notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Ilyen volt 200 éve egy paraszti lakodalom menüsora – Megkóstolnád?

Ilyen volt 200 éve egy paraszti lakodalom menüsora – Megkóstolnád?

vitalzone.hu
hirdetes

Pecsenye, hurka, kolbász, káposzta, kása, kalács és rétes – a véget nem érő, hosszú menüsorhoz. Így néztek ki a paraszti lakodalmi asztalok a 18.-19. században.

Ilyen volt 200 éve egy paraszti lakodalom menüsora – Megkóstolnád?

A 1700-as és még az 1800-as években is gyakori volt a hosszú, több napon keresztül tartó lakodalom, de a szerényebbnek számító egynapos menyegzőkön sem kellet nélkülöznie a vendégségnek.


Énekes felkonferálás az ételek előtt.


Az Újdonnan új vőfény kötelesség című anonim váci vőfélykönyv ételsora nem kevesebb, mint 8 fogással csábította a vendégeket: marhahúsleves, főtt marhahús a levesből tormamártással, káposzta disznóhússal, húsos kása rizsből, baromfival, becsinált, savanyú – (baromfival), főtt disznófej tormával, édes köleskása, pecsenye és sült tészta szerepelt a menüsoron.


A különböző fogásokat ételbeköszöntő előzte meg, azaz versbe foglalt ételsorral indították be az ünneplésre összegyűlt vendégsereg nyálelválasztását. A fogások között a soron következő ételekről szóló dalokkal szórakoztatták a meghívottakat, akik felkészíthették gyomrukat a következő ételre.

hirdetes


Egy 1847 után megjelent Vőfélykönyv első pár sora így hangzik:


„Melynek neve Leves,
Reménylem, hogy kedves
Mindnyájoknak fog lenni;
Mert ez az eleje,
S több étkek veleje,
Jó lesz ebből hát enni:
Még az Örömatya,
És az Örömanya,
Többet fog béküldeni.
Hús, hús és még több hús
A Marhahús felett
Ha levét megettük,
Jóízűn hörpöltük,
A húsát is együk meg.
Mert a lév csak korog,
Hasban húsért morog,
Még keveset hizlalt meg.
Messük hát a húsát,
Vessük el a csontját,
No, Muzsikus, most húzd meg”


hirdetes
A paraszti lakodalmak első fogása rendszerint húsleves volt, az azt követő a levesben főtt hús, gyakran torma-, hagyma-, vagy rozmaringmártással, amit a harmadik fogás, a káposztával kísért disznóhús, húsos káposzta, vagy töltött káposzta követett sült kolbásszal és hurkával.


Ez után az egyébként sem könnyű ételsorozat után húsos kása, főtt disznófej, vagy becsinált került az asztalra, majd a pecsenye következett. A pecsenyét a módosabb parasztok többféle húsból, kakasból, tyúkból, borjúból és sertésből készítették, amit káposztával, gyümölcsbefőttekkel és kaláccsal fogyasztottak. A 19. század elején már a gulyásos hús, a pörkölt, a paprikás és a paradicsommártás is megjelent a paraszti lakodalmak menüsorában.


 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

2019-11-11

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

A felfázással sajnos szinte minden nő találkozott már, mivel különösen a gyengébbik nemet érinti ez a baktériumos fertőzés. Fájdalmas és kellemetlen tünetekkel jár, van akinek enyhébb és van, akinek elviselhetetlen szintű fájdalmakat okoz. Ha te is szenvedsz a felfázástól, próbáld ki a következő házi praktikákat, melyek sokak szerint hatásosnak

Éhezés és elhízás

2019-11-11

Éhezés és elhízás

Az ember azt hinné hogy elhízott emberek sosem éheznek, és mindig jól lakottak. Nos nem! A szervezet generálja és gondoskodik arról hogy ez ne így legyen

Mik az ásványi anyagok?

2019-11-10

Mik az ásványi anyagok?

Mindig olvassuk, hogy különböző ételekben mennyi vitamin és ásványi anyag van, de tudod is, hogy mik azok az ásványi anyagok? Íme, egy rövid bemutatás

Rossz szokásaink a legfőbb ellenségeink. Ne pusztítsd magad!

2019-11-07

Rossz szokásaink a legfőbb ellenségeink. Ne pusztítsd magad!

Mentális jólétünk nagymértékben függ attól, milyen szokásokat követünk mindennapjainkban. Gondoltunk volna, hogy legfőbb ellenségeink a rossz szokásaink? A következőkben bemutatjuk, hogy melyek ezek a rossz szokások

Egészséges életmód 8 alapelve

2019-11-07

Egészséges életmód 8 alapelve

Ahhoz, hogy hosszú, boldog életet élhessünk fontos, hogy az odafigyeljünk az egészségünk megőrzésére is. A következő cikkben elmondjuk nektek a nagy titkot, mégpedig azt, hogyan élhetsz egészséges életmódot te is könnyedén, 8 alapelv fog neked segíteni egészséged megőrzésében

Alvási zavarok - csökkent reakcióidő, rosszabb közérzet

2019-11-06

Alvási zavarok - csökkent reakcióidő, rosszabb közérzet

A kevéssé pihentető alvás mindig leveszi a maga vámját, életkortól függetlenül. Az alvási zavarok kimerültséghez, csökkent reakcióidőhöz, rosszabb közérzethez, és memóriagyengüléshez vezethetnek. De a diabétesz, magas vérnyomás és szívbetegségek

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
53 132
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 138 047
Közösség

Szótár

D-vitamin

A D-vitamin-hatású vegyületek szteroidszármazékok. Táplálkozás-élettani szempontból a D2-... Tovább

Anticellulitisz masszázs

  Az egészségtelen táplálkozás, mozgásszegény életmód elősegítik a méreganyagok... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 150

Átlagos értékelés: 4.7

akaraterő alakformálás egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód ünnep