Wado-ryu karate

Wado-ryu karate

Harcművészeti személyi edzés Wado-Ryu alapokon


DAI NIPPON NO SAMORAI DO ( szamuráj eskü a XIV-XV. századból )személyi edzés, diéta, egészséges fogyás
Részlet

Ne személyes kívánságaid határozzák meg az életed !
Ne szeress túlságosan mélyen !
Ne alkoss túlzottan szép és tökéletes dolgot !
Ne költs másra csak kardra !
Tiszteld az Isteneket, Buddhát, de ne reménykedj bennük és ne számíts rájuk !
Ne legyen sok pénzed és tárgyad !



Mi a harcművészeti személyi edzés ?
 

 Harcművészet, harcművészeti alapokon nyugvó személyi edzés, ahol a kondícionális képességek ( állóképesség, erő, mozgáskoordináció, egyensúly ) fejlesztése a cél. A harcművészet eszköz, amelynek segítségével megfigyelheted és átalakíthatod a tested, a tudatod és az érzelmeidet.


Milyen egy edzés ?


Egyszóval: személyre szabott. Választhatsz, hogy mit szeretnél tanulni:
1.    Wado-ryu alaptechnikákat (ütések, rúgások földharctechnikák, esések, dobások, formagyakorlatok )
2.    Önvédelmet ( kés ellen ill. pusztakezes )

 

Az edzések felépítése:

 

  1.   bemelegítés
  2.   az adott edzésre tervezett technikák gyakorlásának előkészítése rávezető gyakorlatokkal
  3.   az előkészített technikák gyakorlása egyénileg ill. páros gyakorlatok formájában
  4.  erősítés szabadgyakorlatokkal ill. igény szerint súlyzós gépeken és szabadsúlyokkal
  5.  nyújtás


Az edzésen használt segédeszközök: pontkesztyű, rúgópajzs, boxzsák.
Az első edzés előtt állapotfelmérést végzünk és igény szerint kiegészítésképpen személyre szabott kardio-és súlyzós edzéstervet ill. étrendet készítünk.
 

 

Wado-ryu Karate

karate

Mi a Wado-ryu Karate?

A Wado-ryu Otsuka Hironori által alapított modern karate iskola. Ötvözi az Akiyama által több emberö

ltővel ezelőtt létrehozott Shinto Yoshin Ryu Ju-jitsu Kempo-t és az okina

wai karatét. Ez egy sajátos életforma, amely a mindennapos gyakorlással jól szolgálja a fizikai és szellemi cselekvőképesség tökéletes kialakulását és egyben lehetséges út az egészség tudatos megőrzéséhez.

Ezt a stílust három fő jellemzőjével együtt szokták emlegetni:

  •  go no sen - hárítás utáni ellenakció
  •  sen no sen - az ellenfél megelőzése
  • taisabaki - kitéréssel egybekötött együtemű ellentámadás

Otsuka Hironori nagy jelentőséget tulajdonított a helyes távolságtartásnak és a jó időzítésnek. A karatéka az idő folyamán megtanulhatja az ellenfél gondolatainak megismerését, így lehetősége nyílhat megelőzni támadóját, vagy a támadás elöl kitérve ellentámadást indítani, kihasználva az ellenfél lendületét, mielőtt az befejezné támadását. Elsajátíthatja az egyszerű szúró, vágó, ütő fegyverek elleni védekezés technikáját is.

