notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A stressz eredetileg a szervezetnek az ingerekre adott, nem specifikus válaszát jelölő orvosi szakkifejezés. Mai értelmében azonban jelentése nagyjából „folyamatos feszültség” vagy „tartós idegesség”. Crossfit

A stressz összefüggése az étrenddel és a lélekkel

Kerekes Orsolya
hirdetes

A stressz eredetileg a szervezetnek az ingerekre adott, nem specifikus válaszát jelölő orvosi szakkifejezés. Mai értelmében azonban jelentése nagyjából „folyamatos feszültség” vagy „tartós idegesség”, mely rendszerint egy vagy több állandó negatív ingerre adott tartós válaszreakció a szervezet részéről. Ezeknek sokszor lelki okai vannak. A megfelelő étrenddel és stratégiákkal viszont meggyógyíthatjuk saját magunkat. Érdemes alkalmazni a stresszoldó módszereket, hogy teljes és nyugodt életet élhessünk.

A stressz összefüggése az étrenddel és a lélekkel

A stressz három fő fázisa

 
1. Vészjelzés vagy riadó: vészhelyzetre reagál a szervezet és egyfajta készenléti állapot jön létre ( légzés felgyorsul, fokozódik az izzadás, növekszik a vérnyomás)
2. Ellenállási fázis: a test az ellenállási képességét a normális fölé emeli és leküzdi a veszélyt vagy próbál valahogy alkalmazkodni hozzá.
3. Kimerültség: tartós stressz esetén az ellenállási fázisba „belefárad” a szervezet, ekkor jönnek létre a pszichoszomatikus betegségek.
 

A betegségek leggyakoribb okai

 
A legtöbb betegség mögött valamilyen lelki ok húzódik, melytől a szervezet megbetegedik.
 
- az ember örök harcban van, folyamatosan hadakozik valamivel, valakivel
- diszharmóniában vagy hiányérzettel él
- képtelen a szeretet elfogadására (saját maga vagy mások szeretete)
- nem tudja elfogadni saját magát
- nem áll békében önmagával, a környezetével
- nem oldja meg az élet problémáit, halogatja, így feltornyosulnak előtte
- nem él a jelenben, folyton a múltban vagy jövőben járnak a gondolatai
 
Stresszoldás,stratégiák,stresszcsökkentéő ételek, betegség
 

Stresszoldási stratégiák

 
Kétféle stratégia van, amit alkalmaznak az emberek, amikor stresszelnek; vagy negatívat vagy pozitívat. Mindenképpen a pozitív stresszoldási stratégiák közül javasoljuk mindenkinek, hogy válasszon. Aki stresszes helyzetbe kerül, gondolkodjon ésszerűen és gondoljon az egészségére, mi lenne a legjobb a szervezetének és hogyan tud minél előbb kijönni ebből az álapotból.
 

Negatív stresszoldási stratégiák

 
- túlevés
- alkoholizmus, dohányzás
hirdetes
- droghasználat
- túlköltekezés, vásárlási mánia
- túl sok TV nézés, számítógép használata
 

 

Pozitív stresszoldási stratégia

 

 
- egészséges táplálkozás
- vitamin- és nyomelem bevitel
- mozgás, sport, kirándulás
- légzőgyakorlatok (friss levegőn)
- stresszoldó gyakorlatok (relaxáció, autogén tréning)
hirdetes
- kreativitás, alkotás, művészi tevékenységek
 

 

 

Étrend

 

Stresszfokozó ételek

 

Ezeket az ételeket igyekezzünk elkerülni, hiszen fokozzás a stresszes tünetet. Ilyen ételek például az édességek, fehér cukor, zsíros ételek, szénsavas italok, fekete kávé, fekete tea, lkohol, magas tirozintartalmú ételek (sajtok, borok, halak, stb.)
 

Stresszcsökkentő ételek

 

Igyekezzünk minél több ilyen stresszcsökkentő ételt fogyasztani, hiszen ezek segítenek túljutni ezen a nehéz időszakon. Íme, az ételek:
- szerotoninszinte-növelő ételek: hántolatlan gabonafélék, teljes kiőrlésű lisztből készült ételek
- magas szeléntartalmú ételek: spárga, búza, lilahagyma, fokhagyma, gyömbér, leveles zöldségek, 
- fűszerek, fűszernövények: ánizs, köménymag, majoranna, édeskömény, petrezselyem, zellermag
- bórtartalmú ételek: paradicsom, alma, körte, káposzta, mazsola, aszalt szilva
- magas folsavtartalmú ételek: zeller, cékla, avokádó, teljes kiőrlésű gabonafélék, káposzta, brokkoli
 

Milyen tápanyagok bevitele fontos még?

