notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Kezdő futóként ezekre érdemes odafigyelned!

Első lépések kezdő futóknak

EG
hirdetes

Ha végre elhatároztad magad, hogy ledobsz egy pár kilót, érdemes rávenned magad arra is, hogy rendszeresen fuss. Nem kell méregdrága edzőtermekbe járnod, elég egy jó futócipő és indulhat az edzés! A futás – már amennyiben az jól végzik – nagyon egészséges és hasznos mozgásfajta: megdolgoztatja a teljes testet és drasztikusan növeli az állóképességet. Viszont van pár dolog, amire érdemes odafigyelned, ha kezdő futó vagy! Bizony sokan elrontják a cikkben szereplő dolgokat, ami nemcsak végleg elveszi a kedvüket, de az egészségüket is károsíthatják vele!

A kezdő futókra nagyon jellemző a túlságos lelkesedés, és a túlságosan nagy elvárások támasztása. Meg kell érteniük, hogy ez sem megy egyik napról a másikra: nem elég a bevezetőben említett futócipő: mentális és fizikai felkészülést is igényel. Lássuk hát, mikre gondoltunk:

Futás kezdőknek - tanácsok, ötletek

Ne spóroljunk a cipőn!

 

Tényleg ne! Már Magyarországon is számos olyan sportbolt található, ahol személyre szabott tanácsadást adnak a megfelelő futócipő kiválasztásához. Sajnos sokan nem veszik figyelembe lúdtalpukat, vagy egyéb ortopédiai sajátosságaikat, és egy csomó pénzt kidobnak egy olyan – egyébként feltehetőleg jó minőségű cipőre – ami nekik nem megfelelő!

 

A futóruha nem felesleges!

 

Ha azt gondolod, hogy a futócuccok csak a divat miatt kelendőek, ki kell ábrándítsalak: tévedsz. Majd Te is meglátod milyen rossz az, amikor a leselejtezett pólód kidörzsöli a felsőtested, hogy csak egyet említsek. Ezek az anyagok jellemzően különféle természetes rostok (bambusz, gyapjú) és szintetikus szálak keverésével készülnek. Mindig kerüld a tiszta pamut ruházatot, ami bár napközben nagyon kényelmes, a futásnál nem annyira!

Futás kezdőknek - tanácsok, ötletek

Szerezz társakat!

 

A futásra mindenki egyéni cselekvésként gondol, pedig csoportban sokkal élvezetesebb és hasznosabb is. Amíg nem jössz bele a dologba egy kicsit persze zavarban lehetsz majd, hiszen nem szoktad meg, hogy más emberek izzadni, és lihegni lássanak. De nyugi! Mindenki így kezdi, belejössz te is! Egy jó csapat nagyot segíthet motiváció terén, illetve a megbeszélt időpontok segítenek elkerülni a lustaságot! Ráadásul egy edzettségi szint után már képes leszel futás közben is társalogni, így több szinten is értékes időt tölthettek együtt!

hirdetes

 

Tervezz előre!

 

A legjobb az, ha nem vársz arra, hogy mikor lesz kedved futni. Tervezd meg a heti beosztást, és tartsd magad ahhoz. Nagyon sok kezdő rontja el itt, és a kezdeti lelkesedésük pár alkalom után teljesen elvész.

 

Ne add fel!

 

Általános jelenség, hogy a kezdő futók pár alkalom után minden motivációjukat elvesztik. Ez valahol érthető, hiszen egy edzetlen szervezet számára nagyon megterhelő lehet egy ilyen kezdés. Fáradtnak, kimerültnek érzik magukat, és nem értik, mit szerethetnek ebben mások. Pedig ha pár hétig kitartanának, pontosan értenék! A legtöbb ilyesfajta dolgot egy-másfél hónapig szokja a szervezetünk, viszont utána a befektetendő energia nagyságrendekkel lecsökken! Ha addig kibírod, meglátod, sokkal könnyebb és élvezetesebb lesz!

Futás kezdőknek - tanácsok, ötletek

hirdetes

Ne spórolj az energiával!

 

Az, hogy le szeretnél dobni pár kilót nem jelneti automatikusan azt, hogy éhesen kell futnod. Ez egyrészt nem okos, mert hamarabb elfáradsz, másrészt futás után olyan éhségroham fog rád törni, hogy azonnal nekiesel a hűtőnek. Egy jó órával a futás előtt vigyél be 3-400 kcal komplex szénhidrátot és egy kis proteint. Soha ne egyél közvetlenül futás előtt, hiszen terhelés közben gyakorlatilag leáll az emésztésed. Edzés után pedig vigyél be ismét egy kis szénhidrátot, de ezúttal lényeges mennyiségű fehérjét is!