A Wado-ryu karate története
A Wado-Ryu (Béke Útja) talán a legtisztább formája a Japán karaténak. A stílust a test természetes, lágy, körkörös és rugalmas mozdulatai jellemzik. Azáltal, hogy Otsuka Hironori mester a többi harcmúvészetek legjobb elemeit gyűjtötte össze és jegyeztette be stílusként, shotokan mestere, Funakoshi Gichin támogatását élvezve, alapítóként jegyeztethette be magát azzal, hogy kifejlesztette a jelenkor egyik leghatásosabb karate stílusát. Az edzéseken a kumite (küzdelem) és katák (formagyakorlatok) gyakorlásával a Wado tanonc megtanulja Otsuka szemléletét: a védekezés és a támadás egyazon akció alatt megy végbe. A "lágyság" hiánya, ami jelen van más stílusokban, Otsuka szerint a test felelőtlen használatát eredményezi. Otsuka mester úttörője volt a laza kézzel való döfő ütésnek, amelyet párosított az ütő kéz gyors visszahúzásával és ez hatásosabbá tette az energia összpontosítást. A Wado lágy elemei többségének ellenére, kizárja az erőtlenséget, és nem csökkenti a valós életben való helytállás képességét. wado-ryuA Wado magas szintű képviselői képesek helytállni a fegyveres és fegyvertelen támadás esetén is.
Elsődlegesen a szellemi fegyelmet tartva szem előtt, a Wado tanonc tehnikai képességei másodlagosak a lelki hozzáállásához képest. A Wado gyakorlók arra törekednek, hogy személyiségüket és önbizalmukat a testi képességeikkel párhuzamosan fejlesszék. Szorgalmas gyakorlással a tanuló végső fokon megtapasztalja az "egységet": a szellem és a test egyesülését, a karate-do utolsó célját.
A régi okinawai karatéból és az ősi jujitsuból származó Wado könnyen alkalmazható különböző harci helyzetekben és környezetben. A karate kihangsúlyozásával, a gyorsaság és az erő kifejtése az ütésekkel és rúgásokkal, meg a jujutsu lefogásaival közösen nyújtott feltételekkel, a Wado a karate "legtisztább" formája lett. Míg a közelharc sok modern karate ágat hatástalanná tett, a Wadonak jujitsu gyökerei értékesnek bizonyultak - beleértve számos fojtófogásos és lefogásos alkalmazást, amelyekkel alkalmatlanná lehet tenni akár több ellenfelet fájdalom révén, egyensúlyából kimozdítva vagy izületi sérüléssel.
A jujitsu két tulajdonsággal bővítette a Wado gyakorlását - shimeruval és atemivel. A "ju" lényege a rugalmasság megvalósítása. A "ju" jellegzetessége úgy ismert, mint "lovaglás" (noru), fontos része a Wado erőteljes, csattanó ütéseinek. A teljes nyugalomból gyors csapást lehet alkalmazni majd visszahúzni kiindulóhelyzetbe, mindezt egy mozdulatba építve, meghökkentő erőt eredményezve, minimális energiaráfordítással. Ilyen ütést alkalmazva a gyakorló akár egymás után többször is képes kivitelezni az ütéseket.
A nyugalmi helyzet fölvet egy másodlagos "ju" elvet, amit "folyó"-nak hívnak - a vízhez hasonló alkalmazkodóképesség, mint ami bármelyik edénynek a formáját felveszi. A Wadot a szelídség és a rugalmasság jellemzi.
A Wado kötött formái látszólag számos gyenge mozdulatot tanítanak, de mégis hatásos kéz és könyök ütéseket rejtenek. A Wadonak a megvalósított rugalmasság elvét ugyanúgy lehet szellemi törekvésekre is használni, mint önvédelemre.

