notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Minden, amit tudni kell a clean eating-ről

Clean eating vagyis tiszta étkezés

Borbély Brigitta
hirdetes

Habár sok vicc született már ezzel kapcsolatban, természetesen a tiszta étkezés nem arról szól, hogy alaposan megtisztítjuk az ételeket fogyasztás előtt, vagy megmossuk a csokoládét, mielőtt falatoznánk belőle. Nézzük, mi a lényege!

Étkezz tisztán - erről szól a clean eating

 

De akkor mi is a lényege? Az, hogy az étel, ami a tányérodra kerül lehetőleg egyáltalán, vagy minél kevésbé legyen feldolgozva, kezelve, adalékanyagokkal, ízfokozókkal vagy tartósítószerekkel ellátva. Az alapelv, hogy olyan ételeket fogyassz, amik a legközelebb állnak a természeteshez. Ehhez elkerülhetetlen már a vásárlásnál komoly figyelmet fordítani az összetevőkre. Igyekezz friss (lehetőleg szezonális) és kezeletlen gyümölcsöt, zöldséget vásárolni, illetve törekedj arra, hogy minél több ételt magad készíts el és ne a mikrózható bolti verziót vedd.

 

A tavasz a legtökéletesebb idő arra, hogy elkezdd ezt a fajta életmódot, hiszen ilyenkor nagyobb a szezonális áruválaszték a piacokon, boltokban. Ez az étkezés ugyanis főleg gyümölcsökre, zöldségekre, teljes kiőrlésű gabonafélékre és tiszta fehérjékre fókuszál. Segítségül összeállítottam egy listát, ami könnyen követhetővé teszi a diétát és segít eldönteni, hogy mit vásárolj. A diéta teljesen alkoholmentes viszont a reggeli kávét nyugodtan elfogyaszthatod.

 

A tiszta étkezés során fogyasztott szénhidrát magas rost tartalmú és a legkevésbé feldolgozott, a fehérje (vagyis a hús, tojás, tejtermékek) lehetőleg háztáji, a zsír pedig többnyire növényi alapú legyen. Nézzük, mit ehetünk, a következő oldalon folytatom! 

hirdetes
 

Étkezz tisztán - erről szól a clean eating

 

Gyümölcs

  • Banán
  • Eper
  • Körte
  • Citrom
  • Narancs


Zöldség

  • Uborka
  • Paprika
  • Répa
  • Zellerszár
  • Avokádó
  • Karfiol
  • Édesburgonya
  • Lilahagyma
  • Spenót
  • Saláta


Fehérjeforrások

  • Csirke
  • Tojás
  • Lazac
  • Tofu
  • Kókusztej
  • Mandulatej


Magvak, hüvelyesek

  • Csicseriborsó
  • Vörösbab
  • Fehérbab
  • Kesudió


Zsiradékok

  • Olivaolaj
  • Kókuszolaj
  • Szezámolaj

 

Szénhidrátok

  • Barna rizs
  • Quinoa
  • Zabpehely

 

Ez a lista nem tartalmazza az összes olyan ételt, amit fogyaszthatsz, de ha többségében ezeket használod, biztosan nem jelent majd gondot az elhatározásodhoz tartani magad. Ízesítésre próbálj nem előre kevert fűszermixeket és minél kevesebb sót használni, cukor helyett pedig mézet, vagy agave szirupot adj az ételekhez, italokhoz. Emellett nyugodtan használhatsz gyömbért, fahéjat, fokhagymát, chili, cayenne borsot, vagy curryt. Természetesen bármilyen egyéb fűszert vásárolhatsz, a lényeg, hogy az eredetét mindig ellenőrizd.

 

Étkezz tisztán - erről szól a clean eating

 

Ezekből az összetevőkből lényegében bármilyen ételt készíthetsz, amit megkívánsz. Fontos azért megjegyezni, hogy az, hogy tisztán étkezel, nem jelenti azt, hogy nem kell odafigyelned a bevitt kalória mennyiségére.