 

Vitaminok és nyomelemek

A-, B-, C-, E-vitamin, kalcium, magnézium, kálium, szelén, lítium
 

 

 

 

Stresszoldó jó tanácsok

 
A legjobb stresszoldó módszerek a relaxáció, meditáció, autogén tréning. Ezen kívül próbálj még ki apró stresszoldó módszereket, melyek szintén nagy segítséget nyújtanak.
 
- önmasszázs: masszírozd meg a fejedet, nyakadat válladat, arcodat
- gyertyaállás: lassan emelkedj gyertyaállásba, nyújtott lábakkal, figyelj közben a légzésre. Fal mellett próbálkozz, nehogy megsérülj
- pozitivitás: minden rosszban van valami jó, igaz, hogy nem a jó gondolatok jutnak legelősz9r eszünkben a rossz helyzetekben, de tudatosan igyekezzünk meglátni a jót is minden rosszban.
- mély légzés: minimum 10-15 mély légzéssel töltsd fel a szervezetedet. Ez nagyon megnyugtató módszer.
- lassítás: bármely hétköznapi tevékenység közben koncentráljunk arra, hogylassítsunk
- napozás: pár perces napfürdőzés és napi 30 perc szabadban tartózkodás sokat jelent, feltöltődünk D-vitaminnal és friss levegővel telítődik a szervezetünk
- önprogramozás/vonzás: mondjuk magunknak, hogy „nyugodt vagyok és kiegyensúlyozott”, de nem elég mondogatni, képzeljük is el. Koncentrálj a jóra, pozitív dolgokra, boldogságra. Mindig van miért hálásnak lenni és örülni, csak meg kell találni, mik ezek a dolgok.
 
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Ezzel az öt lépéssel véget vethetünk egy mérgező kapcsolatnak

2019-09-12

Ezzel az öt lépéssel véget vethetünk egy mérgező kapcsolatnak

Hogyan szabadulhatunk meg egy mérgező kapcsolatból? Segítségképpen íme öt gyakorlati lépés Philip Zimbardo és Rosemary Sword szociálpszichológusok Időperspektíva-módszer a gyakorlatban című könyvéből.

A stressz okozza a gyomorfekélyt? – Tíz

2019-09-11

A stressz okozza a gyomorfekélyt? – Tíz "gyógyító" mítosz

Az utóbbi évtizedekben számos teória, alternatív gyógymód született, amely sokszor még az orvostudomány alaptételeit is megkérdőjelezi. Sokszor gyógyítatlan betegségeknél, gyakran a rák esetében bukkannak fel az univerzális csodaszer-elméletek.

Mitől is vagy igazán nő?!

2019-09-02

Mitől is vagy igazán nő?!

Ahhoz, hogy valaki nőies legyen, elég pár ruha, némi pipere és egy jól belőtt haj.

Lebegéstartály: „negyven perc felért ötórányi mély alvással”

2019-08-28

Lebegéstartály: „negyven perc felért ötórányi mély alvással”

Ki ne vágyna tökéletes nyugalomra, ha csak rövid időre is? Egy jónéhány évtizede létező módszer, amely már itthon is elérhető újfajta felfrissülést ígér. Nem kell hozzá más, mint egy speciális tartály testmeleg sós vízzel, ahol teljes csönben és sötétségben lebeghetünk.

Egyszerű trükkök, amivel növelheted az önbizalmadat

2019-08-19

Egyszerű trükkök, amivel növelheted az önbizalmadat

A legtöbb nő sajnos nem rendelkezik elég önbizalommal. Pedig mindegyikük gyönyörű és különleges kortól, testalkattól függetlenül. A következőkben adunk néhány hasznos, mégis egyszerű tanácsot, melyek segítségével növelheted az önbizalmadat!

Ismerd meg a nő erejének pilléreit

2019-08-07

Ismerd meg a nő erejének pilléreit

A belőle fakadó és benne átfolyó Hit, Álom és Szeretet, mely képes arra, hogy megtartsa a legnehezebb terheket, és támaszul szolgáljon A Férfinak.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
81 766
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 903 501
Közösség

Szótár

Obezitás

Az obezitás az elhízás latin neve. Tovább

Hormon

  A hormonok különböző mirigyek által termelt anyagok, melyek pontosan meghatározott... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 157

Átlagos értékelés: 4.7