Otsuka Hironori, a Wado-ryu megalapítója
Otsuka Hironori mester, a Wado-ryu megalapítója Shimodatéban, Ibaragi prefektúrában született 1892-ben. A négy gyerek közül a másodszülött Otsuka szívesen hallgatta anyja nagybátyját, egy szamuráj harcost, aki izgalmas mesékkel keltette föl a gyerek érdeklődését a harcművészetek iránt. Hatévesen Otsukát beíratták Shizaburo Nakayamához, a Shinto Yoshin Ryu iskolába. 29 évesen, befejezve tanulmányait, elnyerte az iskola legmagasabb fokozatát, megkapta a menkyo kaydent (minden ismeret elsajátítását tanúsító irat) és mestere helyébe lépett. wado-ryu1922 júliusában Otsuka mester megkezdte az Okinawai Tode (karate) tanulását. Tanulmányai alatt alkalmazni kezdte a jujitsuból tanultakat, az atemi tehnikákat, amivel megváltoztatta a karate tehnikákat és saját karate stílust hozott létre.
1934 májusában, 43 évesen, Otsuka megalapította a Wado-Ryu Karate-Jutsu és Wado-Ryu jujutsu kenpót, beleolvasztva az Okinawai karatét a tradicionális jujutsu iskolákba. Az új irányzat, a "Béke Útja" 9 alapkatára épül, és sok jujutsu dobáselemet és lerántást tartalmaz. A Shotokan irányzatnál mozgékonyabb, mivel több elhajlással, testcsavarodással, ellépéssel történő védés található benne. A legnagyobb szerepet a helyes távolságtartásnak és a jó időzítésnek tulajdonította az alapító. Az ütéseknél a védekezés és támadás sokszor azonos, folyamatos mozgás, ami a küzdelmi hatékonyságot növeli. Otsuka mester szerint a Wado-Ryu elsődlegesen szellemi fegyelem. Számára a "ten-chi-jin, ri-do"-t (menny-föld-ember, legfőbb út) harmonikus egységként kell tisztelni és keresni a szigorú magatartás és a fáradhatatlan odaadás által.
Írásaiban Otsuka Hironori azt tanította, hogy a harcművészet gyakorlása nem állhat pusztán harci tehnikákból, a békét és harmóniát kell magunkban keresnünk, nem az erőszakot. A legyőzhetetlenséget egészséges testtel és magas intelligenciával tudjuk elérni, hogy megvalósulhasson az az ideális béke és harmónia, amire oly nagy szüksége van a mai világnak.
Otsuka Hironori életének áttekintése:
• 1892. június 1-én született Shimodatéban, Ibaragi prefektúrában
• 1897. április 1. (hat éves). Beíratták Shizaburo Nakayamához, a Shinto Yoshin Ryu iskolába (Shinto Yoshin Ryu Ju-jitsu Kempo).
• 1921. június 1. (29 éves). Elnyerte az iskola legmagasabb fokozatát, ezáltal mestere utóda lett. Ezek után Otsuka lett a Shinto Yoshin Ryu negyedik mestere. Az alapító Ishijima volt, az apja Matsuoka, kinek a Tokugawa shogunátus alattvalójaként alkalma volt jujutsut tanulni a shogunátus harcművészetet oktató iskolájában. Matsuoka Asakusában, Edo területén (a mai Tokió) nyitott iskolát. Ishijimát Inose mester, majd Nakayama mester követte.
• 1922. július, Okinawai Todét (karatét) kezd tanulni.
• 1934 május (43 éves). Megalapítja a Wado-Ryu Karate-Jutsu és Wado-Ryu Jujutsu Kenpót, egybeolvasztva az Okinawai karate kiváló tulajdonságait a tradicionális jujutsu iskola jellemzőivel, saját elképzeléseit is belefűzve. A Wado-Ryu Jujutsu Kenpo a béke és harmónia megvalósítását tűzte zászlajára. Hironori Otsuka költészetében arra tanított: az út, hogy gyakoroljuk a harcművészetet nem kizárólag a harcon keresztül vezet, hanem a békén és a harmónián. E stílus gyakorlásának a célja a béke és harmónia elérése, amit sokkal bonyolultabb elérni, mint az erőszakkal kivívott győzelmet. Törekednünk kell a legyőzhetetlenségre, egészséges test kialakítására ugyanúgy, mint a magas értelmi színvonalra azzal a céllal, hogy megvalósítsuk a béke és harmónia ideálját, amire szüksége van a mai világnak.
• 1981. november 20., lemond a Nagymesteri posztról és kinevezi idősebb fiát, Otsuka Jiro-t, második Nagymesternek (Otsuka Hironori II).
• 1982. Január 29., 90 évesen meghal.
Otsuka mester címei és kitüntetései:
• 1966. április 21. A császár kitüntette Otsukát a Kun-Go-To rendfokozattal és a Soko-Kyokujitsu-Sho éremmel, azért az erőfeszítéséért, amit a harcmüvészet terjesztéséért tett.
• 1972. október 9. A Nemzetközi Harcművészeti Szövetség, Kokusai Budo In, Higashikuni elnökletével, kinevezte Otsukát az első Kiváló Harcművésznek a Karate-do-ban elért 10. Dan miatt, ami hasonló státus, mint amit Kyuzo Mifune kapott Judoból és Hakuko Nakayama elért Kendóból.

 

 A Magyarországi Wado-Ryu Karate Szövetség

A Magyar Wado Ryu Karate Szövetség 6 megyében és a fővárosban összesen 26 dojoból áll. Tevékenységét a Fővárosi Bíróság által bejegyzett Közhasznú Szervezetként végzi. A szövetség a magyarországi wado karatéval kapcsolatos tevékenységeket koordinálja. Szövetségünk főinstruktora Kando Shibamori 8. danos mester. 1973 óta Ausztriában él, ahol a linzi Seibukan dojoban kezdte el a wado-ryu stílus oktatását. 1987 óta a kezdeti nehézségekkel küzdő magyarországi wado-ryu karate szakmai irányítását is felvállalta.  A magyarországi wado-ryu karate vezetője Rostás Tibor 6. danos mester,1982-ben csatlakozott a frissen alakult magyarországi wado-ryu iskolához. 1996 óta a magyarországi wado karate stílusvezetője, 1988-tól a rendőrség hivatásos tisztje lett, ahol szolgálatát közelharc oktatóként folytatta. 1993-98 között a Rendőrség Különleges Szolgálatának kiképzésvezetője, 2001-ben az uruguay-i különleges alakulatok kiképzésvezetője volt. 1993-ban a Colorado Springs-ben rendezett Világjátékok kumite bajnoka.

