étrend kiegészítő, fehérje, protein

Fehérjék fontossága

Bánfalvi Henrietta

Étrendünk összeállításakor különösen figyelni kell arra, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje tartalmú táplálékot fogyasszunk, testünket átlagosan 14-16 % arányban fehérje alkotja, melyek állandóan bomlanak és újraépülnek, tehát fontos a minőség.

proteinek, fehérjék

Testünket átlagosan 14-16 % arányban fehérje alkotja, amelyek állandóan bomlanak és újraépülnek, a szövetek fehérjéinek és egyéb nitrogéntartalmú alkotórészeinek képzéséhez szükséges aminosavakat a táplálék fehérjéi szolgáltatják, tehát a fehérjeszükséglet aminosav szükségletet jelent.

Szervezetünk a táplálék útján bevitt fehérjéket aminosavakká bontja, majd ezekből építi fel a számára szükséges fehérjéket.

A táplálékok fehérjéinek biológiai értékét esszenciális aminosav tartalma határozza meg. Az elsőrendű, (komplett) fehérjék valamennyi esszenciális aminosavat a megfelelő mennyiségben és arányban tartalmazzák, ezért egyedüli fehérjeforrásként is elegendőek. Ebbe a csoportba az állati eredetű fehérjék tartoznak, mint a tojás, tej, hal, és a húsfélék.

A másodrendű (inkomplett) fehérjék egyes esszenciális aminosavakban hiányosak, ezért önmagukban elégtelen fehérjeforrások. Azonban a komplett, vagy egy másik inkomplett fehérjével kiegészítve teljes értékűvé tehetők. A másodrendű fehérjék csoportját zömében a növényi fehérjék alkotják.

A fehérjék fontossága a sportolók táplálkozásában kiemelt hangsúlyt kap, mert az intenzív izommunka okozta izomrost károsodás helyreállításában elsődleges a szerepük. Viszont a fehérje mennyiségének szükséglete függ az edzés jellegétől, intenzitásától és időtartamától.

Állóképességi edzés, illetve ilyen jellegű sportágak (futás, kerékpározás, úszás) esetében az ajánlott napi fehérjebevitel 1,2-1,4 g/ttkg, míg erősportágat űzőknél (súlyemelés, testépítés) napi 1.6-1.7 g/ttkg.

Fontos, hogy ezek az ajánlások a táplálékkal történő fehérjebevitelre vonatkoznak nem pedig protein vagy aminosav készítményekre. Azt is figyelembe kell venni, hogy a javasoltnál magasabb mennyiség már nem növeli a zsírmentes testtömeg gyarapodást, a beépüléshez fel nem használt aminosavak többletet jelentenek, amelyek cukorrá, vagy zsírrá alakulnak

proteinek, fehérjék

 

Megfelelő táplálékok

Edzéskor terhelés hatására az éppen edzett izmokban található energiaraktározásért felelős szénhidrátok (glikogén) kiürülnek, valamint az izomzat fehérjeszerkezete sérül, tehát az izmokban fehérje (aminosav) és glikogénhiány lép fel.

Edzés után megindul a tápanyagok felvétele, ilyenkor az izmok tápanyagszükséglete fokozottabb. A terhelés hatására az izom kompenzál, több fehérjét és szénhidrátot igényelnek, azaz több tápanyagot vesznek fel, mint amit leadtak, ezáltal az izomsejtek mérete nő.

Az izmok hatékony építése, erősítése érdekében a sportolók tápláléka jó minőségű, feldolgozatlan, természetes élelmiszerekből áll, amelyek tápértékének (fehérje, szénhidrát, zsír vitaminok és ásványi anyagok) helyes aránya fontos tényező.

A táplálék kiegészítők, mint az aminosav vagy protein készítmények koncentrált tápanyagok kapszulás vagy por kiszerelésben, melyek arra szolgálnak, hogy célzottan kiegészítsék az étrendet, olyan tápanyagok bevitelével, amelyekből nem tudnánk elegendőhöz jutni a hagyományos étkezés során.

A protein vagy aminosav készítmények nem teljes értékű táplálékok, hanem táplálék kiegészítők, azaz nem helyettesítik az étrendet, az edzés utáni gyors és hatékony, az izomzat számára szükséges fehérje pótlását szolgálják.

Az elfogyasztott étel tápértékét számos tényező befolyásolja, mint az alkalmazott konyhatechnológiai folyamatok, az élelmiszerekben előforduló vegyi anyagok köre, az alapanyag minősége, az agrokultúra és az állattartás jellege is.

 

proteinek, fehérjék

 

Protein falatkák

A kókusz és a belőle készült táplálékok nagy népszerűségnek örvendenek, mivel fogyasztása során egyre többen fedezik fel az egészség megőrzése szempontjából tapasztalt jótékony hatásait.

A kókusz kedvelt táplálék a paleolit, az alacsony szénhidrát tartalmú, a diétás és fogyókúrás, a gluténra érzékeny, az emésztési problémákkal küzdők, az allergiások, a cukorbetegek, a sportolók, vegetáriánusok és a reform étrendet előnyben részesítők körében.

A kókuszliszt és a kókusz crunch élelmi rostokban és fehérjében rendkívül gazdag, valamint az egészségre jótékony hatású laurinsavat tartalmaz, melyeket szervezetünk könnyen energiává alakít.

A kókuszliszt felhasználási módja végtelen, legyen szó édes vagy akár sós ételek készítéséről. Kókuszliszttel készíthetők kenyerek, sütemények, torták, desszertek, mártások, szószok, krémek, habarások, pudingok, turmixok, zöldséges fasírtok, gyümölcslevesek.

