notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Erőedzés gyermekkorban

Erőedzés gyermekkorban 1. rész

Joósz Andrea
hirdetes

A gyerekek többségét nem kell nógatni a mozgásra, sőt  sok esetben inkább vissza kell fogni őket - ez a fajta aktivitás genetikailag kódolt. „Túlcivilizálódott" korunkban ezt a természetes edzést akadályozzák meg a passzív ismeretszerzés és szórakozási lehetőségek. E külső körülmények hatására a mozgatórendszer   ellenállása generációról generációra alacsonyabb lesz. A folyamat ellensúlyozására mesterségesen kell a szervezet számára biztosítani a „normális" terhelést már a gyermekkorban is.

Erőedzés gyermekkorban

Mielőtt megismertetnélek Titeket a gyermekkori erőedzéssel kapcsolatos vélekedésekről, tényekről és kutatási eredményekről, tisztáznunk kell, MIT is JELENT AZ ERŐEDZÉS. Az általánosan elfogadott nézetekkel szemben NEM FELTÉTLENÜL SÚLYZÓK HASZNÁLATÁT és nem is óriási súlyok mozgatását. A test erőkifejtő képessége ugyanis akkor növekszik, ha a szokásosnál nagyobb terhelés éri, és újfent nem csak a súlyok nagyságáról van szó. A terhelés több tényezőt foglal magában: a külső ellenállás nagyságát (testsúly, súlyzó stb.), a végrehajtás időbeli lefolyását (sebesség, intenzitás), az erőkifejtés ismétlésének mértékét (ismétlésszám, sorozat), valamint az ismétlésszámok és sorozatok között eltelt pihenőidő hosszát. Következésképpen A TEST ERŐNÖVEKEDÉSE AKARATLANUL, ÉS AKÁR MINDEN NAP is ELINDÍTHATÓ. Hogy az erő hosszú távon növekedni fog-e, az a rendszeres és fokozatosan emelkedő terheléstől függ.


Fizikai erő = izomerő?


Az ember által kifejtett erő kétségkívül az izom produktuma, de közvetve a mozgatórendszer egészének (inak, csontok, ízületi szalagok és porcok) állapotától függ, minthogy az izomerő az inakon, csontokon és az ízületeken keresztül végez munkát a külső környezetén. Ebből következően AZ ERŐEDZÉS NEM CSAK AZ IZMOKRA HAT, HANEM AZ ÚGYNEVEZETT PASSZÍV MOZGATÓRENDSZERRE ÉS AZ IDEGRENDSZERRE, SŐT A KERINGÉSI ÉS LÉGZÉSI RENDSZERRE IS,hiszen a munkavégzéshez szükséges energia a két utóbbin keresztül érkezik a mozgatórendszer szöveteihez.

 

Az eddig leírtak tehát ahhoz a következtetéshez vezetnek, hogy a gyermekek maguk is végeznek erőedzést mindennapos tevékenységük során, és így A SZAKEMBER ÁLTAL IRÁNYÍTOTT ERŐEDZÉS NEMHOGY KÁROS, DE KÍVÁNATOS is a modern világunkban egyre kisebb erőhatásoknak kitett gyermekek számára.

 

Valóban nem káros az erőedzés gyermekkorban?


Mielőtt a gyermekek erőedzéséről és annak előnyeiről szólnék, néhány korábbi, tudományos eredményekkel kellően nem alátámasztott nézetet, hiedelmet szeretnék eloszlatni. Az utóbbi időben az erőfejlesztéssel foglalkozó kutatók jelentős része a serdülőkorúak, illetve azt megelőző életkornak (gyermekkor) fizikai aktivitásra bekövetkező erőfejlődését vizsgálta. Ennek egyik alapvető oka az, hogy még manapság is tartja magát az nézet, hogy az erőedzések károsan befolyásolják a növekedést, és a szervezet sérüléséhez vezetnek, miközben egyre több prepubertás korú gyerek végez rendszeres erősítést. Az eddigi vizsgálatok MEGCÁFOLTÁK, HOGY A SZAKEMBER ÁLTAL IRÁNYÍTOTT ERŐEDZÉS NAGYOBB SZÁMBAN OKOZOTT VOLNA SÉRÜLÉST GYERMEKEKNÉL, mint felnőtteknél (Jeffrey és mtsai 2001). Mi több, kimutatták, hogy a sportolás vagy a fizikai terhelést okozó játékok több sérülést okoznak, mint maguk az erőedzések. Ez valószínűleg annak tulajdonítható, hogy az erőedzéseket végzők mozgatórendszere ellenállóbb a sportolás okozta váratlan és nagy terhelésekkel szemben (Fáik és Tenenbaurn G. 19 1993).

