notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Quinoa az aztékok "búzája"

Quinoa- azaz egy újabb gluténmentes alternatíva a gabonára!

Nv.
hirdetes

Bár még mindig a búza az alapvető élelmiszerünk, szerencsére egyre több alternatíva van a gabonára. Mivel növekszik a glutén érzékenyek, vagy a tudatosan és egészségesen étkező emberek száma, erre szükség is van. 

Quinoa

Napjainkban újra felfedezzük és elővesszük a régi korok embere által nagy becsben tartott, de mostanra elfeledett élelmiszereket. A quinoa is egy ilyen növény.

Erről a Dél- Amerikában őshonos növényről 1970-ig nem is nagyon lehette hallani, csupán a származási helyén lakó helybeliek használták, és tudták milyen nagy kincs.

Gabonaként fogyasztják, de tulajdonképpen nem is a gabonafélék családjába, hanem a parajfélék közé tartozik. Ezért álgabonának is nevezik.

Kifejezetten alacsony a kalória tartalma, és mivel gluténmentes a glutén érzékenyek is bátran fogyaszthatják. De ezen kívül még egy igen sokoldalú növény!

3 változata ismert, a fekete, a vörös, és a fehér. Ezek különböző erősségű ízzel rendelkeznek. 

Quinoa

 

Néhány hasznos tulajdonsága a sok közül

Magas rost tartalom. A megfelelő mennyiségű rostbevitel az egészséges emésztéshez szükséges. Sajnos nem figyelünk oda erre eléggé, azonban ha naponta fogyasztunk ebből a „gabonából” fedezhetjük a szükséges bevitelt. Léteznek különböző rost tabletták, azonban ezek nem tartalmaznak vitaminokat. A quinoa viszont annál inkább, így két legyet ütünk egy csapásra.

Rengeteg ásványi anyag és vitamin található benne. Többek között béta karotint, B, E, C D vitamin. Ásványi anyagok közül a magnéziumot, kalciumot, kálium, foszfor. Ez igen ritka az általánosan használt gabonaféléknél. Ásványi anyag tartalma magasan túlszárnyalja ezeket.

hirdetes

Tartalmazza az összes esszenciális aminosavat, ami az ember számára fontos. Ezeket a saját szervezetünk nem képes előállítani, így külső tápanyagforrásból kell bevinnünk. Hiányuk hosszú távon súlyos problémákhoz vezethet. Megtalálható benne a lizin, cisztin, metionin. A lizin elősegíti a szövetek regenerálódását, mint például a csont, vagy az izomszövet. Hatásosan alkalmazható az öregedő bőr ellen. A cisztin az anyagcsere káros végtermékeit semlegesíti, a metionin pedig a fehérjék egyik alapeleme és hasznos antioxidáns. Hozzájárul a bőr a haj és a körmök szépségéhez. 

Quinoa

Fehérjetartalom: Az egyik legmagasabb fehérjetartalommal rendelkező „gabonaféle”. De ezen túl úgymond teljes értékű fehérjeforrás. Ez azt jelenti, hogy tartalmazza az összes létfontosságú aminosavat, amire szükségünk van.

Gyulladás csökkentő hatású. Gyulladáscsökkentő tápanyag található benne. Mint például fenolosavakat. A magok keserű héjában is található egy gyulladáscsökkentő anyag, azonban ezt nem fogyasztjuk így összességében veszít a gyulladáscsökkentő erejéből, de még így is jelentősnek mondható.

hirdetes

Lúgosító hatású, így ajánljuk méregtelenítő kúrákhoz, ugyanis megakadályozza a szervezet elsavasodását. 

Quinoa

FONTOS!

Mielőtt felhasználnánk, alaposan mossuk át. A mag külső részét egy keserű anyag borítja, ami arra szolgál, hogy elriassza madarak. Ettől tanácsos megszabadulni. Fogyaszthatjuk rizs helyett, tejjel megfőzve kásaként, de akár pudingot is készíthetünk belőle. Sőt Bolíviában elterjedt a pattogatott quinoa amit a gyerekek előszerettel fogyasztanak pattogatott kukorica helyett. Ez sokkal kevésbé hizlal. Készíthetünk belőle salátát, mondjuk hüvelyesekkel.

Tehát tulajdonképpen csak a képzeletünk szabhat határt, hogyan variáljuk. Mivel lassan lebomló szénhidrát az étkezések után hosszú időn keresztül kifejti a hatását. Nem nehezedünk el tőle és nem leszünk álmosak. A diétákba, fogyókúrákba nyugodtan beiktatható. A glutén érzékenyek is fogyaszthatják, mert teljes mértékben gluténmentes.

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg növelésével.

2019-10-21

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg...

Izomtömegnövelő táplálkozás, mindenkinek ajánlom, aki bajban van az izomtömeg növelésével, nagyon hasznos tanácsok, hogy te is sokkal eredményesebb legyél

Egészségesen minden nap egy avokádóval

2019-10-18

Egészségesen minden nap egy avokádóval

Mit tesz napi egy avokádó a szervezetünkkel? Milyen hatásai vannak ennek a gyümölcsnek? Igen, gyümölcs. A superfoodként emlegetett kis termés, rengeteg érdekességet rejt magában.

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

2019-10-09

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

Nemrégiben derült, hogy egy családtagomnak változtatnia kell a táplálkozásán, mert a jelenlegi táplálkozási szokásának köszönhetően felborult a szervezete.

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

2019-10-09

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

Napjainkban egyre több ember küzd a gluténérzékenységgel. De ami a legszomorúbb, hogy már nagyon fiatal korban is jelentkeznek a tünetek. De, hogy mik is ezek a jelek azt sokan nem tudják.

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

2019-10-08

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

A következő cikkben szeretnék pár olyan dolgot leírni, amiknek általában az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten az étkezésről kapcsolatban. Tehát mondhatni táplálkozásbeli tévhitekről fogok írni.

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

2019-10-07

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

"A főzés voltaképpen szeretetteljes és önzetlen tevékenység, ami a szakács számára is örömmé válik a hozzáértő vendég révén."

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
75 801
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 160 716
Közösség

Szótár

E-vitaminok

Az E-vitaminok   Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-,... Tovább

Enzim

A szervezet által előállított, fehérje természetű anyagok, amelyeknek fő feladata a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 175

Átlagos értékelés: 4.7