A terhesség hatása a gerincoszlopra

A terhesség hatása a gerincoszlopra

vitalzone.hu

A gerincoszlop 33 csontból áll: 24 különálló csigolyából, öt csigolya pedig keresztcsonttá és másik négy csigolya farkcsonttá olvadt össze. A hátgerinc nagyon erős, ugyanakkor, mivel kisebb részekből tevődik össze, nagyon rugalmas is, és változatos mozdulatokat tesz lehetővé. A csigolyákat a köztük elhelyezkedő rostos porckorongok választják el egymástól. Ezek párnaként védik a csigolyákat az ütésektől, és segítik a gerincoszlop egyenesen tartását. A lökések csillapításában a gerinc hajlatai létfontosságúak, nélkülük az agy teljes erőből erezné az ugrálás okozta ütést. A stabilitás megőrzéséhez a gerincnek szüksége van ínszalagokra és izmokra is.

Bemutatjuk, hogy milyen hatása van a terhességnek a gerincoszlopra!

A terhesség hatása a gerincre

A gerinc komoly veszélynek van kitéve a terhesség alatt az alábbi okokból:

  • A porckorongok és ínszalagok fokozottan megnyúlnak.

  • Ahogy a méh növekszik, kiemelkedik a medencéből a hasüregbe,ezért a has előrehúzza a gerincoszlopot.

 A túlfeszített hasizmok már nem képesek tartani a gerincoszlopot.

A gerinc alakjának változása a keresztcsontnál megy végbe, ami előrebillen, megnövelve az ágyék ívét (gerincoszlop előrehajlása), amivel erős nyomást gyakorol az ágyékcsigolyákra. Mindezek mellett a mellek súlyának megnövekedésével a mellkasi csigolyák is előregör-bülhetnek (a gerinc háti hajlatának megtörése), mely másfelől megnövelheti a nyakcsigolyák hajlását (nyaki gerinc előrehajlása), aminek az lehet az eredménye, hogy az áll előre lökődik.
 

A terhesség hatása a gerincre

Nyaki gerinc: a fej előrehajtásával a gerincoszlop fokozottan előrehajlik. Háti: a megnövekedett kifózis. Ágyéki: fokozott lordózis. Keresztcsont: A csípő fokozott előrebillenése. Farkcsont: A keresztcsonttal együtt előremozdul.

A medencét négy csont alkotja: két csípőcsont, a keresztcsont és a farkcsont. Minden egyes csípőcsont három összeolvadt csontból tevődik össze. Ezek: a csípő, az ülőcsont és a szeméremcsont.
•    A csípőcsont a medence részét képező nagy szárny formájú csont. Ha a kezünket a csípőre helyezzük, akkor érezzük a csípő taraját. A medence elülső és hátsó részén érezhetők a csípő csúcsának csontos pontjai.
•    Az ülőcsont a medencének az a vastag része, mely azokhoz a csontokhoz vezet, amin ülünk.
•    A szeméremcsont a medence előtt helyezkedik el, ahol a két szeméremtájékí csont összekapcsolódik az alatta lévő szeméremív fölött.
•    A keresztcsont öt összeolvadt csigolyából álló háromszög alakú csont. A medencecsont mindkét oldalán elhelyezkedő keresztcsont csípőízületei kötik a csípőcsonthoz.
•    A farkcsont a keresztcsonti és a farkcsonti ízületnél a medencecsonthoz kapcsolódó négy összeolvadt csigolyából áll. Ez az ízület teszi lehetővé szülés közben a farkcsont
hátranyomulását.


A medence 2 részből áll. Ezek elöl, a szeméremcsont rostos-porcos összenövésénél, és hátul, a keresztcsont csípőízületeinél találkoznak.
1. A symphysis pubis - kétoldali szeméremcsont rostos-porcos összeköttetése, két szeméremcsont összekapcsolódása a medence elülső részénél, melyeket porclapok választanak el. Az ízületeket ínszalagok tartják össze, ezek a  terhesség előtt körülbelül 4 mm szélességűek.
2. A sacroiliacalist két ízület alkotja. Ezek mindkét oldalon a medence csípőcsontjának és a gerinc keresztcsontjának találkozásából állnak össze. A test legerősebb ízületei, ínszalagok kötik össze őket. Ezek az ízületek a törzs hajlításakor és nyújtózkodáskor visszafogják az előre és hátrafelé irányuló mozgást és nem engedik, hogy járás közben oldalra dőljünk.


Mi a relaxin?
A relaxin egy olyan speciális hormon, amelyet a terhesség korai szakaszában, a petefészekben maradt sárgatest (a peteérés után visszamaradt pete burka), majd körülbelül a tizenkettedik héttől a placenta termel. Ez a hormon a szervezetben már a terhesség korai szakaszában, a második héten kimutatható. Az első három hónap alatt nagy mennyiségben termelődik, majd 20%-kal csökken, de a születés pillanatáig folyamatosan termelődik.


Miért termel a szervezet relaxint?
A relaxin célja, hogy biztosítsa a medence megnövekedett mozgását, hogy a terhesség alatt a növekvő magzat elférjen benne, és megkönnyítse a szülést. A terhesség alatt segíti a hasizmok rugalmassá válását és szülés közben a medence izmainak nyúlását.


A relaxin hatása a kötőszövetekre
A kollagén a porcokban, inakban és szalagokban található kötőszövet alapállománya. Az ízületek stabilitását ezek a sűrű rostos szálakból álló ínszalagok biztosítják. A terhesség alatt megnöveli a kötőszövetek víztartalmát, aminek következtében azok mérete és rugalmassága megnő.