 Interjú Kando Shibamorival 

Melyek azok az érzések, amelyeket a Karate-Do kivált?
Szellemi fejlődést, jót tesz a léleknek, harmóniát teremt a test és a szellem között.
Mikor és hogyan kezdett el karatézni?
Sakai Senseinél kezdtem el edzeni Yokohamában, amikor 17 éves voltam. Erős akartam lenni. Először a judoval kezdtem, aztán a karatéra kezdtem koncentrálni.
Melyik technika az Ön specialitása?
Kizami-tsuki, mae-geri, gyaku-tsuki.
Melyik esemény maradt meg különösen az emlékezetében?
Amikor a karate szimpatikus lett. Nem volt bajnokság és az első szabadharc, amit az edzőteremben láttam, nagyon érdekes volt.
Melyik bajnokság volt az Ön számára a legmeghatározóbb?
Amikor edzeni kezdtem nem sok volt. Amikor barnaövesként az első bajnokságon részt vettem.
Mikor és hol kezdett önállóan oktatni?
21 évesen Sakai Sensei asszisztense voltam Yokohamában. 27 évesen mint 3. danos Európába mentem és St. Pölten ill. Krems környékén kezdtem tanítani.
Mit próbál meg átadni az edzéseken keresztül a tanítványainak?
A fiatalok intenzíven akarnak edzeni és versenyekre előkészülni. Viszont 30 -on túl a budo sportot kell edzeni és a technikák sokféleségére, mint a Kata Bunkai -ra (Kata értelmezés) koncentrálni. Ha az ember nem hagyja abba az edzést, akkor akár még 50 vagy 60 évesen is foglalkozhat a budóval és karban tarthatja az egészségét és a szellemét.
Kiket választ mestertanítványnak?
Mestertanítványom volt Rostás Tibor, egy rendőrtiszt Magyarországról. Ő 16 évvel ezelőtt első helyezést ért el egy világbajnokságon (Coloradoi Világjátékok kumitebajnoka). Ausztriában a Siegel testvérek: Peter és Sylvester voltak Krems-ből.
Mi motiválta 40 éven át, hogy még mindig aktívan űzi a Karate-Do-t?
Számomra most az oktatás továbbadása az érdekes. Korábban Ausztriában voltam nagyon aktív, momentán sokkal aktívabb vagyok Magyarországon, ahol néhány diákommal egyesületet alapítottunk. Edzem is magam, és ezen keresztül maradok aktív. Az egészségemért is edzek. Örömmel tölt el, hogy a fiatalok érdeklődnek a karate iránt.
Melyik sportágat űzi még szívesen?
Egy héten ötször edzem, váltakozva erőnléti edzés, makiwara edzés, kocogás. Sohasem hagyom ki a nyújtást. Nem tudnék semmit felmutatni, ha nem edzeném magam. A személyes rekordom az előző évben (2002) állítottam fel, amikor egy edzésen kb. 1800 technikát hajtottam végre. Ha több időm lenne, szívesen aikidoznék.
Véleménye szerint hogyan néz ki a karate jövője?
A karate széles körben elterjedt, de az "image" sajnos nem olyan jó. A karate előnyös, mert az embernek nem kell hozzá pénz, elegendő egy öltözet és egyedül is tud edzeni, és ez jó a testnek és a szellemnek egyaránt. A fiatalok, akik helyesen edzenek és betartják a szabályokat, nem lesznek agresszívek.
Mi az üzenete a következő karatés generáció számára?
A fiataloknak nem csak a versenyekre kell gondolni. Ami valóban érdekes és hatásos technika az a versenyeken tilos. Az embernek nem kell arra a kevés technikára korlátozódnia, ami a versenyen megengedett. Ezért én a tiszta sportosítás ellen vagyok, szeretném, ha a sport és a budó együttműködne.
Mit csinál szívesen szabadidejében?
Olvasom, utazok.
 
Shibamori Sensei, köszönöm az interjút.
 
2003. augusztus 22., Bécs

 

 

A Karate története

A korai harci stílusok
Az emberi harc egyidős az emberiséggel. Az első embereknek kb. 600.000 évvel ezelőtt, meg kellett valahogy védeniük magukat az állatokkal szemben, ez volt az "ösztönös harc a túlélésért". De ahogy az ember fejlődött és különbözni kezdett más állatoktól, főleg a hatalmában lévő nyelv, tűz és szerszámokkal, közösségeket kezdett kialakítani. Lehetséges, hogy már ezekben az időkben harcoltak egymással az emberek.
Amint megjelent a családban a családfői szerep, a tudatos vérszerződések a klánok közötti ellenségeskedéshez vezettek. Később, mikor kifejlődött a mezőgazdaság, megjelentek a háziállatok, letelepedett közösségekben éltek amik jobban szervezett és összetettebb szervezetek voltak. Az egyik osztály, amelyik kiemelkedett ebből a társadalomból, volt a katona osztály, akik fegyvereket készítettek maguknak, amelyek egyaránt szolgáltak védekezésre és támadásra is. Ez a katona osztály, együtt a vallás képviselőivel, a papokkal alkották a társadalom uralkodó rétegét.
Sok társadalomban megtalálható az ókori, ember-ember elleni harcmodorban lévő kifinomult szertartás, egy harci ág amely az isten vagy istenek kiszolgálására vagy képviseletének megőrzésére terveztek. Tökéletesebb fegyverek kifejlesztésével a szertartásoknak alaposan kidolgozott szabályokat alakítottak ki és az alapokat gyakorlatokra és technikákra fektették, melyek napjainkban is élnek.


