notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A stressz eredetileg a szervezetnek az ingerekre adott, nem specifikus válaszát jelölő orvosi szakkifejezés. Mai értelmében azonban jelentése nagyjából „folyamatos feszültség” vagy „tartós idegesség”. Crossfit

A stressz összefüggése az étrenddel és a lélekkel

Kerekes Orsolya
hirdetes

A stressz eredetileg a szervezetnek az ingerekre adott, nem specifikus válaszát jelölő orvosi szakkifejezés. Mai értelmében azonban jelentése nagyjából „folyamatos feszültség” vagy „tartós idegesség”, mely rendszerint egy vagy több állandó negatív ingerre adott tartós válaszreakció a szervezet részéről. Ezeknek sokszor lelki okai vannak. A megfelelő étrenddel és stratégiákkal viszont meggyógyíthatjuk saját magunkat. Érdemes alkalmazni a stresszoldó módszereket, hogy teljes és nyugodt életet élhessünk.

A stressz összefüggése az étrenddel és a lélekkel

A stressz három fő fázisa

 
1. Vészjelzés vagy riadó: vészhelyzetre reagál a szervezet és egyfajta készenléti állapot jön létre ( légzés felgyorsul, fokozódik az izzadás, növekszik a vérnyomás)
2. Ellenállási fázis: a test az ellenállási képességét a normális fölé emeli és leküzdi a veszélyt vagy próbál valahogy alkalmazkodni hozzá.
3. Kimerültség: tartós stressz esetén az ellenállási fázisba „belefárad” a szervezet, ekkor jönnek létre a pszichoszomatikus betegségek.
 

A betegségek leggyakoribb okai

 
A legtöbb betegség mögött valamilyen lelki ok húzódik, melytől a szervezet megbetegedik.
 
- az ember örök harcban van, folyamatosan hadakozik valamivel, valakivel
- diszharmóniában vagy hiányérzettel él
- képtelen a szeretet elfogadására (saját maga vagy mások szeretete)
- nem tudja elfogadni saját magát
- nem áll békében önmagával, a környezetével
- nem oldja meg az élet problémáit, halogatja, így feltornyosulnak előtte
- nem él a jelenben, folyton a múltban vagy jövőben járnak a gondolatai
 
Stresszoldás,stratégiák,stresszcsökkentéő ételek, betegség
 

Stresszoldási stratégiák

 
Kétféle stratégia van, amit alkalmaznak az emberek, amikor stresszelnek; vagy negatívat vagy pozitívat. Mindenképpen a pozitív stresszoldási stratégiák közül javasoljuk mindenkinek, hogy válasszon. Aki stresszes helyzetbe kerül, gondolkodjon ésszerűen és gondoljon az egészségére, mi lenne a legjobb a szervezetének és hogyan tud minél előbb kijönni ebből az álapotból.
 

Negatív stresszoldási stratégiák

 
- túlevés
- alkoholizmus, dohányzás
hirdetes
- droghasználat
- túlköltekezés, vásárlási mánia
- túl sok TV nézés, számítógép használata
 

 

Pozitív stresszoldási stratégia

 

 
- egészséges táplálkozás
- vitamin- és nyomelem bevitel
- mozgás, sport, kirándulás
- légzőgyakorlatok (friss levegőn)
- stresszoldó gyakorlatok (relaxáció, autogén tréning)
hirdetes
- kreativitás, alkotás, művészi tevékenységek
 

 

 

Étrend

 

Stresszfokozó ételek

 

Ezeket az ételeket igyekezzünk elkerülni, hiszen fokozzás a stresszes tünetet. Ilyen ételek például az édességek, fehér cukor, zsíros ételek, szénsavas italok, fekete kávé, fekete tea, lkohol, magas tirozintartalmú ételek (sajtok, borok, halak, stb.)
 

Stresszcsökkentő ételek

 

Igyekezzünk minél több ilyen stresszcsökkentő ételt fogyasztani, hiszen ezek segítenek túljutni ezen a nehéz időszakon. Íme, az ételek:
- szerotoninszinte-növelő ételek: hántolatlan gabonafélék, teljes kiőrlésű lisztből készült ételek
- magas szeléntartalmú ételek: spárga, búza, lilahagyma, fokhagyma, gyömbér, leveles zöldségek, 
- fűszerek, fűszernövények: ánizs, köménymag, majoranna, édeskömény, petrezselyem, zellermag
- bórtartalmú ételek: paradicsom, alma, körte, káposzta, mazsola, aszalt szilva
- magas folsavtartalmú ételek: zeller, cékla, avokádó, teljes kiőrlésű gabonafélék, káposzta, brokkoli
 

Milyen tápanyagok bevitele fontos még?

