notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Koffein - szükség van rá a sportban és a hétköznapi életben?

Koffein - szükség van rá a sportban és a hétköznapi életben?

Kövesdi Diana
hirdetes

Számos kultúra nagy figyelmet szentel a koffeintartalmú ételeknek és italoknak. A koffein egyike a legjobban tanulmányozott összetevőknek. Mi is megnéztük, milyen hatással van a sportra, és a hétköznapi életre.

Koffein a sportban és a hétköznapokban

A koffein hatóanyaga megtalálható a kávé- és kakaóbabokban, tealevelekben, guarana bogyókban (mogyoróhoz hasonlatos növény, gyümölcs), kóladióban. A koffein (caffeine) (1,3,7-trimetil-xantin, C8H10N4O2) fehér, keserű ízű, kristályos vegyület.

 

A koffein élénkítő hatásáról már mindenki hallott. A Föld lakosságának mintegy 80 százaléka napi rendszerességgel fogyasztja, ezért is kerültek az egészségünkre gyakorolt hatásait vizsgáló kutatások előtérbe.

 

Élvezeti cikként a koffeint sokan szellemi és testi frissítésre valamint fáradtság leküzdésére használják. A koffein aktiválja a központi és a szimpatikus idegrendszert, javítja a reakcióidőt és a mozgáskoordinációt. Pozitív hatással van az állóképességi teljesítésre. Legnagyobb koffeinfelvételre az erő- és rövid idejű állóképességi teljesítés befolyásolásához szükséges. 

 

Koffein a sportban és a hétköznapokban

10 dkg illetve 1 dl termék koffein tartalma: mg - ban megadva

hirdetes
  • Mountain Dew 18,5
  • Coca-Cola 13,5
  • Coca-Cola light 13,5
  • Pepsi Cola 11
  • Pepsi light 10,5
  • Red Bull energiaital 32
  • kávé (amerikai, hosszú) 40-80
  • kávé (espresso) 50-175
  • instant kávé (elkészítve) 30-50
  • koffeinmentes kávé 1,5-2
  • tea 15-20
  • instant tea 20
  • Ice tea 2-3
  • csokoládé (főző, ét) 70-80
  • csokoládé (édes, ét) 62-65
  • csokoládé (tej) 20-30
  • csokoládészirup 14
  • kakaóital (elkészítve) 2,5
  • kakópor (holland) 78

 

Sport hatások

Javítja a reakcióidőt és a koordinációt (200-300 mg bevitele esetén), fokozza a hosszabb állóképességi teljesítményeket (250-350 mg; 5-6 mg/kg). Kisebb mennyiségben nem befolyásolja az erő- és rövid idejű állóképességi teljesítményeket (7 mg/kg alatt).

hirdetes

 

Dopping vétség

A terhelés előtt egy órával 9mg/kg koffein bevitele esetén jó edzettségi állapotú sportolóknál a kerékpáros és futóteljesítmény jelentős emelkedése mutatható ki, ez a koffein mennyiség még a doppingkimutatás határa alatt van. Mivel a koffein elméletileg teljesítménynövelő hatást fejt ki a sportban, a vizeletben 12mikrogram/ml koffein mennyiség kiválasztása doppingolást jelent. A rajt előtt 2-3 csésze normál kávé elfogyasztása esetén nem áll fenn a 12 mikrog/ml vizeleti határérték átlépésének veszélye. Azon a futók, akik koffeint fogyasztottak:  0.56 mg koffeint testsúly kilogrammonként (kb 3,5 dl kávét 65 kg -os futó esetén) átlagosan 1,2 % -os teljesítmény növekedést értek el 8 kilométeres futót.

 

Koffein élettani hatásai

  • aktiválja a központi és szimpatikus idegrendszert
  • növeli a katekolaminok hatását
  • fokozza a szabad zsírsavak szabadon bocsátását és növeli azok oxidációját
  • akadályozza a glükogenolízist (csökkenti a szénhidrátforgalmat)
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Ecettel fogyni? Igen! Mire jó még az ecet?

2019-11-21

Ecettel fogyni? Igen! Mire jó még az ecet?

Lehet hogy az ecet hallatán max. az ecetes uborka jut eszedbe, ám azért ennél jóval sokrétűbb az ecet felhasználása. Kiválóan alkalmazhatod a zsírégetés terén! Kortyolj el egy pohár vízben feloldott egy-két evőkanál ecetet, és a várt eredmény nem marad el.

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

2019-11-16

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

Ahhoz, hogy hosszútávon is megőrizzük az egészségünket fontos, hogy az ételek, amiket a szervezetünkbe viszünk szintén egészségesek legyenek. A következőkben mutatunk 10 dolgot, amitől egészségesebbé tudod tenni a mindennapi étkezéseket, mindenféle megerőltetés nélkül

A pulzusmérésről röviden

2019-11-15

A pulzusmérésről röviden

Mindenki, aki a rendszeres testmozgást választja,kitűzött valamilyen személyes célt maga elé, amelynek eléréséért naponta, hetente több órát áldoz idejéből. E célok hatékony megvalósítása érdekében elengedhetetlen a terhelés intenzitásának folyamatos nyomon követése

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

2019-11-14

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

Rengeteg embertől hallottam már, hogy ő bizony nem szeret edzőterembe járni. Bár szeretne fogyni, és az edzés maga sem riasztja vissza általában őket – mintha kicsit félnének az edzőteremtől. Nézzük, mi lehet ennek az oka, és hogy győzheted le

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

2019-11-13

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

Nem is gondolnánk milyen hatása lehet egy - egy élelmiszernek a bevett gyógyszerekre. Egyesek képesek többszörösére növelni a hatásfokát, míg mások teljesen semlegesíthetik. . Ezért nagyon körültekintőeknek kell lennünk egy gyógyszerkúra alatt

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

2019-11-13

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

Sokan keverik a szezont a fazonnal! A többség valamilyen oknál fogva azt gondolja, hogy attól, mert valaki vékony, attól már edzett is! Elárulok valamit! 17 évesen vékonynak lenni nem nagy kunszt! Bár azért Magyarországon már ez is nagy szám

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
111 913
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 196 828
Közösség

Szótár

Fekete áfonya

Latin neve: Vaccinum myrtillus   Ismertetése, termőhelye   Fás szárú cserje,... Tovább

Jojó effektus

A helytelen fogyókúra következtében a diéta és az elhízás szakaszai egymást követve... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 133

Átlagos értékelés: 4.7