notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Ezért nem szabad kidobni a tojáshéjakat

Ezért nem szabad kidobni a tojáshéjakat

Sz.F.
hirdetes

Nehéz elképzelni egy konyhát tojások nélkül – ezek a végtelenül sokoldalú, egyedi ételek számtalan módon elkészíthetők, ráadásul tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, antioxidánsokkal, fehérjével, és omega-3 zsírsavakkal is.

Ezért nem szabad kidobni a tojáshéjakat

Azonban mindez csupán a tojás belseje – mi a helyzet a héjával? A tojáshéjak szinte teljes mértékben kalcium-karbonát kristályokból épülnek fel, és nagyjából 17 ezer apró lyuk található a felületükön, amelyek levegőt és nedvességet engednek a tojás belsejébe. A héj külső rétege egyfajta védőrétegként funkcionál, ami megakadályozza, hogy baktériumok és kosz jusson a tojásba. A tojás belseje és a héja között egy másodlagos védőréteg is található, amely fehérjékből áll. A tojáshéjak azonban nem csak apró védőrendszereik miatt érdekesek. Lássunk néhány további tulajdonságot, amelyek igazán hasznossá teszik őket a ház körül!

 

A tojáshéjak tele vannak kalciummal

A kalcium nélkülözhetetlen a csontok egészségének megőrzéséhez. Különösen fontos szempont ez a még fejlődő csontozatú lévő gyerekek számára és azoknál az 50 feletti felnőtteknél, akiket jobban veszélyeztet a csontritkulás. A 19-50 év közöttiek számára a napi ajánlott kalciummennyiség 1000-2.500mg. 50 év felett 1200-2000mg. Mivel a szervezet magától nem termel kalciumot, ezt olyan élelmiszerekből kell beszereznünk, mint például a tejtermékek, vagy a sötétzöld leveles zöldségek, amelyek nagy mennyiségű kalciumot tartalmaznak. A kalcium felszívódásához D-vitaminra van szüksége a szervezetnek.

 

Mint azt már korábban említettük, a tojáshéjak szinte teljes egészében (95%) kalcium-karbonátból épülnek fel, egy fél tojáshéj pedig elegendő a napi 1000mg kalcium beviteléhez egy felnőtt számára. A kalciumos kiegészítőkkel szemben tojáshéjakból származó kalcium képes akár 64%-kal könnyebben felszívódni.

 

Ezért nem szabad kidobni a tojáshéjakat

A tojáshéjak megerősítik a csontokat és javítják azok ásványianyag-sűrűségét

hirdetes

A csontok is élő szövetek, és életünk során folyamatosan lebomlanak, majd kicserélődnek. Amikor a régi csontok gyorsabban bomlanak le, mint amilyen gyorsan a szervezet képes utánpótolni őket, akkor gyengévé és törékennyé válnak. Ez idővel csontritkuláshoz vezethet, amire alacsony csonttömeg és a csontszövetek kopása jellemző. Általában csak egy csonttöréskor vehető észre, mert semmilyen jele és érezhető tünete nincs. Egy 1999-es tanulmány kiderítette, hogy egy csirketojás-héjakban, D-vitaminban, és magnéziumban gazdag étrend rövid idő alatt segíthet megnövelni a csontsűrűséget.

 

A tojáshéjak segítenek a fogak ásványianyag-tartalmának visszaállításában

A lyukas fogak akkor keletkeznek, amikor a fogkő savassá válik. Amikor cukros ételeket és italokat fogyasztunk, a bakteriális fogkő savakká alakítja a cukrokat a szánkban, amelyek lebontják a fogzománcot, csökkentve ezzel ásványianyag-tartalmát. Amikor a fogzománc ily módon sérül, kalciumot és foszfátot enged ki a nyálba. A kalcium és a foszfát segít semlegesíteni a savakat, hogy a fog ásványianyag-tartalma helyreállhasson. Ez a természetes folyamat a fogszuvasodás elleni védelem része. De amikor túl sok cukor kerül a szájba túl gyakran, akkor ez a folyamat képtelen lépést tartani a szájban képződő savakkal. A tojáshéjak kalciumtartalmuknak köszönhetően segíthetnek a fogak ásványianyag-tartalmának visszaállításában, amit egy 2015-ben kiadott tanulmány eredményei is megerősítenek.

 

hirdetes

A tojáshéjak enyhítik az ízületi fájdalmat és gyulladást

A tojáshéjak és a tojásfehérje közötti hártya a tojáshéj membránja. Ez keratinból, kollagénből, glükózaminból és számos más vegyületből áll össze, és bizonyítottan képes enyhíteni az ízületi problémákkal járó fájdalmakat.