 

Vitaminok és nyomelemek

A-, B-, C-, E-vitamin, kalcium, magnézium, kálium, szelén, lítium
 

 

 

 

Stresszoldó jó tanácsok

 
A legjobb stresszoldó módszerek a relaxáció, meditáció, autogén tréning. Ezen kívül próbálj még ki apró stresszoldó módszereket, melyek szintén nagy segítséget nyújtanak.
 
- önmasszázs: masszírozd meg a fejedet, nyakadat válladat, arcodat
- gyertyaállás: lassan emelkedj gyertyaállásba, nyújtott lábakkal, figyelj közben a légzésre. Fal mellett próbálkozz, nehogy megsérülj
- pozitivitás: minden rosszban van valami jó, igaz, hogy nem a jó gondolatok jutnak legelősz9r eszünkben a rossz helyzetekben, de tudatosan igyekezzünk meglátni a jót is minden rosszban.
- mély légzés: minimum 10-15 mély légzéssel töltsd fel a szervezetedet. Ez nagyon megnyugtató módszer.
- lassítás: bármely hétköznapi tevékenység közben koncentráljunk arra, hogylassítsunk
- napozás: pár perces napfürdőzés és napi 30 perc szabadban tartózkodás sokat jelent, feltöltődünk D-vitaminnal és friss levegővel telítődik a szervezetünk
- önprogramozás/vonzás: mondjuk magunknak, hogy „nyugodt vagyok és kiegyensúlyozott”, de nem elég mondogatni, képzeljük is el. Koncentrálj a jóra, pozitív dolgokra, boldogságra. Mindig van miért hálásnak lenni és örülni, csak meg kell találni, mik ezek a dolgok.
 
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Amikor mínusz 40 kiló történelmet csinált

2019-07-19

Amikor mínusz 40 kiló történelmet csinált

A 20. század legnagyobb hatású szoprán énekesnője volt, lépten-nyomon lesifotósok követték, fiatal rajongói napokat álltak érte sorba az operaházak kasszáinál.

A szem máshogy a lélek tükre

2019-07-17

A szem máshogy a lélek tükre

Bizonyos tekintetben mindig a túlélésért küzdünk. Ha megijedünk, szemünk tágra nyílik, míg undor hatására épp ellenkezőleg cselekszünk: összeszűkítjük a tekintetünket.

A legnagyobb hazai fesztiválok között a Campus

2019-07-11

A legnagyobb hazai fesztiválok között a Campus

A Campus Fesztivál az elmúlt években már bebizonyította, hogy a minőségi kultúra, a kiegyensúlyozott színvonal, a zenei sokszínűség jellemzi, ezzel idén is bekerült a minősített európai fesztiválok közé.

Hűvös klímájú vagy trópusi? Nem az időjárásról, a család légköréről beszélünk

2019-07-09

Hűvös klímájú vagy trópusi? Nem az időjárásról, a család légköréről beszélünk

Minden családnak megvan a maga habitusa. Ha meteorológiai terminusokban gondolkodunk, lehet egy család klímája hűvösebb, távolságtartóbb, de fülledt trópusias is, ahol nehéz levegőt kapni. Vajon mi határozza meg a család lelkét, és milyenek azok a családok, amelyek támogatják az egyén fejlődését?

Az egész életünket megmérgezi, amikor a szüleink elárulnak minket

2019-07-08

Az egész életünket megmérgezi, amikor a szüleink elárulnak minket

Tara Westover nem kapott védőoltásokat, nem látta orvos, és iskolába járni is csak 17 évesen kezdett el – miközben a végítéletre készülő családja hevesen ellenezte azt.

Szomatizáció! Testi-lelki egészségünk

2019-07-02

Szomatizáció! Testi-lelki egészségünk

Egy kicsit eltérő téma a megszokottól, de mégis fontos, és kapcsolódik is az egészségünkhöz.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
78 739
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 532 887
Közösség

Szótár

Aromafürdő

  A fürdővízhez gyógynövényeket és illóolajokat adagolnak a fürdővízhez, éppen... Tovább

Atkins diéta

Sokan az Atkins módszernek köszönhetik ideális testalkatuk visszanyerését. Az Atkins könyv... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 157

Átlagos értékelés: 4.7