A recepteket tanulmányozva arra a következtetésre jutunk, hogy sok esetben egy étel elkészítéséhez 2 evőkanál kókuszliszt vagy kókusz crunch is elegendő, amely már önmagában is rendkívül tápláló. Ideális választás azok számára, akik követik az alacsonyabb kalória és szénhidrát tartalmú étkezési tervet, viszont fontos számukra, hogy növeljék a rost és fehérje tartalmat étrendjükben.

A jó minőségű kókuszliszt és egy megbízható márka rendszerint nem tartalmaz hozzáadott szulfitok vagy tartósítószert, ezen kókuszlisztek esetében azt javasoljuk, hogy felbontás után tárolja légmentesen záródó edényben vagy tasakban. 

Amennyiben érzékeny a gluténra bizonyosodjon meg róla, hogy a választott kókuszliszt még nyomokban se tartalmazzon allergén jellegű összetevőket.

A BANABAN bio kókuszliszt és crunch természetes módon szárított kókuszból készül, amelyet nem kezelnek tartósítószerekkel, szulfitokkal egyéb más vegyi és adalékanyagokkal.

A BANABAN termékek biogazdálkodásból származó, kizárólag csak kókuszból készült termékek célzott gyártására szakosodott üzemben készülnek. A gyártás során nem dolgoznak fel más élelmiszereket, így még nyomokban sem tartalmaznak allergén jellegű összetevőket.

A BANABAN termékek környezetbarát csomagolása is a minősített feldolgozó üzemben történik az ausztrál élelmiszer szabványok szerint. A termékek visszazárható csomagolásban kerülnek értékesítésre azért, hogy felbontás után is sokáig megőrizzék kiváló minőségüket.

A képeken látható magas fehérjetartalmú ételek receptjeit itt megtalálja.

Egyes táplálékok fehérje tartalmáról táblázat honlapunkon található www.biokokusz.hu/feherjekrol

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Még több cikk

5 Élelmiszer az energia növeléséhez

2019-04-17

5 Élelmiszer az energia növeléséhez

Mielőtt bármilyen táplálékkiegészítőhöz vagy serkentőhöz nyúlnál, érdemes előbb megnézni a táplálkozásodat. Lehet, hogy hiányzik néhány egyszerű energiaforrás az étrendedből. Itt van 5 élelmiszer, amelyet mindenképp építsd be étrendedbe.

6 mítosz a növényi alapú táplálkozásról

2019-04-11

6 mítosz a növényi alapú táplálkozásról

A növényi alapú táplálkozással kapcsolatban több mítosz is kering, amelyek miatt nem kezdenek bele ebbe a fajta életmódba. Egyre többen alkalmazzák azonban ezt a fajta táplálkozást, viszont sokan nincsenek tisztában, hogyan folytassák megfelelően. De lássuk melyik az a 6 mítosz, amely valójában nem igaz.

Top 10 leggyakoribb élelmiszer-érzékenység és intolerancia - 2. rész

2019-04-03

Top 10 leggyakoribb élelmiszer-érzékenység és intolerancia - 2. rész

Az előző cikkben ismertettük az első öt leggyakoribb ételérzékenységet és intoleranciát, amit most folytatunk. Bár ezeknél az élelmiszereknél ritkább az intolerancia kialakulása, mégis egyre többen tapasztalnak ételérzékenységgel kapcsolatos tüneteket. Íme a következő 5 leggyakoribb allergén élelmiszer!

Top 10 leggyakoribb élelmiszer-érzékenység és intolerancia - 1. rész

2019-04-03

Top 10 leggyakoribb élelmiszer-érzékenység és intolerancia - 1. rész

Manapság egyre többen szenvednek élelmiszerallergiában vagy intoleranciában. Sok olyan élelmiszer létezik, amelyekre könnyen kialakulhatnak ezek az allergiás reakciók. De melyek azok az élelmiszerek, amelyek a toplistás helyezést értek el, vagyis a legtöbben ezekre érzékenyek? Mutatjuk!

A legjobb fehérjeforrások vegánok és vegetáriánusok számára

2019-03-26

A legjobb fehérjeforrások vegánok és vegetáriánusok számára

A vegánok és vegetáriánusok esetében az egyik leggyakoribb probléma, hogy nem visznek be kellő fehérjét szervezetükbe. A mai divatétrendeket követve is sokan folytatnak vegán vagy vegetáriánus étrendet, amely során a fehérjék hagyományos formáitól egyre jobban eltávolodnak. Azonban növényi fehérjéből is akad bőven! De melyek ezek? Mutatjuk!

Az 5 legjobb élelmiszer az éhség elleni küzdelemben

2019-03-22

Az 5 legjobb élelmiszer az éhség elleni küzdelemben

Aki a tökéletes alakra törekszik, mindig szembe kell néznie a diéta nehézségeivel. Nincs baj, ha alkalmanként éhséget érzel a nap folyamán, különösen étkezés előtt. A folyamatos éhségérzet viszont gyakran szükségtelen nassoláshoz vezethet, amely megakadályozza céljaink elérését.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
169 032
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
863 503
Közösség

Szótár

Edzésalkalmazkodás (adaptáció)

  A sportalkalmazkodáson az egyénnek, szervezetének, szervrendszereinek meghatározott... Tovább

Személyi edző

  Olyan szakirányú végzettséggel és ismerettel rendelkező sportszakember, aki egyénre... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 171

Átlagos értékelés: 4.9