A fegyvertelen küzdelem művészete

Európa
Az első olimpiai játékok keretében (K.e. 776- ban) egy Pankráció nevű versenyszám is megjelent. Ez az össz- fegyvertelen küzdelem egyik alakja volt, és mikor Görögországot lerohanták a rómaiak, két mai modern sportot fejlesztettek ki: a boxot és a birkózást.
A Pankrációban használt technikák magukba foglalják az ütést, rúgást, dobást, és lefogást; de a Pankráció, a fegyvertelen küzdelem művészete nyugaton két fő ágazatra vált szét. Az egyik közülük, a box az ütésekre fekteti a fő hangsúlyt, a másik, a birkózás, viszont a dobásra és a lefogásra; e két sport szabályait ezeknek a fő jellemvonásoknak a szigorú figyelembevételével alkották meg.


India
Több mint valószínű, hogy ezeknek az európai harci technikáknak a hatása terjedt el Ázsiában, Nagy Sándor indiai hódításainak során (K.e. 336-323). Az indiai ökölharcban egy kis perzsa befolyást is felfedezhetünk. Néhány technikának a hatása, miután befogadták Indiában, gyorsan elterjedt Ázsiában, a buddhista misszionáriusok nyomán. Így például Thaiföldön a Thai-box fejlődött ki, Jáván szigetén pedig a Penchak nevű ökölharc.