Milyen hatással van ez az ízületekre? Az ínszalagok normális körülmények között feszesek, ezáltal tudják megtartani stabilitásukat és meggátolni az ízületek körüli fölösleges mozgást. A relaxin hatására az ínszalagok rugalmassá és hajlékonnyá válnak, ezáltal mozgásterük megnő, ami csökkenti az ízületek stabilitását.
Melyek a leginkább veszélyeztetett ízületek?


A symphysis pubis (a medence kétoldali szeméremcsontjának rostos-porcos összeköttetése) és a keresztcsont csípőízületei rostos ízületek. A rostos ízületben a csontok végződését nagyon kis rés választja el egymástól. Nem terhes állapotban az ízület körül csak nagyon korlátozott mozgás fordulhat elő. Nem beszélve arról, hogy a rostos ízületek nem üregesek, stabilitásuk megőrzése érdekében egyedül az ínszalagokra támaszkodhatnak. A két ízület, a terhességgel és a baba fejlődésével járó mozgásterének növekedése, nagyon érzékenyen érinti ezeket az ízületeket.


Mii történik a has és a medence izmaival? A kollagént megtaláljuk a has és a medence izmainak kötőszöveteiben is. Erre azért van szükség, hogy a hasizmok rugalmassá váljanak, hogy a méh kiemelkedhessen a hasból, és a medence izmai megnyúljanak, hogy a baba megszülethessen. Ez a változás, alkalmazkodás sokszorosan csökkenti az izmok által korábban nyújtott támaszt, és jelentős következményekkel bír 


Mi lesz a relaxinnal a baba születése után?
A baba születése után, mivel termeléséért főleg a placenta a felelős, a szervezetben a rela-xinszint előállítása gyengül, de a kötőszövetekre a szülést követően még vagy öt hónapig hatással van. Tartalma azonban ez alatt az idő alatt számottevően csökken. A szülést követő gyakorlatok végzése közben szigorúan oda kell figyelni ízületeink stabilitására, mert a test ez alatt az idő alatt még sebezhető.


Az ízületek visszanyerik stabilitásukat? Ha a terhesség alatt az ízületek túlságosan megnyúltak, akkor a baj maradandó; ha megfelelő gondossággal jártak el, akkor a relaxin lappangó hatásának megszűnésével az ínszalagok visszaállnak majd a terhességet megelőző állapotukba. Mivel már a baba súlya sem nyomja, ezért csökken a medencére ható kockázat, de mindaddig, amíg az ízületek lazulása érezhető, óvatosan kell eljárni. Felvetődött az a lehetőség is, hogy a tejtermelődésért felelős hormonnak, a prolaktinnak, hasonló hatása van, mint a relaxinnak. Habár jelenleg erre nincs bizonyítékunk, a szoptató anyák az elválasztási időszakig mégis úgy érezhetik, hogy ízületeik lazábbak.

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Még több cikk

Aludj, mint a bunda: 7 tipp álmatlanság ellen

2019-04-16

Aludj, mint a bunda: 7 tipp álmatlanság ellen

Álmatlansággal küzdesz? Íme 7 pofonegyszerű tipp, amit ha betartasz, akár már ma éjjel úgy alhatsz, mint a bunda. Szervezetünk megfelelő működéséhez a pihentető alvás elengedhetetlen, most ebben segítünk.

15 perces reggeli jóga, hogy jól induljon a napod

2019-04-15

15 perces reggeli jóga, hogy jól induljon a napod

A jóga feltölt, kiegyensúlyozottá tesz, formálja a testet, hozzájárul a lelki béke eléréséhez. Jógázni jó, de nem csak este, vagy munka után. Íme egy 15 perc alatt elvégezhető gyakorlatsor reggelre, hogy jobban induljon a napod.

15 nap 15 tipp, hogy kiegyensúlyozottabb életet élj

2019-04-05

15 nap 15 tipp, hogy kiegyensúlyozottabb életet élj

15 napon keresztül tedd meg ezt az egy-egy dolgot, hogy kiegyensúlyozottabb és boldogabb életet élj. 15 nap és 15 tipp a boldogabb, pozitívabb életért. Érezd jól magad a bőrödben.

7 nyújtógyakorlat, amitől pillanatok alatt hajlékonnyabbá válsz

2019-04-03

7 nyújtógyakorlat, amitől pillanatok alatt hajlékonnyabbá válsz

7 egyszerű, de nagyszerű nyujtógyakorlat, amiktől pillanatok alatt hajlékonyabbá válsz. Próbáld ki ezeket a gyakorlatokat és élvezd, ahogy tested rugalmasabbá, hajlékonyabbá válik.

Hízhatsz-e a fogamzásgátlótól? Utánajártunk!

2019-03-26

Hízhatsz-e a fogamzásgátlótól? Utánajártunk!

Hízás fogamzásgátló szedésétől? Lehetséges? Van összefüggés? Utánajártunk, hogy számíthatsz-e súlynövekedésre a fogamzásgátló szedésétől. Íme a szakmai álláspont!

Edzés kismamáknak az erőnlét fenntartásához

2019-03-19

Edzés kismamáknak az erőnlét fenntartásához

Összeszedtünk négy olyan gyakorlatot, amelyeket kismamák is elvégezhetnek, hogy erőnlétüket fenntarthassák akár a mindegyik trimeszterben. A gyakorlatokat egyszerűen, otthon is el lehet végezni, és nem több 5 percnél! Mutatjuk is a gyakorlatokat!

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
169 032
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
863 503
Közösség

Szótár

Fehérje

  A fehérjék az aminosavak különböző kombinációi. A fehérje nem energiaforrás, hanem... Tovább

Edzésgyakorlatok

  Azok a tevékenységek, gyakorlatok, amelyeket az edzés céljának elérése érdekében az... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 127

Átlagos értékelés: 4.9