 

Inni muszáj!

 

És nem csak edzés közben, már jüval előtte is. A futás előtti két órában igyál meg egy-másfél liter vizet. Futás közben is igyál, de figyelj oda, hogy ne túl sokat! Ez nehézzé tehet, illetve a kezdeti időszakban hányingert is okozhat. Ha 60 percnél tovább futsz (ez persze az elején nem aktuális) válts izotóniás italokra, hiszen nemcsak vizet, de ásványi anyagokat is vesztesz a futás során!

Futás kezdőknek - tanácsok, ötletek

Bemelegítés!

 

Ne kezdj el a lépcsőházból kilépve azonnal futni! Sétálj egy párszáz métert, de ne nyújts! Filmekben gyakran látni nyújtással kezdő futókat, pedig ezt a futás után kell elvégezni!

 

Ne hajszold túl magad!

 

A futás lényege nem az, hogy kikészítsd magad. Az izomláz persze a kezdeti időszakban garantált, de igyekezz betartani a fokozatosság elvét. Ma nem ment? Ne erőltesd a végletekig, holnap majd sikerül! Ha azt szeretnéd, hogy futás hosszú távon segítsen egészségesebben élni, ne hajszold túl magad!

 

Pihenj!

 

Elég alvás és pihenés nélkül nem fog menni! Az izmoknak időre van szükségük a regenerálódáshoz. A kezdeti időszakban ne fuss minden nap, bőven elég kétnaponta futócipőt húznod! Másrészt mindig figyelj oda arra is, hogy mentálisan is kipihenj a következő alkalomig. Akkor csinálod jól, ha egy idő után nem óriási önfegyelem árán, hanem jókedvből mész futni!

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Tesztoszteron – nőknek is?

2019-06-17

Tesztoszteron – nőknek is?

A férfiak sokkal többet termelnek és sokat is használnak, azonban a nők is nagyon érzékenyek a tesztoszteronra. Ha alacsony a tesztoszteron szinted, gyengülnek a csontjaid, csökken az izomzatod feszessége, és csökken a szexuális vágy is benned.

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

2019-06-13

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

Az egészséges testzsírszázalékod – amennyiben egészséges nő vagy, sosem kellene, hogy 10% alá csökkenjen. A férfiak képesek a testzsírszázalékukat egészen 4%-ig csökkenteni az egészségük veszélyeztetése nélkül, de ez a lányok esetében nem így van.

Tényleg működnek a zsírégetők?

2019-05-23

Tényleg működnek a zsírégetők?

Manapság már számos „csodabogyót” és módszert találhatunk az interneten, amelyek gyors fogyást ígérnek. Nos, ezekben sajnos nem szabad hinni, hiszen amilyen gyorsan esetleg képesek segíteni rajtunk (no persze igen drágán), olyan gyorsan vissza is szaladnak ránk a kilók.

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

2019-05-23

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

Az edzések során általában célként kevesen tűzik ki maguk elé az egyensúly javítását. Azonban igen fontos ez is, hiszen a jobb egyensúly az élet minden területén pozitív előnyökkel jár. Lássuk, miért is olyan fontos a megfelelő egyensúly fejlesztése.

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

2019-05-03

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

Az edzőteremben is vannak kimondatlan alapvető szabályok, amelyeket érdemes betartani. Ezek az edzőtermi etikett szabályok sokaknak alapvetők, mégis érdemes róluk beszélni, hiszen kezdőként jó, ha tisztában vagy velük. Lássuk, mire kell odafigyelned, ha lemész a konditerembe.

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

2019-04-17

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

A rövid, de intenzív edzések is lehetnek ugyanolyan hatékonyak, mint a hosszú edzések. Ha csak 15 perced van, de szeretnél formába jönni, akkor ezt a lépcsős edzéstervet neked találták ki. Mindössze 15 perc alatt mind a lábaidban, mind a farizmokban garantált lesz a másnapi izomláz. Mutatjuk, hogyan.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
71 583
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 893 318
Közösség

Szótár

Lipidológus

A zsíranyagcsere-betegségekben járatos belgyógyász szakorvos. Tovább

B1-vitamin

B1-vitamin Tiamin: vízben jól oldódó, hőre érzékeny vegyület. Jelentős szerepe van a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 140

Átlagos értékelés: 4.8