notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Alulterhelés és túledzés

Alulterhelés és túledzés

Hámori Blanka
hirdetes

Lehet, hogy már te is megtapasztaltad az érzést: végeztél az edzéssel, mégsem vagy elégedett, nem fáradtál el, valami nem stimmel. Vagy épp az ellenkezőjét: lelkesen belevetetted magad az edzésekbe, azonban pár nap után (vagy az edzésen belül: 30 perc után) nem bírod, és abbahagyod. Ilyenkor általában az a probléma, hogy nem mérted fel reálisan, mekkora terhelésre van szükséged, és alulterhelted vagy épp túledzetted magad.

Alulterhelés és túledzés

Az alulterhelés

Az alulterhelés azt jelenti, hogy kevesebb a terhelés, mint amennyit bírnál, vagyis a szervezetnek több ingerre van szüksége, mert ennyitől nem lesz változás. Lehet, hogy az életmódváltásod első heteiben elég volt egy otthoni torna, vagy egy DVD-s gyakorlatsor, vagy heti 3x egy-egy alakformáló aerobik óra – azonban a szervezeted már alkalmazkodott ezekhez az ingerekhez, és ha nem adsz újabb lökést, abba marad a fejlődés.

 

Könnyen észreveheted az alulterhelés jeleit mert az edzés után nem érzel fáradtságot, nemcsak hogy az izomláz, de még a kellemes „izomérzet” is elmarad az edzés másnapján, és persze látható változás sincs: nem fogysz és/vagy nem izmosodsz, nem bírsz többet, nem formálódsz. Ebben az esetben emelned kell a terhelésen, vagyis

  • az intenzitáson: nagyobb súlyt használni az erősítő edzésen, gyorsabb tempóban futni, gyalogolni
  • az ingersűrűségen: vagyis kevesebb pihenő időt vagy nagyobb terhelést kell használnod (pl. az intervall edzésben csökkentheted a „laza” szakaszok idejét, vagy épp növelheted a „kemény szakaszok” idejét)
  • hirdetes
  • a terjedelmen: vagyis a konkrét terhelésen, pl. az ismétlések számán (3×10 db bicepsz helyett 12-15)
  • a bonyolultságon: elkezdhetsz összetett gyakorlatokat használni, vagy bevezetheted a saját testsúllyal végzett gyakorlatokat
  • a gyakoriságon: a heti edzések számát növelni

Nagyon fontos, hogy ha fokozatosan szeretnéd növelni a terhelést, mindig csak egyetlen tényezőn változtass!!

 

A túledzettség

A túledzés akkor lép fel, ha az aktuális edzettségi szintednek nem megfelelően választottad meg az intenzitást, az edzésgyakoriságot, stb. Az is elképzelhető, hogy nem pihentél eleget, így nem hagyva időt a szervezetnek a regenerálódásra. Elképzelhető az is, hogy nem folytatsz sportszerű életmódot, vagyis az edzéseid jók, azonban az edzésen kívüli életviteled (dohányzás, alkohol, nem ésszerű étrend, stb.) nem segítik elő a fejlődést.

 

A lényeg, hogy a korábban felsorolt komponenseken mindenképp csökkents, és iktass be egy hosszú pihenést, ha a következő jeleket tapasztalod: álmatlanság, étvágytalanság, kedvetlenség, fásultság, hosszan elnyúló izomláz. Ne feledd, hogy a sport az életminőséged javulásához kell, hogy vezessen, nem pedig a romlásához! Egyetlen olyan cél sem létezhet, mely fontosabb az egészségednél, szellemi és lelki egyensúlyodnál! Arról nem is beszélve, hogy a túledzés állapotában a szervezet nem fejlődik: így az sem lehet motiváció, hogy „hulla vagyok, de legalább formába jövök nyárra!” Figyeld a tested jelzéseit, és ésszel eddz, figyelj az edzés-étkezés-pihenés csoda hármasára!

hirdetes

 

A TÚLEDZÉS és a TÚLTERHELÉS szavak mást jelentenek, ne keverd össze őket! A túledzés a fent leírt kóros állapot, míg a túlterhelés annyit jelent, hogy emeltél a terhelésen (pl. az első bekezdésben leírt módokon), így növelve a szervezetet érő ingereket – mely a fejlődés alapja! Tehát: a fokozatos túlterhelés szükséges, és a fejlődéshez vezet, míg a túledzés kialakulása veszélyes!

 

www.cornerfitness.hu

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Tesztoszteron – nőknek is?

2019-06-17

Tesztoszteron – nőknek is?

A férfiak sokkal többet termelnek és sokat is használnak, azonban a nők is nagyon érzékenyek a tesztoszteronra. Ha alacsony a tesztoszteron szinted, gyengülnek a csontjaid, csökken az izomzatod feszessége, és csökken a szexuális vágy is benned.

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

2019-06-13

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

Az egészséges testzsírszázalékod – amennyiben egészséges nő vagy, sosem kellene, hogy 10% alá csökkenjen. A férfiak képesek a testzsírszázalékukat egészen 4%-ig csökkenteni az egészségük veszélyeztetése nélkül, de ez a lányok esetében nem így van.

Tényleg működnek a zsírégetők?

2019-05-23

Tényleg működnek a zsírégetők?

Manapság már számos „csodabogyót” és módszert találhatunk az interneten, amelyek gyors fogyást ígérnek. Nos, ezekben sajnos nem szabad hinni, hiszen amilyen gyorsan esetleg képesek segíteni rajtunk (no persze igen drágán), olyan gyorsan vissza is szaladnak ránk a kilók.

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

2019-05-23

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

Az edzések során általában célként kevesen tűzik ki maguk elé az egyensúly javítását. Azonban igen fontos ez is, hiszen a jobb egyensúly az élet minden területén pozitív előnyökkel jár. Lássuk, miért is olyan fontos a megfelelő egyensúly fejlesztése.

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

2019-05-03

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

Az edzőteremben is vannak kimondatlan alapvető szabályok, amelyeket érdemes betartani. Ezek az edzőtermi etikett szabályok sokaknak alapvetők, mégis érdemes róluk beszélni, hiszen kezdőként jó, ha tisztában vagy velük. Lássuk, mire kell odafigyelned, ha lemész a konditerembe.

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

2019-04-17

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

A rövid, de intenzív edzések is lehetnek ugyanolyan hatékonyak, mint a hosszú edzések. Ha csak 15 perced van, de szeretnél formába jönni, akkor ezt a lépcsős edzéstervet neked találták ki. Mindössze 15 perc alatt mind a lábaidban, mind a farizmokban garantált lesz a másnapi izomláz. Mutatjuk, hogyan.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
93 899
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 178 814
Közösség

Szótár

Antitestek

Az antitesteket ellenanyagnak is nevezik. A szervezetben kialakuló speciális fehérje anyag,... Tovább

keresőoptimalizálás

KERESŐOPTIMALIZÁLÁS meghatározása Keresőoptimalizálás definíciója   A... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 180

Átlagos értékelés: 4.8