A helyes táplálkozás kémiája

A helyes táplálkozás kémiája

Joósz Andrea
hirdetes

A pH-érték hallatán mindenki valószínűleg a kémiaórákra, esetleg a rágógumira, dezodorra asszociál. Reméljük Neked a cikk olvasása után  a ph - érték fogalma új dimenzióban fog eszedbe jutni: a test sav-bázis egyensúlyának szabályozása és befolyásolási lehetősége, a táplálkozás és a pH-érték összefüggései és nem utolsó sorban a sav asodás hatásai.

Őrizd meg szervezeted optimális ph értékét !

 
A sav-bázis egyensúly


Az emberi szervezet normális esetben alapvetően nem savas, nem lúgos (bázikus), ezt a „homeosztázist" azonban igyekszik dinamikusan fenntartani. Ebben legnagyobb szereppel a vesék és a tüdő (a vérben savi karakterrel oldódó szén-dioxid kilégzése révén) bírnak. Jelentős hatással van a sav-bázis egyensúlyra a táplálkozás is, de nem csak az határozza meg a szervezet „kémhatását".
A TEST SAV-BÁZIS EGYENSÚLYÁNAK SZABÁLYOZÁSA HÁTTERÉBEN A SZERVEZET FOLYADÉKTEREINEK HIDROGÉNION-KONCENTRÁCIÓJA (H+) ÁLL. A test különböző részeiben, szöveteiben a kémhatás (pH) eltérő, de az egyes sejttípusokban és a folyadéktérben irrevezibilis szervi károsodások nélkül csak szigorúan meghatározott értékek között változhat a pH. A vér normál pH-értéke 7,38-7,42 közötti, amely a különböző savat termelő vagy bázikus hatások következtében az élettel össze nem egyeztethető szinten kívülre kerülne, ha a szabályozó mechanizmusok nem lépnének közbe és nem akadályoznák meg azt. Ilyen szabályozás a folyadékterekben található puffer-rendszer működése (bikarbonát, foszfát), és a hidrogénionok vesében történő kiválasztásának módosulása-módosítása is.
A NÁTRIUM a KÁLIUMMAL együtt fontos szerepet tölt be a szervezet ozmotikus és sav-bázis egyensúlyának fenntartásában.


Légzés és sav-bázis egyensúly

hirdetes


A vér egyik jelentős feladata, hogy a szervekhez és szövetekhez juttassa a tüdőben felvett oxigént, és a képződött szén-dioxidot kilégzés céljából a tüdőhöz szállítsa. A vérkeringés normál funkciójának biztosításához a vér feladata, hogy kiegyenlítse a sav-bázis egyensúly változásait, biztosítsa a hidrogénionok koncentrációját,és ezáltal a pH-érték állandóságát. Három fontos kiegyenlítő rendszer vesz részt a pH stabilizálásában.

1. Nyitott rendszerként lényeges a BIKARBONÁT-RENDSZER,   amely   a    légzésen keresztül   a   széndioxid-tenzió   (pC02) megváltozásával és a szén-dioxid (C02) kilégzésével a pH-t közvetlenül befolyásolja.
2.    Kevésbé jelentős a FOSZFÁT-PUFFERRENDSZER   és   a   FEHÉRJE-PUFFERRENDSZER.  