 

Ezért nem szabad kidobni a tojáshéjakat

Habár tojáshéjból készült kalcium kapszulák üzletekben is kaphatók, a héjakban található kalciumot és vegyületeket házilag termelt tojásaidból is kinyerheted, ráadásul ingyen. Először is alaposan öblítsd le a széttört, üres tojáshéjakat, majd hagyd, hogy teljesen megszáradjanak. Amikor már szárazak és törékenyek, egy mozsárban, kávédarálóban vagy más eszközzel törd őket apró darabokra, míg egészen porszerűvé nem válnak. A nagyobb darabkákat egy sűrű szűrővel elválaszthatod a portól. A kész port egy zárható tárolóban tartsd. A membrán eltávolítása nagyon egyszerű – elég csak simán kihúzni azt a tojásból, mielőtt apró darabokra zúznád.

 

 

Hogyan érdemes fogyasztani a tojáshéjakat?

Ha szeretnéd tojáshéjakkal kiegészíteni étrendedet, akkor csak adj hozzá fél teáskanálnyi tojáshéjport ételeidhez (vagy ahhoz, amit éppen iszol). Ezzel nagyjából 500 mg kalciumot viszel majd a szervezetedbe. Ne feledd, hogy emellé egy jó D-vitaminforrást is el kell fogyasztanod (tej, tojásfehérje, stb.) hogy biztosítsd a megfelelő felszívódást. Jó hír, hogy a tojáshéjaknak nincs ízük, ezért nem fogod elrontani velük kedvenc ételeidet. Lényegében szinte mindenhez hozzáadhatók (a különböző tészták készítésénél különösen hatékony), és bár az ízre nincs hatással a tojáshéjpor, az étel textúráját képes megváltoztatni, amire érdemes odafigyelni.

 

 

Forrás: Kép: naturallivingideas.com

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

A lisztérzékenység jelei

2019-10-20

A lisztérzékenység jelei

A coeliakia (lisztérzékenység) jellemzői. Mindennapi táplálékunk a liszt, hiszen ez a kenyér, a tészták alapanyaga. Vannak azonban, akik érzékenyek a gliadinra – a búza, rozs, árpa egyik fehérjéjére, ami a lisztérzékenységet

Támogasd kézmosással a Magyar Vöröskeresztet!

2019-10-16

Támogasd kézmosással a Magyar Vöröskeresztet!

Október 14. volt a kézmosás világnapja, ez alkalomból sokan és sokféleképpen hívják fel a figyelmet ennek fontosságára. Talán az még szokatlannak számít, hogy az egészségmegőrzés mellett a kézmosással támogatni is lehet.

Október 16: az Újraélesztés napja

2019-10-16

Október 16: az Újraélesztés napja

Tudtad? Minél többen állnak körül egy baleseti sérültet, annál kisebb az esély arra, hogy valaki a segítségére siet. Életbevágóan fontos, hogy mindannyian többet tudjunk az újraélesztés technikájáról, és merjük is használni ezt a tudást.

Szakértők ajánlják: őszi finomságokkal a téli vírusok ellen

2019-10-15

Szakértők ajánlják: őszi finomságokkal a téli vírusok ellen

A nyár vége óta sok energiát elfogyasztottunk, itt az ideje, hogy feltankoljuk szervezetünket vitaminokkal! A NaturMed Hotel Carbona szakértői arra adnak tippeket, hogyan készíthetjük fel immunrendszerünket télre, és hogyan köthetjük össze a kellemest a hasznossal, a feltöltődést a finom ízekkel.

Nagy általánosságban mindenhol a fehérjéről esik szó, de mi a helyzet a szénhidrátokkal?

2019-10-14

Nagy általánosságban mindenhol a fehérjéről esik szó, de mi a helyzet a...

A jó forma elérésében szintén rendkívül fontos szerepük van, ugyanúgy, mint a fehérjének, hiszen makro tápanyag. Hízni, zsírosodni elsősorban a szénhidrátoktól fogsz, ugyanakkor energiát adnak, telítettségérzetet okoznak, ha rendesen edzel is, akkor mindenképp figyelned kell a megfelelő mennyiség bevitelére.

Egészséges életmód napi 1000 forintból

2019-10-13

Egészséges életmód napi 1000 forintból

Az egészséges életmóddal kapcsolatos egyik legnagyobb kifogás és tévhit az szokott lenni, hogy egészségesen élni túl drága. Tény, hogy az egészséges ételek között vannak drágábbak is, de ez az egészségtelenekre ugyanúgy igaz, mégis vannak, akik megveszik őket.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
98 305
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 036 102
Közösség

Szótár

B1-vitamin

B1-vitamin Tiamin: vízben jól oldódó, hőre érzékeny vegyület. Jelentős szerepe van a... Tovább

keresőoptimalizálás

KERESŐOPTIMALIZÁLÁS meghatározása Keresőoptimalizálás definíciója   A... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 211

Átlagos értékelés: 4.9