kapcsolatos tüneteket. Íme a következő 5 leggyakoribb allergén élelmiszer!

Top 10 leggyakoribb élelmiszer-érzékenység és intolerancia - 1. rész

2019-04-03

Top 10 leggyakoribb élelmiszer-érzékenység és intolerancia - 1. rész

Manapság egyre többen szenvednek élelmiszerallergiában vagy intoleranciában. Sok olyan élelmiszer létezik, amelyekre könnyen kialakulhatnak ezek az allergiás reakciók. De melyek azok az élelmiszerek, amelyek a toplistás helyezést értek el, vagyis a legtöbben ezekre érzékenyek? Mutatjuk!

A legjobb fehérjeforrások vegánok és vegetáriánusok számára

2019-03-26

A legjobb fehérjeforrások vegánok és vegetáriánusok számára

A vegánok és vegetáriánusok esetében az egyik leggyakoribb probléma, hogy nem visznek be kellő fehérjét szervezetükbe. A mai divatétrendeket követve is sokan folytatnak vegán vagy vegetáriánus étrendet, amely során a fehérjék hagyományos formáitól egyre jobban eltávolodnak. Azonban növényi fehérjéből is akad bőven! De melyek ezek? Mutatjuk!

Az 5 legjobb élelmiszer az éhség elleni küzdelemben

2019-03-22

Az 5 legjobb élelmiszer az éhség elleni küzdelemben

Aki a tökéletes alakra törekszik, mindig szembe kell néznie a diéta nehézségeivel. Nincs baj, ha alkalmanként éhséget érzel a nap folyamán, különösen étkezés előtt. A folyamatos éhségérzet viszont gyakran szükségtelen nassoláshoz vezethet, amely megakadályozza céljaink elérését.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
178 984
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
873 455
Közösség

Szótár

Crohn-betegség

 A Crohn-betegség (ejtsd: Krón-betegség) a bél rohamokban jelentkező, krónikus... Tovább

Túledzettség

Olyan állapot, amelynek során csökken a teljesítőképesség, és csökkennek a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 175

Átlagos értékelés: 4.7