notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Minden, amit tudni kell a clean eating-ről

Clean eating vagyis tiszta étkezés

Borbély Brigitta
hirdetes

Habár sok vicc született már ezzel kapcsolatban, természetesen a tiszta étkezés nem arról szól, hogy alaposan megtisztítjuk az ételeket fogyasztás előtt, vagy megmossuk a csokoládét, mielőtt falatoznánk belőle. Nézzük, mi a lényege!

Étkezz tisztán - erről szól a clean eating

 

De akkor mi is a lényege? Az, hogy az étel, ami a tányérodra kerül lehetőleg egyáltalán, vagy minél kevésbé legyen feldolgozva, kezelve, adalékanyagokkal, ízfokozókkal vagy tartósítószerekkel ellátva. Az alapelv, hogy olyan ételeket fogyassz, amik a legközelebb állnak a természeteshez. Ehhez elkerülhetetlen már a vásárlásnál komoly figyelmet fordítani az összetevőkre. Igyekezz friss (lehetőleg szezonális) és kezeletlen gyümölcsöt, zöldséget vásárolni, illetve törekedj arra, hogy minél több ételt magad készíts el és ne a mikrózható bolti verziót vedd.

 

A tavasz a legtökéletesebb idő arra, hogy elkezdd ezt a fajta életmódot, hiszen ilyenkor nagyobb a szezonális áruválaszték a piacokon, boltokban. Ez az étkezés ugyanis főleg gyümölcsökre, zöldségekre, teljes kiőrlésű gabonafélékre és tiszta fehérjékre fókuszál. Segítségül összeállítottam egy listát, ami könnyen követhetővé teszi a diétát és segít eldönteni, hogy mit vásárolj. A diéta teljesen alkoholmentes viszont a reggeli kávét nyugodtan elfogyaszthatod.

 

A tiszta étkezés során fogyasztott szénhidrát magas rost tartalmú és a legkevésbé feldolgozott, a fehérje (vagyis a hús, tojás, tejtermékek) lehetőleg háztáji, a zsír pedig többnyire növényi alapú legyen. Nézzük, mit ehetünk, a következő oldalon folytatom! 

hirdetes
 

Étkezz tisztán - erről szól a clean eating

 

Gyümölcs

  • Banán
  • Eper
  • Körte
  • Citrom
  • Narancs


Zöldség

  • Uborka
  • Paprika
  • Répa
  • Zellerszár
  • Avokádó
  • Karfiol
  • Édesburgonya
  • Lilahagyma
  • Spenót
  • Saláta


Fehérjeforrások

  • Csirke
  • Tojás
  • Lazac
  • Tofu
  • Kókusztej
  • Mandulatej


Magvak, hüvelyesek

  • Csicseriborsó
  • Vörösbab
  • Fehérbab
  • Kesudió


Zsiradékok

  • Olivaolaj
  • Kókuszolaj
  • Szezámolaj

 

Szénhidrátok

  • Barna rizs
  • Quinoa
  • hirdetes
  • Zabpehely

 

Ez a lista nem tartalmazza az összes olyan ételt, amit fogyaszthatsz, de ha többségében ezeket használod, biztosan nem jelent majd gondot az elhatározásodhoz tartani magad. Ízesítésre próbálj nem előre kevert fűszermixeket és minél kevesebb sót használni, cukor helyett pedig mézet, vagy agave szirupot adj az ételekhez, italokhoz. Emellett nyugodtan használhatsz gyömbért, fahéjat, fokhagymát, chili, cayenne borsot, vagy curryt. Természetesen bármilyen egyéb fűszert vásárolhatsz, a lényeg, hogy az eredetét mindig ellenőrizd.

 

Étkezz tisztán - erről szól a clean eating

 

Ezekből az összetevőkből lényegében bármilyen ételt készíthetsz, amit megkívánsz. Fontos azért megjegyezni, hogy az, hogy tisztán étkezel, nem jelenti azt, hogy nem kell odafigyelned a bevitt kalória mennyiségére.

 

Segítségül néhány tipp:

 

  • Segít az életmódváltásban, ha első lépésként minden olyan ételt eltávolítasz a konyhából, ami nem felel meg az alapszabályoknak.
  • Próbáld a bevásárlást egy napra időzíteni, így sokkal kisebb az esély arra, hogy elcsábulj a finom falatoknak, vagy a gyorséttermi ételeknek.
  • Nyomtasd ki a bevásárló-listát és vidd magaddal. Nagy segítség, ha a hűtődre ragasztod, így könnyű lesz szem előtt tartani, hogy mihez nyúlj a hűtőben.
  • Próbálj több napra előre előkészülni az étellel, csinálj olyan fogásokat, amiket akár 2-3 napig fogyaszthatsz. Szánj időt az egészséges ételek elkészítésére és a tested meghálálja.

 

Elsőre lehet, hogy túl szigorúnak tűnik, de hidd el, hogy ha kipróbálod, akkor nem fogsz többé fogyókúrázni, hiszen ez hosszútávon is tartható életmód. Ha okosan használod az alapanyagokat, akkor semmit nem fogsz megvonni magadtól, úgy hogy közben finomakat eszel.

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg növelésével.

2019-10-21

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg...

Izomtömegnövelő táplálkozás, mindenkinek ajánlom, aki bajban van az izomtömeg növelésével, nagyon hasznos tanácsok, hogy te is sokkal eredményesebb legyél

Egészségesen minden nap egy avokádóval

2019-10-18

Egészségesen minden nap egy avokádóval

Mit tesz napi egy avokádó a szervezetünkkel? Milyen hatásai vannak ennek a gyümölcsnek? Igen, gyümölcs. A superfoodként emlegetett kis termés, rengeteg érdekességet rejt magában.

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

2019-10-09

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

Nemrégiben derült, hogy egy családtagomnak változtatnia kell a táplálkozásán, mert a jelenlegi táplálkozási szokásának köszönhetően felborult a szervezete.

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

2019-10-09

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

Napjainkban egyre több ember küzd a gluténérzékenységgel. De ami a legszomorúbb, hogy már nagyon fiatal korban is jelentkeznek a tünetek. De, hogy mik is ezek a jelek azt sokan nem tudják.

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

2019-10-08

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

A következő cikkben szeretnék pár olyan dolgot leírni, amiknek általában az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten az étkezésről kapcsolatban. Tehát mondhatni táplálkozásbeli tévhitekről fogok írni.

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

2019-10-07

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

"A főzés voltaképpen szeretetteljes és önzetlen tevékenység, ami a szakács számára is örömmé válik a hozzáértő vendég révén."

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
98 305
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 036 102
Közösség

Szótár

Vitamin túladagolás

A legtöbb vitamint a szervezetünk nem tudja előállítani, így ezt pótolnunk kell. Ha... Tovább

Glutén

  A glutén egy fehérje-komplex (a gliadin és a glutenin keveréke), amely megtalálható... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 153

Átlagos értékelés: 5.0