Kína
Az indiai harcművészeteket buddhista gyakorlatokként vezették be Kínában az egészség megörzésének érdekében. A Thai Chi Chuan (Kína ökölharc stílusa) az indiai stílus és az ösi kínai ökölharc keverékéböl fejlödött ki.
A Zen buddhizmus alapítóját, a királyi családból származó Bodhidharmát, gyermekkora óta oktatták az indiai harci művészetekre.
A Liang dinasztiából származó Wu császár meghívására Kínába utazott, ahol kilenc évet töltött meditációval, arccal a sziklafal felé fordulva. 76 éves korában megalapítván a Zen szektát (K.u. 557), tanítványainak az egészség megörzésének művészetét, a Lo-ha n nyolcvan útját, a I-hu ching-et, és a Hsi-sui ching-et, mindent ami rányomta bélyegét a kínai harcművészetek elméletére.
Kakuteijitsu (Kínaiul: Chiao Ti Shu)
A kínai birkózásnak Chiao Ti Shu a neve, vagy japánul: Kakuteijitsu. Az ún. "Tavasz-őzsz idöszak" alatt (K.e. 770-48l), és a polgárháború ideje alatt (K.e. 480-222) a különbözö harcművészeti stílusok között a legnépszerűbb a Kakuteijitsu volt és a kínai ne mesi osztályok is nagyra értékelték. A Tsin (K.e. 221-201) és a Han (K.e. 208-206) dinasztiák alatt a kínai császárok, különösen Shia Huan Ti (a Tsin dinasztia elsö császára), és a Han családból származó Liang Wu Ti támogatta a Kakuteijitsu-t, ami gyorsan elterjedt a katonaság és a nép között, ez fokozatosan a technikák tökéletesedéséhez vezetett.
A Han idöszak alatt a Kakuteijitsu Kaiko néven vált ismertté. Egy Chen Yuan Yun nevű kínai Japánba utazott, az Edo-i (ma Tokió) Shokokujinál lakott, ahol bevezette a japánokat a Kakuteijitsu rejtelmeibe. Ma a Kaiko föleg a Ho Buk provinciában levö Po Tingb en népszerű és Hotei (Po Ting) Kaiko (Kuai Chiao) néven ismeretes.
Amikor a mongolok a Yue (1206-1368) idöszakban lerohanták Kínát, magukkal hozták a mongol birkózást, ez az atlétikus stílusú művészet a Kakuteijitsuval keveredve végül széles körben elterjedt.
A Ming dinasztia alatt (1368-1644) azonban a nép a technikát és a gyorsaságot kezdte értékelni, viszont fizikai erönlétét elhanyagolta, amit viszont a mongolok kihangsúlyoztak.
Kenpo (ököl - stílus)
Eredetileg a Kenpo-t Kenyo-nak vagy Gigeki-nek (támadás művészete) hívták. Abban az idöben az a mondás járta: a Gigeki a katonai kaszté, a Kakuteijitsu pedig a nép művészete.kenpo
Az ösi idökben, a Gigeki-t nagyra értékelték és a Han dinasztia alatt rendkívül megnött a népszerűsége. A Gigeki meglehetösen hasonlított a Kakutejitsuhoz, ami az eredetét illeti kihangsúlyozta az erönlétet, de híján volt a gyorsaságnak, amit késöbb a Kenpo-ban kifejlesztettek. A Kenpo valószínűleg az ösi Kakuteijitsu-ból fejlödött ki, mint ahogy a Box a Pankrációból.
A kínai össz-ököl harc stílusból, a Taikyokuken a legnépszerűbb napjainkban és fontos hatással volt, Kínán keresztül, az okinawai harcművészetekre. A Taikyokuken olyan tekintélyes befolyással volt a modern Karate kialakulására, hogy megkívánja a továbbiakb an a részletekbe való bocsátkozást.
Taikyokuken (Kínaiul: Tai Chi Chuan)tha chi chuan
A Taikyokuken-t kb. a Ming dinasztia végén alapították és a Ching dinasztia elejétöl számítva kb. 300 éves múltra tekint vissza.
Abban az idöben számos ököl-stílust és harci módszereket fejlesztettek ki Kína egész területén, különbözö előnyökkel és hátrányokkal.
A Ming dinasztia alatt, a nagy Chi Chi-Kuang tábornok (1528-1587) összevonta az összes ökölharc stílusokat, a 16 ösi és modern irányzatból, hogy megalkossa a Kenkyo 32 zei-ét, 32 ököltartást, és ezáltal létrehozta egy általános harcmodor alapjait.
Egy fél évszázaddal késöbb, a Ming dinasztia vége felé, Chen Wang-Ting minden irányzat ökölharcát tanulmányozva tökéletesítette a Taikyokuken-t, amibe belefoglalt Chi Chi-Kuang 32 zei-éböl, 29-et.
Több ököl-stílus ágazat összevonásának eredménye a Taikyokuken, beleértve az ösi Tao-yin Shu-t (hajlékonyságot és nyújtást tartalmazó fizikai gyakorlatok) és Tu-na shu-t (hasi légzés művészete. Az előbbi két stílus az egészség megörzésének ösi kínai művész ete) és a Ching-lo hsues-shuo alkalmazásával (a belsö szervek "gyakorlatoztatásának" elmélete, hogy elösegítse a szabad véráramlást), ami a kínai gyógyászat alapja.
A Taikyokuken módosítása
Eredetileg egy ökölstílus, ami egy gyakorlatilag fegyvertelen harcmodorhoz tartozott, tehát a Taikyokuken ugyanúgy tartalmaz elemeket az egészség és a kondíció megörzésére, mint képességet a sikeres megsemmisítésre támadás során.
A tűzfegyverek és más modern fegyverek, egy évszázaddal ezelőtti kifejlesztésével, a háborúban elavulttá minösítették az ökölharcot, következésképpen a Taikyokuken-t főleg az egészség és a kondíció megörzésére kezdték használni.
Ma a legnépszerűbb Taikyokuken stílus, a Yo stílus, amit Yang Lu-Chan (1799-1872) vezetett be elöször Pekingbe. Yang Lu-Chan és másodszülött fia Pan Hou, Chi Jen-nek tanitották meg, aki Wu Cien-Chuan-t (1870-1942) avatta be ennek a stílusnak a rejtelmeibe.
A Taikyokuken Go stílusa a második legismertebb.
Mivel a Taikyokuken nagyon sokoldalú és nagyon alkalmazkodó, bárki: férfi vagy nö, fiatal vagy idős gyakorolhatja bármilyen módon, az előtte kitűzött cél tól függöen.
Nemcsak a kínai kormány ajánlja a Taikyokukent a harcművészet fontos részeként, de orvosi kezeléseknél és testnevelési órákon is használják.


