notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Koffein - szükség van rá a sportban és a hétköznapi életben?

Koffein - szükség van rá a sportban és a hétköznapi életben?

Kövesdi Diana
hirdetes

Számos kultúra nagy figyelmet szentel a koffeintartalmú ételeknek és italoknak. A koffein egyike a legjobban tanulmányozott összetevőknek. Mi is megnéztük, milyen hatással van a sportra, és a hétköznapi életre.

Koffein a sportban és a hétköznapokban

A koffein hatóanyaga megtalálható a kávé- és kakaóbabokban, tealevelekben, guarana bogyókban (mogyoróhoz hasonlatos növény, gyümölcs), kóladióban. A koffein (caffeine) (1,3,7-trimetil-xantin, C8H10N4O2) fehér, keserű ízű, kristályos vegyület.

 

A koffein élénkítő hatásáról már mindenki hallott. A Föld lakosságának mintegy 80 százaléka napi rendszerességgel fogyasztja, ezért is kerültek az egészségünkre gyakorolt hatásait vizsgáló kutatások előtérbe.

 

Élvezeti cikként a koffeint sokan szellemi és testi frissítésre valamint fáradtság leküzdésére használják. A koffein aktiválja a központi és a szimpatikus idegrendszert, javítja a reakcióidőt és a mozgáskoordinációt. Pozitív hatással van az állóképességi teljesítésre. Legnagyobb koffeinfelvételre az erő- és rövid idejű állóképességi teljesítés befolyásolásához szükséges. 

 

Koffein a sportban és a hétköznapokban

10 dkg illetve 1 dl termék koffein tartalma: mg - ban megadva

hirdetes
  • Mountain Dew 18,5
  • Coca-Cola 13,5
  • Coca-Cola light 13,5
  • Pepsi Cola 11
  • Pepsi light 10,5
  • Red Bull energiaital 32
  • kávé (amerikai, hosszú) 40-80
  • kávé (espresso) 50-175
  • instant kávé (elkészítve) 30-50
  • koffeinmentes kávé 1,5-2
  • tea 15-20
  • instant tea 20
  • Ice tea 2-3
  • csokoládé (főző, ét) 70-80
  • csokoládé (édes, ét) 62-65
  • csokoládé (tej) 20-30
  • csokoládészirup 14
  • kakaóital (elkészítve) 2,5
  • kakópor (holland) 78

 

Sport hatások

Javítja a reakcióidőt és a koordinációt (200-300 mg bevitele esetén), fokozza a hosszabb állóképességi teljesítményeket (250-350 mg; 5-6 mg/kg). Kisebb mennyiségben nem befolyásolja az erő- és rövid idejű állóképességi teljesítményeket (7 mg/kg alatt).

hirdetes

 

Dopping vétség

A terhelés előtt egy órával 9mg/kg koffein bevitele esetén jó edzettségi állapotú sportolóknál a kerékpáros és futóteljesítmény jelentős emelkedése mutatható ki, ez a koffein mennyiség még a doppingkimutatás határa alatt van. Mivel a koffein elméletileg teljesítménynövelő hatást fejt ki a sportban, a vizeletben 12mikrogram/ml koffein mennyiség kiválasztása doppingolást jelent. A rajt előtt 2-3 csésze normál kávé elfogyasztása esetén nem áll fenn a 12 mikrog/ml vizeleti határérték átlépésének veszélye. Azon a futók, akik koffeint fogyasztottak:  0.56 mg koffeint testsúly kilogrammonként (kb 3,5 dl kávét 65 kg -os futó esetén) átlagosan 1,2 % -os teljesítmény növekedést értek el 8 kilométeres futót.

 

Koffein élettani hatásai

  • aktiválja a központi és szimpatikus idegrendszert
  • növeli a katekolaminok hatását
  • fokozza a szabad zsírsavak szabadon bocsátását és növeli azok oxidációját
  • akadályozza a glükogenolízist (csökkenti a szénhidrátforgalmat)
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Mi van a kosaradban Piroska?

2019-06-20

Mi van a kosaradban Piroska?

Szeretem megfigyelni az embereket, ki mit tesz a kosarába, a hozzá járó fizikumot, és kedélyállapotot is. Komolyan még mindig nem értem...

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

2019-06-17

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

A spenót vagy paraj (Spinacia oleracea) a disznóparéjfélék (Amaranthaceae) (korábban: libatopfélék) családjába tartozó, világszerte elterjedt kultúrnövény. Közép- és Délnyugat-Ázsiában őshonos. Ismert nevei még: spinót, spenát, spinát, spinác, barátparéj.

Énidő nem is tudod milyen fontos

2019-06-17

Énidő nem is tudod milyen fontos

Fontos, hogy legyen mindenkinek önmagára szentelt minőségi ideje, amit például önfejlesztésre szán, vagy csak pihen, meditál.

Soványan kövéren! Zsigeri izmok elzsírosodása.

2019-06-17

Soványan kövéren! Zsigeri izmok elzsírosodása.

A belső szervek között lerakódó zsírt nevezzük zsigeri vagy más néven viszcerális zsírnak. Mivel a belső szervek közelében található ezért felszaporodása különösen megnöveli bizonyos betegségek kockázatát.

A zeller jótékony hatása

2019-06-17

A zeller jótékony hatása

A szárzellernek többféle neve is van, mint pl.: angol zeller, rúdzeller vagy halványító zeller. A szárzellernek nagyon zsengék és ropogósak a szárai.

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

2019-06-17

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

A szakértők által meghatározott ajánlás szerint a napi fehérjebevitel a 18 év feletti nőknél minimum 46 gramm, míg a 18 év feletti férfiaknál minimum 56 gramm (sportolóknál ez az érték háromszor-négyszer nagyobb is lehet).

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
247 332
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 371 719
Közösség

Szótár

Ízületi mozgékonyság

  Azon motoros képesség, amely lehetővé teszi, hogy valamely mozgást nagy... Tovább

Izomláz

Az izomláz kemény fizikai munka után jelentkező izomgyulladás, ami a legtöbb esetben 2-3... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 133

Átlagos értékelés: 4.7