notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.További részletek itt!

Koffein - szükség van rá a sportban és a hétköznapi életben?

hirdetes

Koffein - szükség van rá a sportban és a hétköznapi életben?

Puskás Rékka
Push értesítések

ÉRTESÜLJ ELSŐKÉNT,

IRATKOZZ FEL ÉRTESÍTÉSEINKRE

Számos kultúra nagy figyelmet szentel a koffeintartalmú ételeknek és italoknak. A koffein egyike a legjobban tanulmányozott összetevőknek. Mi is megnéztük, milyen hatással van a sportra, és a hétköznapi életre.

Koffein a sportban és a hétköznapokban

A koffein hatóanyaga megtalálható a kávé- és kakaóbabokban, tealevelekben, guarana bogyókban (mogyoróhoz hasonlatos növény, gyümölcs), kóladióban. A koffein (caffeine) (1,3,7-trimetil-xantin, C8H10N4O2) fehér, keserű ízű, kristályos vegyület.

A koffein élénkítő hatásáról már mindenki hallott. A Föld lakosságának mintegy 80 százaléka napi rendszerességgel fogyasztja, ezért is kerültek az egészségünkre gyakorolt hatásait vizsgáló kutatások előtérbe.

Élvezeti cikként a koffeint sokan szellemi és testi frissítésre valamint fáradtság leküzdésére használják. A koffein aktiválja a központi és a szimpatikus idegrendszert, javítja a reakcióidőt és a mozgáskoordinációt. Pozitív hatással van az állóképességi teljesítésre. Legnagyobb koffeinfelvételre az erő- és rövid idejű állóképességi teljesítés befolyásolásához szükséges. 

 

10 dkg illetve 1 dl termék koffein tartalma: mg - ban megadva

hirdetes
  • Mountain Dew 18,5
  • Coca-Cola 13,5
  • Coca-Cola light 13,5
  • Pepsi Cola 11
  • Pepsi light 10,5
  • Red Bull energiaital 32
  • kávé (amerikai, hosszú) 40-80
  • kávé (espresso) 50-175
  • instant kávé (elkészítve) 30-50
  • koffeinmentes kávé 1,5-2
  • tea 15-20
  • instant tea 20
  • Ice tea 2-3
  • csokoládé (főző, ét) 70-80
  • csokoládé (édes, ét) 62-65
  • csokoládé (tej) 20-30
  • csokoládészirup 14
  • kakaóital (elkészítve) 2,5
  • kakópor (holland) 78

Sport hatások

Javítja a reakcióidőt és a koordinációt (200-300 mg bevitele esetén), fokozza a hosszabb állóképességi teljesítményeket (250-350 mg; 5-6 mg/kg). Kisebb mennyiségben nem befolyásolja az erő- és rövid idejű állóképességi teljesítményeket (7 mg/kg alatt).

Dopping vétség

A terhelés előtt egy órával 9mg/kg koffein bevitele esetén jó edzettségi állapotú sportolóknál a kerékpáros és futóteljesítmény jelentős emelkedése mutatható ki, ez a koffein mennyiség még a doppingkimutatás határa alatt van. Mivel a koffein elméletileg teljesítménynövelő hatást fejt ki a sportban, a vizeletben 12mikrogram/ml koffein mennyiség kiválasztása doppingolást jelent. A rajt előtt 2-3 csésze normál kávé elfogyasztása esetén nem áll fenn a 12 mikrog/ml vizeleti határérték átlépésének veszélye. Azon a futók, akik koffeint fogyasztottak:  0.56 mg koffeint testsúly kilogrammonként (kb 3,5 dl kávét 65 kg -os futó esetén) átlagosan 1,2 % -os teljesítmény növekedést értek el 8 kilométeres futót.

hirdetes

Koffein élettani hatásai

  • aktiválja a központi és szimpatikus idegrendszert
  • növeli a katekolaminok hatását
  • fokozza a szabad zsírsavak szabadon bocsátását és növeli azok oxidációját
  • akadályozza a glükogenolízist (csökkenti a szénhidrátforgalmat)
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes


Szótár

Aloe vera

Eredete   Az Aloe vera Afrika szubtrópusi, homokos területeiről származik, a... Tovább

Reakciógyorsaság

  Mint az elnevezés is mutatja, valamilyen jelre történő mozgásvégrehajtást... Tovább

Tovább a lexikonra