 

Gyakran felhozott ellenvetés a erőedzéssel szemben az, hogy a testméretek kialakulása előtt (tehát serdülőkorban, vagy azt megelőzően) végzett erőedzés következtében a csontokban található porcos részek korán elcsontosodnak, ezáltal  a  csontok hossznövekedése lecsökken, így azok nem érik el a genetikus kódban rögzült méretet. Ezt a logikusnak látszó következtetést a vizsgálati eredmények nem támasztották alá.

hirdetes
A CSONTOK PORCOS RÉSZE, AMELY A  HOSSZNÖVEKEDÉSÉT BIZTOSÍTJA, NEM CSONTOSODOTT EL  IDEJEKORÁN (Rams 1990; Faigenbaum és mtsai 1993 ) További gyakori ellenérv az, hogyha súlyzót alkalmaznak az erőfejlesztés során, akkor a nagy préselés negatívan  folyásolhatja a vérkeringést, túl nagy tetrhelést ró a szívre és korai magas vérnyomást okozhat. Vizsgálati eredmények azonban  ezeket a  félelmeket sem támasztották alá. ( Weltman és mtsai 1987; Bailey és Martin 1994)


Hogyan fejlődik az izomerő ?


Bár a születés pillanatában minden szerv működőképes állapotban van, de korántsem érte még el teljes fejlettségét. Ekkor  még a szervek sem méretükben, sem  funkcionálisan nem kifejlettek, és e kettő nem választható el egymástól. Az ember a genetikus kódjában meghatározott méretét a pubertáskor végével, 16-20 éves kora között éri el. A szervrendszerek fejlődése azonban nem egyenletes. AZ IDEGRENDSZER FEJLŐDIK A LEGGYORSABBAN és éri el teljes kifejlettségét még a pubertáskor befejezése előtt. Nyolc éves kor környékén az idegrendszer eléri teljes kifejlettségének kilencvenöt százalékát. Ez azt jelenti, hogy a gyermekek ettőléletkortól fogva csaknem mindenféle mozgás megtanulására képesek, amelynek határát csupán mozgatórendszerük fejlettségi szintje szabja meg.
A MOZGATÓRENDSZER FEJLETTSÉGE JELENTŐS KÉSÉSBEN VAN az idegrendszerhez képest, nyolc éves korban a teljes kifejlettség ötven százalékát sem éri el. Ez az oka annak, hogy a gyermekek fizikai  teljesítőképessége ebben a korban elmarad attól, mint amit az idegrendszer már megengedne. Éppen ezért a szokásosnál nagyobb, jól megválasztott formába öntött fizikai terhelés (nevezhetnénk erőedzésnek is) segíthet a mozgatórendszer fejlődősében. Konkrétan arról van szó, hogy a serdülőkor előtti életszakaszban a rendszeres testedzés, amely plusz erőkifejtést igényel, hozzájárul a mozgatórendszer magasabb szinten történő felépüléséhez, ami majd a későbbi életkorokban fejti ki jótékony hatását.

hirdetes
A HORMONÁLIS RENDSZER FEJLŐDÉSE KEZDETBEN IGEN VISSZAFOGOTT és pubertáskor éppen a hirtelen hormontermelés (legfőképpen a nemi hormonok) növekedésével veszi kezdetét. Az androgén hormonműködés fokozódásával viszont a mozgatórendszer méretének növekedése is felgyorsul. Kezdetben az izmok hossza növekszik meg, melyet némi késéssel a keresztmetszet növekedése is követ.
AZ   IZOMTÖMEG   NÖVEKEDÉSÉVEL   CSAKNEM LINEÁRISAN NÖVEKSZIK  AZ  IZOM ERŐKIFEJTŐ KÉPESSÉGE, amely feltétlenül fontos az ízületi stabilitás miatt is.
Az előzőekben leírtakból Ön akár azt a következtetést is levonhatná, hogy az erőedzésnek nem sok értelme van gyerekkorban, hiszen ha az ember (pontosabban: a gyermek) semmi mást nem tesz, csak mindennapos életét éli, izomtömegének növekedésével az izomereje is automatikusan növekedni fog. Ebben sok igazság van, de mint köztudott, AZ EGYES SZERVEK FUNKCIÓIT, MŰKÖDÉSÜK HATÉKONYSÁ GÁT A FIZIKAI TERHELÉS NAGYSÁGA IS BEFOLYÁSOLJA.

 

Hogyan növekszik az erő gyermekkorban ?


