notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

étrend kiegészítő, fehérje, protein

Fehérjék fontossága

Bánfalvi Henrietta
hirdetes

Étrendünk összeállításakor különösen figyelni kell arra, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje tartalmú táplálékot fogyasszunk, testünket átlagosan 14-16 % arányban fehérje alkotja, melyek állandóan bomlanak és újraépülnek, tehát fontos a minőség.

proteinek, fehérjék

Testünket átlagosan 14-16 % arányban fehérje alkotja, amelyek állandóan bomlanak és újraépülnek, a szövetek fehérjéinek és egyéb nitrogéntartalmú alkotórészeinek képzéséhez szükséges aminosavakat a táplálék fehérjéi szolgáltatják, tehát a fehérjeszükséglet aminosav szükségletet jelent.

Szervezetünk a táplálék útján bevitt fehérjéket aminosavakká bontja, majd ezekből építi fel a számára szükséges fehérjéket.

A táplálékok fehérjéinek biológiai értékét esszenciális aminosav tartalma határozza meg. Az elsőrendű, (komplett) fehérjék valamennyi esszenciális aminosavat a megfelelő mennyiségben és arányban tartalmazzák, ezért egyedüli fehérjeforrásként is elegendőek. Ebbe a csoportba az állati eredetű fehérjék tartoznak, mint a tojás, tej, hal, és a húsfélék.

A másodrendű (inkomplett) fehérjék egyes esszenciális aminosavakban hiányosak, ezért önmagukban elégtelen fehérjeforrások. Azonban a komplett, vagy egy másik inkomplett fehérjével kiegészítve teljes értékűvé tehetők. A másodrendű fehérjék csoportját zömében a növényi fehérjék alkotják.

A fehérjék fontossága a sportolók táplálkozásában kiemelt hangsúlyt kap, mert az intenzív izommunka okozta izomrost károsodás helyreállításában elsődleges a szerepük. Viszont a fehérje mennyiségének szükséglete függ az edzés jellegétől, intenzitásától és időtartamától.

Állóképességi edzés, illetve ilyen jellegű sportágak (futás, kerékpározás, úszás) esetében az ajánlott napi fehérjebevitel 1,2-1,4 g/ttkg, míg erősportágat űzőknél (súlyemelés, testépítés) napi 1.6-1.7 g/ttkg.

Fontos, hogy ezek az ajánlások a táplálékkal történő fehérjebevitelre vonatkoznak nem pedig protein vagy aminosav készítményekre. Azt is figyelembe kell venni, hogy a javasoltnál magasabb mennyiség már nem növeli a zsírmentes testtömeg gyarapodást, a beépüléshez fel nem használt aminosavak többletet jelentenek, amelyek cukorrá, vagy zsírrá alakulnak

proteinek, fehérjék

 

Megfelelő táplálékok

Edzéskor terhelés hatására az éppen edzett izmokban található energiaraktározásért felelős szénhidrátok (glikogén) kiürülnek, valamint az izomzat fehérjeszerkezete sérül, tehát az izmokban fehérje (aminosav) és glikogénhiány lép fel.

hirdetes

Edzés után megindul a tápanyagok felvétele, ilyenkor az izmok tápanyagszükséglete fokozottabb. A terhelés hatására az izom kompenzál, több fehérjét és szénhidrátot igényelnek, azaz több tápanyagot vesznek fel, mint amit leadtak, ezáltal az izomsejtek mérete nő.

Az izmok hatékony építése, erősítése érdekében a sportolók tápláléka jó minőségű, feldolgozatlan, természetes élelmiszerekből áll, amelyek tápértékének (fehérje, szénhidrát, zsír vitaminok és ásványi anyagok) helyes aránya fontos tényező.

A táplálék kiegészítők, mint az aminosav vagy protein készítmények koncentrált tápanyagok kapszulás vagy por kiszerelésben, melyek arra szolgálnak, hogy célzottan kiegészítsék az étrendet, olyan tápanyagok bevitelével, amelyekből nem tudnánk elegendőhöz jutni a hagyományos étkezés során.

A protein vagy aminosav készítmények nem teljes értékű táplálékok, hanem táplálék kiegészítők, azaz nem helyettesítik az étrendet, az edzés utáni gyors és hatékony, az izomzat számára szükséges fehérje pótlását szolgálják.

Az elfogyasztott étel tápértékét számos tényező befolyásolja, mint az alkalmazott konyhatechnológiai folyamatok, az élelmiszerekben előforduló vegyi anyagok köre, az alapanyag minősége, az agrokultúra és az állattartás jellege is.

 

proteinek, fehérjék

 

Protein falatkák

A kókusz és a belőle készült táplálékok nagy népszerűségnek örvendenek, mivel fogyasztása során egyre többen fedezik fel az egészség megőrzése szempontjából tapasztalt jótékony hatásait.

A kókusz kedvelt táplálék a paleolit, az alacsony szénhidrát tartalmú, a diétás és fogyókúrás, a gluténra érzékeny, az emésztési problémákkal küzdők, az allergiások, a cukorbetegek, a sportolók, vegetáriánusok és a reform étrendet előnyben részesítők körében.