Okinawa
Karate (Üres Kéz)
A 12. század elötti primitív okinawai közösségek kevésbé ismertek, de feljegyzések vannak három hatalmas úr viszályáról, 1314-böl. 1429-töl, több mint egy évszázaddal késöbb, a Nakayama palota ura, Syo Hasshi, a kard erejével egyesítette a fö szigeteket.karate
Ez az idöszak egybeesik a Kínában uralkodó Ming dinasztiával, vagy Japán Muromachi dinasztiájával. Ezalatt az idöszak alatt kiterjedt kereskedelmet folytatott Kínával és 1392-ben kínai bevándorlóknak engedélyezték a letelepedést.
Japánnal a kapcsolat úgyszintén virágzott. Ebben az idöszakban uralta a Wako nevű japán kalóz az Okinawát körülvevö tengert.
Habár a japán és kínai harcművészetek befolyásolták az okinawai harcművészeteket, nem voltak nagyon népszerűek, mivel a Syo Hasshi szigetegyesítö politikája óta, a virágzó buddhista kultúrában, békében éltek az emberek.
1609-ben a japán Satsuma klán seregei könnyedén leigázták a Ryukyu szigeteit. Okinawa hercegét túszként elhurcolták, Naha-ba (Okinawa fövárosa) pedig rendfenntartó eröket helyeztek,a belsö rend ellenörzésére. A katonai osztályt száműzték, és az összes fegyvert elkobozták. Emiatt az okinawai harci technikákban, amelyeket a mai napig az utókorra hagyományoztak, csak kis és nagy bot található meg, no meg a Karate - az Üres Kéz.
Okinawán a Karatét eredetileg "Tode" (Tang kéz) vagy csak "Te" (kéz) -nek nevezték.
Feljegyezték, hogy 1905 augusztusában egy bizonyos Karate oktató Okinawán, Nagashige Hanagasuku, a japán jellegű Karatét (Üres Kéz) használta Tang helyett.karate
1930 körül Gichin Funakoshi oktató Japánban, Karate-vá (Üres Kézzé) vá1toztatta a Tang kezet.
Most a japán jellegű "Kara" (vagy Ku) a Budo (a Harc Útja) lényegét jelképezi, ami az ellenséggel szembeni fegyvertelen önvédelmet jelenti. Azok, akik ezt a fajta fegyvertelen harcmodort gyakorolják, mindig ki kell üríteniük a tudatukat, megszabadítva az ö nzö és romboló gondolatoktól, mint "egy hangot adó üres völgy". Van egy buddhista közmondás: "A forma, üresség. Az üresség, forma."
Ha valaki felfogja a világmindenség lényegét, rádöbben, hogy minden üres. Az üresség bizonyít minden igazságot.
Habár különbözö keleti harcművészetek léteznek, mint a Jujitsu, lándzsa vagy kardvívás, íjászat, vagy botvívás, mindegyik alapja hasonló a Karate-val: a harcművészetek legalapvetöbb része a Karate, megtanít fegyverek nélkül harcolni - ahogy születünk - és követi az üresség tanát, mint a Zen Buddhizmus.

Karate iskolák

 

  •  Shito iskola (alapító: Kenwa Mabuni):Az iskola neve Itosu és Higaonna mesterek japán írású nevéből vett egy-egy írásjegyből származik. Főleg Japán nyugati részén népszerű.
  •  Goju iskola (alapító: Chojun Miyagusuku):A Goju iskola eredete megegyezik a Shito iskoláéval. A japán Goken (erős ököl) és Juken (lágy ököl) szavakból származik a Goju név. Ugyanúgy Japán nyugati részén népszerű.
  •  Shotokan iskola (alapító: Gichin Funakoshi):A név a Funakoshi által használt Shoto kalligráfiából származik. Főleg Japán északi részén terjedt el.
  •  Wado iskola (alapító: Hironori Otsuka):Abban a hitben nevezték el Wado-nak (Béke Útja), hogy a Budo (Harc Útja) alapja a béke útja. Ugyancsak Észak-Japánban népszerű.

A Karate bemutatása

• 1912: Japán Elsö Flottájának 10 tisztje egy hétig Karate-t gyakorol Okinawán.
• 1920: Norimichi Yabe (Okinawai Tanárképzö Föiskola Karate oktatója) Los Angeles-ben Karate bemutatót tart.
• 1921: Funakoshi Tokióban bemutatja a Karate-t.
• 1923: Asamoto Motubu Oszakában bemutatja a Karate-t.


