notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

étrend kiegészítő, fehérje, protein

hirdetes

Fehérjék fontossága

Bánfalvi Henrietta
hirdetes

Étrendünk összeállításakor különösen figyelni kell arra, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje tartalmú táplálékot fogyasszunk, testünket átlagosan 14-16 % arányban fehérje alkotja, melyek állandóan bomlanak és újraépülnek, tehát fontos a minőség.

proteinek, fehérjék

Testünket átlagosan 14-16 % arányban fehérje alkotja, amelyek állandóan bomlanak és újraépülnek, a szövetek fehérjéinek és egyéb nitrogéntartalmú alkotórészeinek képzéséhez szükséges aminosavakat a táplálék fehérjéi szolgáltatják, tehát a fehérjeszükséglet aminosav szükségletet jelent.

Szervezetünk a táplálék útján bevitt fehérjéket aminosavakká bontja, majd ezekből építi fel a számára szükséges fehérjéket.

A táplálékok fehérjéinek biológiai értékét esszenciális aminosav tartalma határozza meg. Az elsőrendű, (komplett) fehérjék valamennyi esszenciális aminosavat a megfelelő mennyiségben és arányban tartalmazzák, ezért egyedüli fehérjeforrásként is elegendőek. Ebbe a csoportba az állati eredetű fehérjék tartoznak, mint a tojás, tej, hal, és a húsfélék.

A másodrendű (inkomplett) fehérjék egyes esszenciális aminosavakban hiányosak, ezért önmagukban elégtelen fehérjeforrások. Azonban a komplett, vagy egy másik inkomplett fehérjével kiegészítve teljes értékűvé tehetők. A másodrendű fehérjék csoportját zömében a növényi fehérjék alkotják.

A fehérjék fontossága a sportolók táplálkozásában kiemelt hangsúlyt kap, mert az intenzív izommunka okozta izomrost károsodás helyreállításában elsődleges a szerepük. Viszont a fehérje mennyiségének szükséglete függ az edzés jellegétől, intenzitásától és időtartamától.

Állóképességi edzés, illetve ilyen jellegű sportágak (futás, kerékpározás, úszás) esetében az ajánlott napi fehérjebevitel 1,2-1,4 g/ttkg, míg erősportágat űzőknél (súlyemelés, testépítés) napi 1.6-1.7 g/ttkg.

Fontos, hogy ezek az ajánlások a táplálékkal történő fehérjebevitelre vonatkoznak nem pedig protein vagy aminosav készítményekre. Azt is figyelembe kell venni, hogy a javasoltnál magasabb mennyiség már nem növeli a zsírmentes testtömeg gyarapodást, a beépüléshez fel nem használt aminosavak többletet jelentenek, amelyek cukorrá, vagy zsírrá alakulnak

proteinek, fehérjék

 

Megfelelő táplálékok

Edzéskor terhelés hatására az éppen edzett izmokban található energiaraktározásért felelős szénhidrátok (glikogén) kiürülnek, valamint az izomzat fehérjeszerkezete sérül, tehát az izmokban fehérje (aminosav) és glikogénhiány lép fel.

hirdetes

Edzés után megindul a tápanyagok felvétele, ilyenkor az izmok tápanyagszükséglete fokozottabb. A terhelés hatására az izom kompenzál, több fehérjét és szénhidrátot igényelnek, azaz több tápanyagot vesznek fel, mint amit leadtak, ezáltal az izomsejtek mérete nő.

Az izmok hatékony építése, erősítése érdekében a sportolók tápláléka jó minőségű, feldolgozatlan, természetes élelmiszerekből áll, amelyek tápértékének (fehérje, szénhidrát, zsír vitaminok és ásványi anyagok) helyes aránya fontos tényező.

A táplálék kiegészítők, mint az aminosav vagy protein készítmények koncentrált tápanyagok kapszulás vagy por kiszerelésben, melyek arra szolgálnak, hogy célzottan kiegészítsék az étrendet, olyan tápanyagok bevitelével, amelyekből nem tudnánk elegendőhöz jutni a hagyományos étkezés során.

A protein vagy aminosav készítmények nem teljes értékű táplálékok, hanem táplálék kiegészítők, azaz nem helyettesítik az étrendet, az edzés utáni gyors és hatékony, az izomzat számára szükséges fehérje pótlását szolgálják.

Az elfogyasztott étel tápértékét számos tényező befolyásolja, mint az alkalmazott konyhatechnológiai folyamatok, az élelmiszerekben előforduló vegyi anyagok köre, az alapanyag minősége, az agrokultúra és az állattartás jellege is.

 

proteinek, fehérjék

 

Protein falatkák

A kókusz és a belőle készült táplálékok nagy népszerűségnek örvendenek, mivel fogyasztása során egyre többen fedezik fel az egészség megőrzése szempontjából tapasztalt jótékony hatásait.

A kókusz kedvelt táplálék a paleolit, az alacsony szénhidrát tartalmú, a diétás és fogyókúrás, a gluténra érzékeny, az emésztési problémákkal küzdők, az allergiások, a cukorbetegek, a sportolók, vegetáriánusok és a reform étrendet előnyben részesítők körében.