 

Segítségül néhány tipp:

 

  • Segít az életmódváltásban, ha első lépésként minden olyan ételt eltávolítasz a konyhából, ami nem felel meg az alapszabályoknak.
  • Próbáld a bevásárlást egy napra időzíteni, így sokkal kisebb az esély arra, hogy elcsábulj a finom falatoknak, vagy a gyorséttermi ételeknek.
  • Nyomtasd ki a bevásárló-listát és vidd magaddal. Nagy segítség, ha a hűtődre ragasztod, így könnyű lesz szem előtt tartani, hogy mihez nyúlj a hűtőben.
  • Próbálj több napra előre előkészülni az étellel, csinálj olyan fogásokat, amiket akár 2-3 napig fogyaszthatsz. Szánj időt az egészséges ételek elkészítésére és a tested meghálálja.

 

Elsőre lehet, hogy túl szigorúnak tűnik, de hidd el, hogy ha kipróbálod, akkor nem fogsz többé fogyókúrázni, hiszen ez hosszútávon is tartható életmód. Ha okosan használod az alapanyagokat, akkor semmit nem fogsz megvonni magadtól, úgy hogy közben finomakat eszel.

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Fogyasszunk mértékkel, együnk tudatosan karácsonykor is. Így nemcsak a hízást, de a gyomorrontást is elkerülhetjük!

2019-12-11

Fogyasszunk mértékkel, együnk tudatosan karácsonykor is. Így nemcsak a...

Karácsonykor finomabbnál finomabb ételek kerülnek az asztalra, a nagymamák mintha versenyt sütnének, rengeteg édességet szolgálnak fel. Ha nem figyelünk oda, akkor könnyedén felszaladhat az ünnepek alatt pár kiló. De jó hír, hogy néhány változtatással kiküszöbölhetjük ezeket a kellemetlenséget.

Mert enni jó!

2019-12-10

Mert enni jó!

Az őszi-téli időszakban jellemző, hogy kevésbé érezzük magunkat aktívnak, mégis egész nap az evésen jár az eszünk. Ráadásul a magyar konyhában ilyenkor különösen népszerűek a zsírosabb fogások, azonban az egyoldalú táplálkozás hosszú távon egészségügyi következményekhez vezethet.

4 fontos tipp a cukorbetegek helyes táplálkozásához

2019-12-06

4 fontos tipp a cukorbetegek helyes táplálkozásához

Sokan hajlamosak azt gondolni, hogy az előírt gyógyszerek beszedésén kívül semmi más egyebet nem kell tenniük az egészségük megőrzése érdekében. Pedig az egészséges táplálkozás és az aktív, rendszeres napi mozgás nélkül nehezen lehet kordában tartani a vércukorértékeinket

Edd magad egészségesre! Kezd a chia maggal!

2019-12-04

Edd magad egészségesre! Kezd a chia maggal!

A kérdésre sokáig én sem tudtam a választ. Két hete azonban összefutottam a barátnőmmel. Utóbbi időben kissé elszakadtunk egymástól (munka, család, utazás) így alig ismertem rá. Fogyott vagy nyolc kilót és annyira csinosan nézett ki! Persze hogy letámad.

Immunrendszert károsító ételek

2019-12-04

Immunrendszert károsító ételek

Vannak ételek, melyek megakadályozhatják és károsíthatják az immunrendszered egészséges működését. Némelyikről nem is gondolnád, hiszen szinte minden nap fogyasztod őket. Ha fontos az egészséged csökkentsd a következő ételek fogyasztását

A helyes táplálkozás alapelvei

2019-11-30

A helyes táplálkozás alapelvei

Ahhoz, hogy hosszú, egészséges életet éljünk, egyáltalán nem mindegy, hogy mit viszünk be a szervezetünkbe. A következőkben bemutatjuk a helyes táplálkozás alapelveit, melyek betartásával a fogyókúránk és életmódunk hatékony és egészséges lesz

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
66 413
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 318 633
Közösség

Szótár

Glutén

  A glutén egy fehérje-komplex (a gliadin és a glutenin keveréke), amely megtalálható... Tovább

Low carb diéta

Alacsony szénhidrát-bevitelen alapuló diéta. Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 153

Átlagos értékelés: 5.0