A test intelligenciája

hirdetes

A test intelligenciája

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Egyéni, tanult mozgásmintáink tárházában nagy különbségek adódnak. A mindennapi rutinmozdulatokra mindenkinek megvan a maga „koreográfiája”: a járásról például messziről egymásra ismerünk – mondja Révész Sándor, az egyetlen magyar Rolfer.
 

Test és lélek struktúra

Mi a titka sajátos mozgásmintáinknak?


Mozgásmintáinkban egyéni élettörténetek nyomai raktározódnak, amelyek a magunkhoz és a világhoz való viszonyunkat tükrözik: a testi és a lelki struktúrák egymással szorosan összefüggő jelenségei az emberi létnek. Bármelyiken változtassunk is, az az egész ember változásának lehetőségét teremti meg. A kérdés az, hogy egy testterápia szemszögéből hogyan lehet a legkönnyebben változtatni megszokott, de nem ideális – esetenként talán fájdalommal járó – mozgásformákon. Mozdulataink – a jéghegy csúcsaként – egy hosszabb, részben mentális folyamat utolsó szakaszában zajlanak: a mozdulatainkat közvetlenül megelőző pillanatban tartóizomzatunk a test stabilitásáról gondoskodik. Töredék másodpercnyi idővel azel­őtt, hogy álló helyzetben karunkat előre­emelnénk, megfeszül az Achilles-ín, hogy hátulról megtartsa az előbbre került súlypontot. A végtagok aktivitását megelőzi a törzs belső magjának, a gerincoszlopnak a stabilizálása is, amit ideális esetben a harántirányú hasizomzat és a mélyen a csigolyák tüskéit összekötő hátizomzat végez. A Repülő Sas gyakorlat a törzs stabilizálásának ezt a természetes folyamatát erősíti. A stabilitás érdekében kifejtett izommunka ugyanis nem gátolhatja a mozgásunk szabadságát, különben olyasféle biomechanikai konfliktus jöhet létre az izmaink-ízületeink körül, mintha egyszerre lépnénk a gázra és a fékpedálra.

hirdetes


Ha tudatosan odafigyelnénk, akkor magunk is korrigálhatnánk a rosszul rögzült mintákat? 


Testünk és a gravitáció viszonyának harmonikus szabályozása megelőzi a mozdulatot, így az nem változtatható akaratlagosan. Az évtizedek      alatt beidegzett mozdulatokat viszont akkor a legkönnyebb föladni, illetve az újakat bevezetni, ha éppen ebben a mozgás-előkészítő, akaratunktól független szakaszban sikerül változásokat elérnünk. A Rolfing Movement Integration® gyakorlatai azt célozzák, hogy a magunkba és a térbe kifelé irányuló érzékelésünk-észlelésünk, a súlyunkhoz, a talajhoz, illetve a környezetünkhöz, a térhez való viszonyunk élettelibbé váljon, gazdagodjon, finomodjon. A tér – mozdulataink játéktere – ugyanis soha nem egységes, hanem az élettörténetek függvényében mindenki számára egyéni. Vannak kitüntetett, szabad irányai, és vannak területei, ahol falba ütközünk. A fiatalkorban kialakult gerincferdülések egyik lehetséges oka a térérzékelés hangsúlyos aszimmetriája, a „szkoliotikus” tér. E­gyes mozdulatok e­gyál­talán nem le­hetségesek, e­gyes térbeli irányok, térbeli mozgásterületek elképzelhetetlenek, míg más mozdulatok elfelejtődtek, csak meg kell en­gedni, életre kell hívni őket. Moz­du­lataink sokszínű szabadságát be­határolja az, a­hogyan a teret érezzük, ahogyan a teret elképzeljük magunk körül. A gravitációra és a szabad térbeli orientációra adott jól koordinált válasz optimálisan összehangolja a féket és a gázpedált, az egymást kiegészítő tartó-mozgató izmaink munkáját, az agonisták–antagonisták feszülését–engedését. Ez az összehangolt szabályozás a test intelligenciája.

hirdetes


Miben segít az első, otthon is végezhető Rolfing-gyakorlat?


A Repülő Sast Hubert Godard francia Rolfer, táncos, koreográfus és mozgástanár dolgozta ki, a Nap Üdvözlése jógagyakorlat célkitűzéseit, eredményeit szem előtt tartva. Ez a mozdulatsor megtanít bennünket arra, hogy gerincünk lazán, puhán, erőfeszítés nélkül legyen képes előre-hátra hajolni anélkül, hogy a stabilitását elveszítené. A külső hasizmok nem feszülnek meg, nem „kötik gúzsba” a bordaíveket: a légzés, a csípő és a mellkas szabadsága érintetlen marad. A kezekből és a lábakból kiinduló ingerek a belső, harántirányú hasizmot arra ösztönzik, hogy a mélyen fekvő hátizmokkal összhangban stabilizálják a gerincünk alsó szakaszát, szilárd alapot biztosítva ezzel a végtagok aktivitásának. Derekunk görbületének szabályozása, stabilitása a külvilággal – a talajjal (talpak) és a térrel (tenyerek, ujjak) – való viszonyunk függvénye. A Repülő Sas gyakorlat testünk természetes, önmagát stabilizáló képességét szólítja meg, amelynek elemei fokozatosan beépülhetnek mindennapi rutinmozdulatainkba is. 
 
 
 
 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes

Szótár

Elegáns rendezvényhelyszín Budapesten

A Világ Legszebb Kávéházában joggal érezheti úgy az ember, hogy megtalálta rendezvényének... Tovább

Santiago

 7 kör időre a következőkből:   16 kilós kézi súlyzóval felrántás... Tovább

Tovább a lexikonra
hirdetes