Japán
Sumo
Habár azt állították, hogy a Sumo a kínai Kakuteijitsu-ból származik, számomra valószínűbbnek tűnik, hogy a Sumo Japánban született és az ösi védekezö harcmodorból fejlödött ki, más harcművészetekhez hasonlóan.
Világos, hogy a Sumo eredetileg a kínai Kakuteijitsu és a görög Pankrációhoz hasonlóan, szabályok nélküli harcmodor volt, az ellenfelek addig harcoltak amíg az egyik a földön nem maradt.
Például fennmaradt egy írás arról, hogy a Yamato korszakban Nomino Sukune és Taimano Kehaya a császár előtt birkóztak és Sukune eltörte Kehaya egyik bordáját, szétrúgta egyik csí****ontját, majd kivégezte.
Azonban a Naro időszak alatt az ütés, csapás, és rúgáshoz hasonló technikák használata be voltak tiltva. A Sumo inkább sporttá vált, mint komolyabb harcművészeti ággá. Ma, a Sumo japán nemzeti sport és nagyon népszerű mind a profik, mind az amatörök között.
Jujitsu
A Genpei és a Kamakura korszakokban gyakran súlyos páncélzatban, magányosan harcoltak, így a birkózás népszerűsége rohamosan nőtt.
jujitsuAz Onin viszálya (1469) óta, a Nanboku idöszakban a nehéz páncélt felváltotta a könnyű páncélzat. Az utána következö Sengoku idöszakban (polgárháború idöszaka), Takeuchi Minamoto Hisamori megalapította a Takeuchi Jujitsu iskolát (1532). Az akkori harcművés zetekböl kiválasztotta és rendszerezte az összes ismert, fegyvertelen harchoz tartozó technikát, egyéni stílust fejlesztve ki belölük. Megkockáztatható az az állítás, hogy így a Jujitsu-t nagymértékben befolyásolta a Sumo.
A Takeuchi Jujitsu iskolát alapítása után, sok más iskola követte. A Jujitsu abban az idökben egyfajta birkózás volt, a harctéren a harc élesben történö gyakorlására tervezve.
1558-ban, a Ming dinasztia végén, a kínai Chen Yuan Yun átjött Japánba és Fukuno Masakatsu-t, Miura Yoshitatsu-t, és Isokai Jirozaemon-t beavatta a Kakuteijitsu-ba, a Kinshoho-ba, és a Jiujutsu-hoz hasonló fegyveres harcba.
Fukuno kifejlesztette a Shintoryu Wajitsu-t, a tanítványa Ibaragi Mataemon pedig a Kitoyu-t.
Körülbelül abban az idöben, Akiyama Shirobe Nagaszakiból orvosi tanulmányok céljából Kínába ment, ahol egy kínai katonatiszt bevezette a Byakuda sante (az egyik kínai ököl-stílus) és a Kappo 28 Ryu (az újjáélesztés 28 útja) stílus titkaiba, majd visszatért ekor Japánba, megalapította a Yoshinryu-t.
A tiszteletreméltó Otsuka Hironori mester, aki a Wado-ryu alapítója is, gyermekkora óta tanulta a Shinto Yoshinryu-t (a Yoshinryu fejlesztett változata) és alapos jártasságot szerzett benne. Ő választotta ki az eredeti japán Jujitsu legjobb részeit és ezek et egybeolvasztotta az okinawai Karate-val.


Összefoglalás
Nyilvánvaló, hogy a kínai ököl-stílus befolyásolta a legjobban a Karate-t, habár a Karate eredetét vissza lehet vezetni az európai Pankrációig.
Mikor Okinawa adót kezdett fizetni a Ming császároknak, a Chi Chi-Kuang és Chen Wang-Ting által kifejlesztett kínai ököl-stílusokat bevezették Okinawára. Ahogy bevezették, egybeolvadt az eredeti helyi harcművészetekkel, de később, Satsuma fegyverviselési tilalmának köszönhetöen, az egyedi okinawai Karate, amely a halálos fegyverekké kifejlesztett kezek és lábak művészete, kibontakozott és gyorsan elterjedt a szigeten.
Ezt a Karate-t mutatták be Japán fö szigetén 1921-ben, a Japán Jujitsu-ból átvéve pár jó fogást és ezt fejlesztették ki Japánban, amit ma Nihon Karate-do-ként ismerünk.
Van némi hasonlóság a kínai ököl-stílus és a Karate között, habár a kínai ököl-stílus elsödleges célja napjainkban a fizikai edzés és az egészség megörzése. A japán Karate más oldalról, az okinawai Karate-t követve harcközpontú, halálos harcművészetként le tt kifejlesztve, habár ma már sporttá vált. Nagy különbség van a megközelítés és a viselkedés között, hisz az utóbbiba fektették a japán Budo szellemet (a harc útjának szelleme).
Érdemes megemlíteni itt, hogy 1964-ben a Tokiói Olimpiai Játékok alkalmával, a japán Karate, amely közben sok iskolává bomlott szét, szövetséggé alakult azév októberében, Össz-Japán Karate Egyesület néven az Oktatásügyi Minisztérium támogatásával.
Lehetséges, hogy a Karate-do a Japán Atlétikai Szövetség része lesz, így lehetövé válik egy Össz-Japán Bajnokság, és a jövöben a Karate talán az Olimpiai Játékok részévé válhat. Nagy elégtétellel tölt el, hogy a Karate-do egyre népszerűbbé válik az egész földkerekségen.
 
 

Köszönjük a tartalmat : 
 

Stempel Zoltán 

szegedkarate.hu

 


címkék: verseny