notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

étrend kiegészítő, fehérje, protein

Fehérjék fontossága

Bánfalvi Henrietta
hirdetes

Étrendünk összeállításakor különösen figyelni kell arra, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje tartalmú táplálékot fogyasszunk, testünket átlagosan 14-16 % arányban fehérje alkotja, melyek állandóan bomlanak és újraépülnek, tehát fontos a minőség.

proteinek, fehérjék

Testünket átlagosan 14-16 % arányban fehérje alkotja, amelyek állandóan bomlanak és újraépülnek, a szövetek fehérjéinek és egyéb nitrogéntartalmú alkotórészeinek képzéséhez szükséges aminosavakat a táplálék fehérjéi szolgáltatják, tehát a fehérjeszükséglet aminosav szükségletet jelent.

Szervezetünk a táplálék útján bevitt fehérjéket aminosavakká bontja, majd ezekből építi fel a számára szükséges fehérjéket.

A táplálékok fehérjéinek biológiai értékét esszenciális aminosav tartalma határozza meg. Az elsőrendű, (komplett) fehérjék valamennyi esszenciális aminosavat a megfelelő mennyiségben és arányban tartalmazzák, ezért egyedüli fehérjeforrásként is elegendőek. Ebbe a csoportba az állati eredetű fehérjék tartoznak, mint a tojás, tej, hal, és a húsfélék.

A másodrendű (inkomplett) fehérjék egyes esszenciális aminosavakban hiányosak, ezért önmagukban elégtelen fehérjeforrások. Azonban a komplett, vagy egy másik inkomplett fehérjével kiegészítve teljes értékűvé tehetők. A másodrendű fehérjék csoportját zömében a növényi fehérjék alkotják.

A fehérjék fontossága a sportolók táplálkozásában kiemelt hangsúlyt kap, mert az intenzív izommunka okozta izomrost károsodás helyreállításában elsődleges a szerepük. Viszont a fehérje mennyiségének szükséglete függ az edzés jellegétől, intenzitásától és időtartamától.

Állóképességi edzés, illetve ilyen jellegű sportágak (futás, kerékpározás, úszás) esetében az ajánlott napi fehérjebevitel 1,2-1,4 g/ttkg, míg erősportágat űzőknél (súlyemelés, testépítés) napi 1.6-1.7 g/ttkg.

Fontos, hogy ezek az ajánlások a táplálékkal történő fehérjebevitelre vonatkoznak nem pedig protein vagy aminosav készítményekre. Azt is figyelembe kell venni, hogy a javasoltnál magasabb mennyiség már nem növeli a zsírmentes testtömeg gyarapodást, a beépüléshez fel nem használt aminosavak többletet jelentenek, amelyek cukorrá, vagy zsírrá alakulnak

proteinek, fehérjék

 

Megfelelő táplálékok

Edzéskor terhelés hatására az éppen edzett izmokban található energiaraktározásért felelős szénhidrátok (glikogén) kiürülnek, valamint az izomzat fehérjeszerkezete sérül, tehát az izmokban fehérje (aminosav) és glikogénhiány lép fel.

hirdetes

Edzés után megindul a tápanyagok felvétele, ilyenkor az izmok tápanyagszükséglete fokozottabb. A terhelés hatására az izom kompenzál, több fehérjét és szénhidrátot igényelnek, azaz több tápanyagot vesznek fel, mint amit leadtak, ezáltal az izomsejtek mérete nő.

Az izmok hatékony építése, erősítése érdekében a sportolók tápláléka jó minőségű, feldolgozatlan, természetes élelmiszerekből áll, amelyek tápértékének (fehérje, szénhidrát, zsír vitaminok és ásványi anyagok) helyes aránya fontos tényező.

A táplálék kiegészítők, mint az aminosav vagy protein készítmények koncentrált tápanyagok kapszulás vagy por kiszerelésben, melyek arra szolgálnak, hogy célzottan kiegészítsék az étrendet, olyan tápanyagok bevitelével, amelyekből nem tudnánk elegendőhöz jutni a hagyományos étkezés során.

A protein vagy aminosav készítmények nem teljes értékű táplálékok, hanem táplálék kiegészítők, azaz nem helyettesítik az étrendet, az edzés utáni gyors és hatékony, az izomzat számára szükséges fehérje pótlását szolgálják.

Az elfogyasztott étel tápértékét számos tényező befolyásolja, mint az alkalmazott konyhatechnológiai folyamatok, az élelmiszerekben előforduló vegyi anyagok köre, az alapanyag minősége, az agrokultúra és az állattartás jellege is.

 

proteinek, fehérjék

 

Protein falatkák

A kókusz és a belőle készült táplálékok nagy népszerűségnek örvendenek, mivel fogyasztása során egyre többen fedezik fel az egészség megőrzése szempontjából tapasztalt jótékony hatásait.

A kókusz kedvelt táplálék a paleolit, az alacsony szénhidrát tartalmú, a diétás és fogyókúrás, a gluténra érzékeny, az emésztési problémákkal küzdők, az allergiások, a cukorbetegek, a sportolók, vegetáriánusok és a reform étrendet előnyben részesítők körében.