A kókuszliszt és a kókusz crunch élelmi rostokban és fehérjében rendkívül gazdag, valamint az egészségre jótékony hatású laurinsavat tartalmaz, melyeket szervezetünk könnyen energiává alakít.

hirdetes

A kókuszliszt felhasználási módja végtelen, legyen szó édes vagy akár sós ételek készítéséről. Kókuszliszttel készíthetők kenyerek, sütemények, torták, desszertek, mártások, szószok, krémek, habarások, pudingok, turmixok, zöldséges fasírtok, gyümölcslevesek.

A recepteket tanulmányozva arra a következtetésre jutunk, hogy sok esetben egy étel elkészítéséhez 2 evőkanál kókuszliszt vagy kókusz crunch is elegendő, amely már önmagában is rendkívül tápláló. Ideális választás azok számára, akik követik az alacsonyabb kalória és szénhidrát tartalmú étkezési tervet, viszont fontos számukra, hogy növeljék a rost és fehérje tartalmat étrendjükben.

A jó minőségű kókuszliszt és egy megbízható márka rendszerint nem tartalmaz hozzáadott szulfitok vagy tartósítószert, ezen kókuszlisztek esetében azt javasoljuk, hogy felbontás után tárolja légmentesen záródó edényben vagy tasakban. 

Amennyiben érzékeny a gluténra bizonyosodjon meg róla, hogy a választott kókuszliszt még nyomokban se tartalmazzon allergén jellegű összetevőket.

A BANABAN bio kókuszliszt és crunch természetes módon szárított kókuszból készül, amelyet nem kezelnek tartósítószerekkel, szulfitokkal egyéb más vegyi és adalékanyagokkal.

A BANABAN termékek biogazdálkodásból származó, kizárólag csak kókuszból készült termékek célzott gyártására szakosodott üzemben készülnek. A gyártás során nem dolgoznak fel más élelmiszereket, így még nyomokban sem tartalmaznak allergén jellegű összetevőket.

A BANABAN termékek környezetbarát csomagolása is a minősített feldolgozó üzemben történik az ausztrál élelmiszer szabványok szerint. A termékek visszazárható csomagolásban kerülnek értékesítésre azért, hogy felbontás után is sokáig megőrizzék kiváló minőségüket.

A képeken látható magas fehérjetartalmú ételek receptjeit itt megtalálja.

Egyes táplálékok fehérje tartalmáról táblázat honlapunkon található www.biokokusz.hu/feherjekrol

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Mit kell tudni a kazeinről?

2019-06-03

Mit kell tudni a kazeinről?

A kazeinnek számos előnye van, de elsősorban az izomleépülés megelőzése, valamint az erőszint növelése céljából fogyasztják azt tej, sajt, túró vagy natúr joghurt, illetve fehérjepor formájában.

5 vegán szokás, amit nem vegánok is felvehetnének

2019-05-21

5 vegán szokás, amit nem vegánok is felvehetnének

A vegán életmódnak számos előnye van. A kutatások szerint a vegánokat kevésbé fenyegetik a krónikus megbetegedések, például a rák különböző formái, a szívbetegség, a hipertenzió, és a 2-es típusú cukorbetegség.

Egészséges e a túlzásba vitt fehérje?!

2019-05-20

Egészséges e a túlzásba vitt fehérje?!

A magas fehérjetartalmú étrendnek lehetnek mellékhatásai. A fehérje nélkülözhetetlen a szervezet számára, mivel olyan aminosavakból áll, melyek a testszövetek építő kövei, beleértve az izmokat, az ereket, a hajat, a bőrt és a körmöket is.

Hibák a strandszezon előtt amit elkövetsz!

2019-05-20

Hibák a strandszezon előtt amit elkövetsz!

Itt a nyár mindenki szeretné a strandon a legjobb formáját hozni és a zsírmentes izomzatát megmutatni. De több hibát is elkövethet az ember lánya/fia, talán te is.

Gyors és szuper-finom méregtelenítő vizek, amik támogatják a fogyást

2019-05-20

Gyors és szuper-finom méregtelenítő vizek, amik támogatják a fogyást

Méregtelenítő vizek, amik segítenek a fogyásban. Íme néhány gyors, egyszerű és nagyon finom detox víz recept, amikbe te is azonnal bele fogsz szeretni. Méregtelenítés vízzel? Így lehetséges!

Édesítőszerek is hízlalnak! Akkor mi a tehendő?

2019-05-16

Édesítőszerek is hízlalnak! Akkor mi a tehendő?

Mindig nagy gondot jelentett nálam, hogy fogyókúra alatt mivel édesítsem az italaim, ételeimet. Sok mindent hallott sok felöl és ezek mindig ellentmondásban álltak egymással. Így neki láttam egy kis kutató munkának, íme az eredmény.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
247 332
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 371 719
Közösség

Szótár

Crohn-betegség

 A Crohn-betegség (ejtsd: Krón-betegség) a bél rohamokban jelentkező, krónikus... Tovább

Diabetes mellitus

A szénhidrát anyagcsere krónikus betegsége, a normális inzulin működészavara következtében... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 171

Átlagos értékelés: 4.9