A kókuszliszt és a kókusz crunch élelmi rostokban és fehérjében rendkívül gazdag, valamint az egészségre jótékony hatású laurinsavat tartalmaz, melyeket szervezetünk könnyen energiává alakít.

A kókuszliszt felhasználási módja végtelen, legyen szó édes vagy akár sós ételek készítéséről. Kókuszliszttel készíthetők kenyerek, sütemények, torták, desszertek, mártások, szószok, krémek, habarások, pudingok, turmixok, zöldséges fasírtok, gyümölcslevesek.

A recepteket tanulmányozva arra a következtetésre jutunk, hogy sok esetben egy étel elkészítéséhez 2 evőkanál kókuszliszt vagy kókusz crunch is elegendő, amely már önmagában is rendkívül tápláló. Ideális választás azok számára, akik követik az alacsonyabb kalória és szénhidrát tartalmú étkezési tervet, viszont fontos számukra, hogy növeljék a rost és fehérje tartalmat étrendjükben.

A jó minőségű kókuszliszt és egy megbízható márka rendszerint nem tartalmaz hozzáadott szulfitok vagy tartósítószert, ezen kókuszlisztek esetében azt javasoljuk, hogy felbontás után tárolja légmentesen záródó edényben vagy tasakban. 

Amennyiben érzékeny a gluténra bizonyosodjon meg róla, hogy a választott kókuszliszt még nyomokban se tartalmazzon allergén jellegű összetevőket.

A BANABAN bio kókuszliszt és crunch természetes módon szárított kókuszból készül, amelyet nem kezelnek tartósítószerekkel, szulfitokkal egyéb más vegyi és adalékanyagokkal.

A BANABAN termékek biogazdálkodásból származó, kizárólag csak kókuszból készült termékek célzott gyártására szakosodott üzemben készülnek. A gyártás során nem dolgoznak fel más élelmiszereket, így még nyomokban sem tartalmaznak allergén jellegű összetevőket.

A BANABAN termékek környezetbarát csomagolása is a minősített feldolgozó üzemben történik az ausztrál élelmiszer szabványok szerint. A termékek visszazárható csomagolásban kerülnek értékesítésre azért, hogy felbontás után is sokáig megőrizzék kiváló minőségüket.

A képeken látható magas fehérjetartalmú ételek receptjeit itt megtalálja.

Egyes táplálékok fehérje tartalmáról táblázat honlapunkon található www.biokokusz.hu/feherjekrol

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

A 21 éves hamburger jobban tartja magát mint Te

2020-01-24

A 21 éves hamburger jobban tartja magát mint Te

Idén ünnepli 21. születésnapját a McDonald's hamburger, de az öregedés jelei (jelen esetben a penész) azóta sem jelentkezett rajta. Mi az örök fiatalságának titka? Mi állhat a háttérben?

Pofonegyszerű egészséges reggeli

2020-01-16

Pofonegyszerű egészséges reggeli

A reggeli a nap legfontosabb étkezése, ugye tudod? De nem mindegy, hogy mi kerül a tányérodra! Ha unod már a zabkását, ezt a 3 perces egészséges receptet imádni fogod!

Ismerjük meg a természetes és a mesterséges édesítőszereket! 1. rész

2019-12-19

Ismerjük meg a természetes és a mesterséges édesítőszereket! 1. rész

Ígértem, írok az édesítőszerekről, amikkel a cukrot ki lehet váltani. Úgy gondoltam 2 nagy csoport szerint fogom rendezni őket, TERMÉSZETES és MESTERSÉGES. Ebben a részben a természetes édesítőszerekről lesz szó.

Fitten karácsonykor

2019-12-18

Fitten karácsonykor

A karácsonyi ünnepek élvezetéhez és az egészséges életmód fenntartásához olvasd el az ünnepi fitnesz útmutatónkat!

5+1 isteni finom, diétás desszert a karácsonyi asztalra!

2019-12-13

5+1 isteni finom, diétás desszert a karácsonyi asztalra!

5+1 isteni finom, ráadásul diétás desszertreceptet hoztam most nektek, ismerjétek meg ti is ezeket a diétás karácsonyi desszerteket!

Fogyasszunk mértékkel, együnk tudatosan karácsonykor is. Így nemcsak a hízást, de a gyomorrontást is elkerülhetjük!

2019-12-11

Fogyasszunk mértékkel, együnk tudatosan karácsonykor is. Így nemcsak a...

Karácsonykor finomabbnál finomabb ételek kerülnek az asztalra, a nagymamák mintha versenyt sütnének, rengeteg édességet szolgálnak fel. Ha nem figyelünk oda, akkor könnyedén felszaladhat az ünnepek alatt pár kiló. De jó hír, hogy néhány változtatással kiküszöbölhetjük ezeket a kellemetlenséget.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
163 443
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
163 443
Közösség

Szótár

Tavaszi kankalin

Latin neve: Primula officinalis   Eredete, élőhelye   Legfőbbképp Magyarországon... Tovább

Lipidológus

A zsíranyagcsere-betegségekben járatos belgyógyász szakorvos. Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 171

Átlagos értékelés: 4.9