A vér erőteljes savasodása (például intenzív edzésnél) azonban ezek által késleltethető, és a teljesítőképesség is bizonyítottan hosszabb ideig fenntartható. A pufferkapacitás túlterhelésekor fellépő acidózis az energiát szolgáltató folyamatok lassulását, illetve megszakadását eredményezi. Élettani feltételek mellett a vérben mérhető maximális acidózis 6,6-6,8 pH, a működő izomban a pH-értékek 0,2-0,3-mal alacsonyabbak lehetnek.
3.    A pH-szabályozásában a LÉGZÉS mellett különösen a VESE vesz részt. Elsődleges feladata a nem illékony savak (például tejsav, kénsav) kiválasztása. A vese a hidrogénion-ürítést több módon segíti, ebből megemlítendő a disztális vesetubulusokban a glutamináz-enzim által glutaminból  történő  aminocsoport lehasítása és az ammónia NH3 képzés, ami H+-nal egyesülve az ammónium-ion (NH4~) formájában a vizelettel ürül - ezáltal képes a vizeletürítés kompenzálni a pH-érték változásait. Az egészséges vese által kiválasztott vize let pH-ja (a táplálkozás függvényében ) 5,5-9,0 közötti.
A savmegkötő bikarbonátpuffer-vagy a  fokozott  hidrogénion-képződés metabolikus,   vagyis ANYAGCSEREVÁLTOZÁS OKOZTA acidózishoz vezet. A légzés útján megkísérelhető ennek az acidózisnak   a   kompenzációja   (metabolikusan kompenzált acidózis). Hidrogén-és kloridion-vesztés (például hányás) esetén a  ritkábban előforduló METABOLIKUS ALKALÓZIS alakulhat ki. Mivel a tüdő maximális terhelés mellett is mindig képes a termelődő C02 kilégzésére, ezért LÉGZÉSI ACIDÓZIS  kialakulása   főként  tüdőbetegségek esetében   lehetséges,a nem kielégítő C02-kilégzés által.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Édesítőszerek is hízlalnak! Akkor mi a tehendő?

2019-05-16

Édesítőszerek is hízlalnak! Akkor mi a tehendő?

Mindig nagy gondot jelentett nálam, hogy fogyókúra alatt mivel édesítsem az italaim, ételeimet. Sok mindent hallott sok felöl és ezek mindig ellentmondásban álltak egymással. Így neki láttam egy kis kutató munkának, íme az eredmény.

Mi az a ételintolerancia?

2019-05-15

Mi az a ételintolerancia?

A tehéntej, a tojásfehérje és a búza a leggyakoribb alapanyagok, amelyek ételintolerancia miatti panaszokat váltanak ki – több mint 6 ezer ételintolerancia létezik.

A barna rizs vagy a fehér rizs egészségesebb?

2019-05-17

A barna rizs vagy a fehér rizs egészségesebb?

A rizst az egész világon fogyasztják, és sok ember értendjének jelentős részét képezi. A rizst diétában és tömegnövelés során is fogyaszthatjuk, de nem mindegy mikor, melyik fajtát. Most utánajártunk, hogy a barna vagy a fehér rizs egészségesebb!

Glutén mentes tápanyagok

2019-05-15

Glutén mentes tápanyagok

Legősibb gabonafélénk, B-vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag. Magas fehérje és rosttartalmú, könnyen emészthető. Az egyetlen lúgos kémhatású gabona. Javítja az immunrendszert, feszesíti a szöveteket, vashiányos állapotban is kifejezetten javasoljuk. Főként kásaként közkedvelt.

Van-e szénhidrát a pattogatott kukoricában?

2019-05-16

Van-e szénhidrát a pattogatott kukoricában?

A pattogatott kukorica szénhidrátot tartalmaz. Ez tény. Ha valaki alacsony szénhidráttartalmú étrendet folytat, figyelembe kell vennie, a nap folyamán mennyi szénhidrátot visz be. Lássuk, hogy a pattogatott kukorica belefér-e egy diétás étrendbe!

Minden, amit tudni kell a fekete áfonyáról

2019-05-15

Minden, amit tudni kell a fekete áfonyáról

Az áfonya egyre népszerűbb gyümölcs hazánkban is. Szinte már majdnem minden élelmiszerboltban megtalálhatjuk ezeket az édes, zamatos és tápláló bogyókat. Az áfonya szezonja ilyenkor kezdődik, így érdemes belőle minél többet fogyasztani, hiszen nem csak finom, de számos egészségügyi előnye is van. Mutatjuk!

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
127 987
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 047 076
Közösség

Szótár

Energia egyensúly

Az engergia egyensúly az energia felvételből és az energia leadásából áll. Az... Tovább

Edzés

Edzés fogalma Az edzés az emberekben való bizalom tudománya a változás érdekében. Az... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 117

Átlagos értékelés: 4.7