A kókuszliszt és a kókusz crunch élelmi rostokban és fehérjében rendkívül gazdag, valamint az egészségre jótékony hatású laurinsavat tartalmaz, melyeket szervezetünk könnyen energiává alakít.

A kókuszliszt felhasználási módja végtelen, legyen szó édes vagy akár sós ételek készítéséről. Kókuszliszttel készíthetők kenyerek, sütemények, torták, desszertek, mártások, szószok, krémek, habarások, pudingok, turmixok, zöldséges fasírtok, gyümölcslevesek.

A recepteket tanulmányozva arra a következtetésre jutunk, hogy sok esetben egy étel elkészítéséhez 2 evőkanál kókuszliszt vagy kókusz crunch is elegendő, amely már önmagában is rendkívül tápláló. Ideális választás azok számára, akik követik az alacsonyabb kalória és szénhidrát tartalmú étkezési tervet, viszont fontos számukra, hogy növeljék a rost és fehérje tartalmat étrendjükben.

A jó minőségű kókuszliszt és egy megbízható márka rendszerint nem tartalmaz hozzáadott szulfitok vagy tartósítószert, ezen kókuszlisztek esetében azt javasoljuk, hogy felbontás után tárolja légmentesen záródó edényben vagy tasakban. 

Amennyiben érzékeny a gluténra bizonyosodjon meg róla, hogy a választott kókuszliszt még nyomokban se tartalmazzon allergén jellegű összetevőket.

A BANABAN bio kókuszliszt és crunch természetes módon szárított kókuszból készül, amelyet nem kezelnek tartósítószerekkel, szulfitokkal egyéb más vegyi és adalékanyagokkal.

A BANABAN termékek biogazdálkodásból származó, kizárólag csak kókuszból készült termékek célzott gyártására szakosodott üzemben készülnek. A gyártás során nem dolgoznak fel más élelmiszereket, így még nyomokban sem tartalmaznak allergén jellegű összetevőket.

A BANABAN termékek környezetbarát csomagolása is a minősített feldolgozó üzemben történik az ausztrál élelmiszer szabványok szerint. A termékek visszazárható csomagolásban kerülnek értékesítésre azért, hogy felbontás után is sokáig megőrizzék kiváló minőségüket.

A képeken látható magas fehérjetartalmú ételek receptjeit itt megtalálja.

Egyes táplálékok fehérje tartalmáról táblázat honlapunkon található www.biokokusz.hu/feherjekrol

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

4 fontos tipp a cukorbetegek helyes táplálkozásához

2019-12-06

4 fontos tipp a cukorbetegek helyes táplálkozásához

Sokan hajlamosak azt gondolni, hogy az előírt gyógyszerek beszedésén kívül semmi más egyebet nem kell tenniük az egészségük megőrzése érdekében. Pedig az egészséges táplálkozás és az aktív, rendszeres napi mozgás nélkül nehezen lehet kordában tartani a vércukorértékeinket

Edd magad egészségesre! Kezd a chia maggal!

2019-12-04

Edd magad egészségesre! Kezd a chia maggal!

A kérdésre sokáig én sem tudtam a választ. Két hete azonban összefutottam a barátnőmmel. Utóbbi időben kissé elszakadtunk egymástól (munka, család, utazás) így alig ismertem rá. Fogyott vagy nyolc kilót és annyira csinosan nézett ki! Persze hogy letámad.

Immunrendszert károsító ételek

2019-12-04

Immunrendszert károsító ételek

Vannak ételek, melyek megakadályozhatják és károsíthatják az immunrendszered egészséges működését. Némelyikről nem is gondolnád, hiszen szinte minden nap fogyasztod őket. Ha fontos az egészséged csökkentsd a következő ételek fogyasztását

A helyes táplálkozás alapelvei

2019-11-30

A helyes táplálkozás alapelvei

Ahhoz, hogy hosszú, egészséges életet éljünk, egyáltalán nem mindegy, hogy mit viszünk be a szervezetünkbe. A következőkben bemutatjuk a helyes táplálkozás alapelveit, melyek betartásával a fogyókúránk és életmódunk hatékony és egészséges lesz

Ismerd meg a biotin, kolin, és az inozitol fontosságát:

2019-11-25

Ismerd meg a biotin, kolin, és az inozitol fontosságát:

B7 vitamin (H vitamin, másnéven biotin): molekulája ként tartalmaz. Szerepet játszik a fehérjék, a szénhidrátok és a zsírok lebontásában, nélkülözhetetlen a bőr, az idegek és a szőrzet épségét biztosító zsírsavak előállításához, segít az ekcéma és a bőrgyulladás kezelésében, enyhíti a cukorbetegség tüneteit, ill. az izomfájdalmakat.

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg növelésével.

2019-10-21

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg...

Izomtömegnövelő táplálkozás, mindenkinek ajánlom, aki bajban van az izomtömeg növelésével, nagyon hasznos tanácsok, hogy te is sokkal eredményesebb legyél

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
41 553
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 293 773
Közösség

Szótár

Energia egyensúly

Az engergia egyensúly az energia felvételből és az energia leadásából áll. Az... Tovább

Folsav

A B-vitaminok csoportjába tartozó vízben oldódó vitamin. Rendkívül fontos szerepet játszik... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 171

Átlagos értékelés: 4.9