notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Quinoa az aztékok "búzája"

hirdetes

Quinoa- azaz egy újabb gluténmentes alternatíva a gabonára!

Nv.
hirdetes

Bár még mindig a búza az alapvető élelmiszerünk, szerencsére egyre több alternatíva van a gabonára. Mivel növekszik a glutén érzékenyek, vagy a tudatosan és egészségesen étkező emberek száma, erre szükség is van. 

Quinoa

Napjainkban újra felfedezzük és elővesszük a régi korok embere által nagy becsben tartott, de mostanra elfeledett élelmiszereket. A quinoa is egy ilyen növény.

Erről a Dél- Amerikában őshonos növényről 1970-ig nem is nagyon lehette hallani, csupán a származási helyén lakó helybeliek használták, és tudták milyen nagy kincs.

Gabonaként fogyasztják, de tulajdonképpen nem is a gabonafélék családjába, hanem a parajfélék közé tartozik. Ezért álgabonának is nevezik.

Kifejezetten alacsony a kalória tartalma, és mivel gluténmentes a glutén érzékenyek is bátran fogyaszthatják. De ezen kívül még egy igen sokoldalú növény!

3 változata ismert, a fekete, a vörös, és a fehér. Ezek különböző erősségű ízzel rendelkeznek. 

Quinoa

 

Néhány hasznos tulajdonsága a sok közül

Magas rost tartalom. A megfelelő mennyiségű rostbevitel az egészséges emésztéshez szükséges. Sajnos nem figyelünk oda erre eléggé, azonban ha naponta fogyasztunk ebből a „gabonából” fedezhetjük a szükséges bevitelt. Léteznek különböző rost tabletták, azonban ezek nem tartalmaznak vitaminokat. A quinoa viszont annál inkább, így két legyet ütünk egy csapásra.

Rengeteg ásványi anyag és vitamin található benne. Többek között béta karotint, B, E, C D vitamin. Ásványi anyagok közül a magnéziumot, kalciumot, kálium, foszfor. Ez igen ritka az általánosan használt gabonaféléknél. Ásványi anyag tartalma magasan túlszárnyalja ezeket.

hirdetes

Tartalmazza az összes esszenciális aminosavat, ami az ember számára fontos. Ezeket a saját szervezetünk nem képes előállítani, így külső tápanyagforrásból kell bevinnünk. Hiányuk hosszú távon súlyos problémákhoz vezethet. Megtalálható benne a lizin, cisztin, metionin. A lizin elősegíti a szövetek regenerálódását, mint például a csont, vagy az izomszövet. Hatásosan alkalmazható az öregedő bőr ellen. A cisztin az anyagcsere káros végtermékeit semlegesíti, a metionin pedig a fehérjék egyik alapeleme és hasznos antioxidáns. Hozzájárul a bőr a haj és a körmök szépségéhez. 

Quinoa

Fehérjetartalom: Az egyik legmagasabb fehérjetartalommal rendelkező „gabonaféle”. De ezen túl úgymond teljes értékű fehérjeforrás. Ez azt jelenti, hogy tartalmazza az összes létfontosságú aminosavat, amire szükségünk van.

Gyulladás csökkentő hatású. Gyulladáscsökkentő tápanyag található benne. Mint például fenolosavakat. A magok keserű héjában is található egy gyulladáscsökkentő anyag, azonban ezt nem fogyasztjuk így összességében veszít a gyulladáscsökkentő erejéből, de még így is jelentősnek mondható.

Lúgosító hatású, így ajánljuk méregtelenítő kúrákhoz, ugyanis megakadályozza a szervezet elsavasodását. 

Quinoa

FONTOS!

Mielőtt felhasználnánk, alaposan mossuk át. A mag külső részét egy keserű anyag borítja, ami arra szolgál, hogy elriassza madarak. Ettől tanácsos megszabadulni. Fogyaszthatjuk rizs helyett, tejjel megfőzve kásaként, de akár pudingot is készíthetünk belőle. Sőt Bolíviában elterjedt a pattogatott quinoa amit a gyerekek előszerettel fogyasztanak pattogatott kukorica helyett. Ez sokkal kevésbé hizlal. Készíthetünk belőle salátát, mondjuk hüvelyesekkel.

Tehát tulajdonképpen csak a képzeletünk szabhat határt, hogyan variáljuk. Mivel lassan lebomló szénhidrát az étkezések után hosszú időn keresztül kifejti a hatását. Nem nehezedünk el tőle és nem leszünk álmosak. A diétákba, fogyókúrákba nyugodtan beiktatható. A glutén érzékenyek is fogyaszthatják, mert teljes mértékben gluténmentes.

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Pofonegyszerű egészséges reggeli

2020-01-16

Pofonegyszerű egészséges reggeli

A reggeli a nap legfontosabb étkezése, ugye tudod? De nem mindegy, hogy mi kerül a tányérodra! Ha unod már a zabkását, ezt a 3 perces egészséges receptet imádni fogod!

Ismerjük meg a természetes és a mesterséges édesítőszereket! 1. rész

2019-12-19

Ismerjük meg a természetes és a mesterséges édesítőszereket! 1. rész

Ígértem, írok az édesítőszerekről, amikkel a cukrot ki lehet váltani. Úgy gondoltam 2 nagy csoport szerint fogom rendezni őket, TERMÉSZETES és MESTERSÉGES. Ebben a részben a természetes édesítőszerekről lesz szó.

Fitten karácsonykor

2019-12-18

Fitten karácsonykor

A karácsonyi ünnepek élvezetéhez és az egészséges életmód fenntartásához olvasd el az ünnepi fitnesz útmutatónkat!

5+1 isteni finom, diétás desszert a karácsonyi asztalra!

2019-12-13

5+1 isteni finom, diétás desszert a karácsonyi asztalra!

5+1 isteni finom, ráadásul diétás desszertreceptet hoztam most nektek, ismerjétek meg ti is ezeket a diétás karácsonyi desszerteket!

Fogyasszunk mértékkel, együnk tudatosan karácsonykor is. Így nemcsak a hízást, de a gyomorrontást is elkerülhetjük!

2019-12-11

Fogyasszunk mértékkel, együnk tudatosan karácsonykor is. Így nemcsak a...

Karácsonykor finomabbnál finomabb ételek kerülnek az asztalra, a nagymamák mintha versenyt sütnének, rengeteg édességet szolgálnak fel. Ha nem figyelünk oda, akkor könnyedén felszaladhat az ünnepek alatt pár kiló. De jó hír, hogy néhány változtatással kiküszöbölhetjük ezeket a kellemetlenséget.

Mert enni jó!

2019-12-10

Mert enni jó!

Az őszi-téli időszakban jellemző, hogy kevésbé érezzük magunkat aktívnak, mégis egész nap az evésen jár az eszünk. Ráadásul a magyar konyhában ilyenkor különösen népszerűek a zsírosabb fogások, azonban az egyoldalú táplálkozás hosszú távon egészségügyi következményekhez vezethet.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
138 179
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
138 179
Közösség

Szótár

Rostok

  A rostok a legösszetettebb szénhidrát-félék. Ezek nem emészthető növényi anyagok... Tovább

Edzés

Edzés fogalma Az edzés az emberekben való bizalom tudománya a változás érdekében. Az... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 175

Átlagos értékelés: 4.7