Az izomtömeg nagyságának szabályozása a hormontermelésen keresztül történik. Az életkorhoz kötött anabolikus hormonok termelődésének növekedésével az izomtömeg is megnő. Erőedzés hatására a felnőtteknél megnövekszik az anabolikus hormonok szekréciója, amely az edzés okozta hipertrófiához vezet. A kérdés az, hogy vajon elindítható-e ezeknek a szerveknek a genetikus kódtól eltérő működése akkor, amikor a hormonokat termelő szervek még nincsenek kifejlett állapotban? Az eddigi kutatások többsége azt találta, hogy a gyermekeknél általában az edzés (példánknál maradva: az erőedzés) hatására sem növekedett meg az androgén hormonok termelődése, és ez összhangban volt azzal a vizsgálati eredménnyel, amely szerint a (gyermekkori) edzések nem vezettek az izomtömeg növekedéshez, ugyanakkor az izomerő növekedett (Kraemer és mtsai 1989; Ozmun és mtsai 1994). Ez az eredmény összhangban van azzal a ténnyel, hogy az izomerő nemcsak az izom élettani keresztmetszeti területének nagyobbodásával fejlődhet, de az idegi adaptáció (több motoros egység bekapcsolása, intra- és intermuszkuláris koordináció javulása) révén is. S erre már a serdülőkor előtt is jó lehetőség van, hiszen nyolc éves kor körül az idegrendszer 95 százalékos fejlettségi szintet mutat. Nevezetesen izomerő-növekedést lehet elérni a szokásosnál nagyobb erőkifejtéssel, új mozgások, mozdulatok tanulásával, amelyhez nem minden esetben szükséges plusz súlyt alkalmazni.

 

Az 1980-as és 1990-es években több vizsgálat is történt a serdülőkor előtti és a serdülőkorban végzett szisztematikus erőedzés hatásának megállapítására (Fa/gen-baum és mtsai 1993; Westcott 1991, 1992, 1993), melyek egyöntetűen azt találták, hogy AZ  AZONOS IDŐTARTAMÚ ÉS RELATÍV TERHELÉSŰ ERŐEDZÉS A GYERMEKEKNÉL MEGKÖZELÍTŐLEG AZONOS MÉRTÉKŰ ERŐNÖVEKEDÉST EREDMÉNYEZETT, MINT A FELNŐTT KORÚAKNÁL. Tíz-tizenegy éves fiúk és lányok által erőgépben végzett térdnyújtások, illetve a fekvenyomás (két hónapon keresztül, heti három alkalommal) 66 százalékos (Westcott 1992), 55 százalékos (Westcott 1993) vagy 74 százalékos (Fai-genbaum és mtsai 1993) erőnövekedést eredményezett. Tizennégy évesek esetében hasonló eredményt kaptak, ahol 63 százalékos volt az erőnövekedés (Westcott 1991). Egyik esetben sem számoltak be sérülésről, viszont a testzsír mennyisége 2-3 százalékkal csökkent, míg az (erőedzést nem végző) kontrollcsoportban 1-2 százalékos növekedést tapasztaltak.

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Tesztoszteron – nőknek is?

2019-06-17

Tesztoszteron – nőknek is?

A férfiak sokkal többet termelnek és sokat is használnak, azonban a nők is nagyon érzékenyek a tesztoszteronra. Ha alacsony a tesztoszteron szinted, gyengülnek a csontjaid, csökken az izomzatod feszessége, és csökken a szexuális vágy is benned.

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

2019-06-13

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

Az egészséges testzsírszázalékod – amennyiben egészséges nő vagy, sosem kellene, hogy 10% alá csökkenjen. A férfiak képesek a testzsírszázalékukat egészen 4%-ig csökkenteni az egészségük veszélyeztetése nélkül, de ez a lányok esetében nem így van.

Tényleg működnek a zsírégetők?

2019-05-23

Tényleg működnek a zsírégetők?

Manapság már számos „csodabogyót” és módszert találhatunk az interneten, amelyek gyors fogyást ígérnek. Nos, ezekben sajnos nem szabad hinni, hiszen amilyen gyorsan esetleg képesek segíteni rajtunk (no persze igen drágán), olyan gyorsan vissza is szaladnak ránk a kilók.

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

2019-05-23

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

Az edzések során általában célként kevesen tűzik ki maguk elé az egyensúly javítását. Azonban igen fontos ez is, hiszen a jobb egyensúly az élet minden területén pozitív előnyökkel jár. Lássuk, miért is olyan fontos a megfelelő egyensúly fejlesztése.

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

2019-05-03

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

Az edzőteremben is vannak kimondatlan alapvető szabályok, amelyeket érdemes betartani. Ezek az edzőtermi etikett szabályok sokaknak alapvetők, mégis érdemes róluk beszélni, hiszen kezdőként jó, ha tisztában vagy velük. Lássuk, mire kell odafigyelned, ha lemész a konditerembe.

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

2019-04-17

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

A rövid, de intenzív edzések is lehetnek ugyanolyan hatékonyak, mint a hosszú edzések. Ha csak 15 perced van, de szeretnél formába jönni, akkor ezt a lépcsős edzéstervet neked találták ki. Mindössze 15 perc alatt mind a lábaidban, mind a farizmokban garantált lesz a másnapi izomláz. Mutatjuk, hogyan.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
111 913
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 196 828
Közösség

Szótár

Flabélos

OTO FLABéLOS (FL-3000) (Gyártói információ)   Professzionális TTV (teljes test... Tovább

Kálium

A kálium a makroelemek közé tartozik és a három legfontosabb olyan ásványi anyag közé... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 143

Átlagos értékelés: 5.0