Legális drogjaink: kerüld el őket!

Legális drogjaink, amiket kerülnöd kell

vitalzone.hu

A kávé, a tea, az alkohol és a dohányzás, valamint az altatók és a fájdalomcsillapítók befolyásolják az agyműködést, és a pszichés függőség ismérvei közül eggyel vagy többel is rendelkeznek: a feszültség és a szorongás oldása; kellemesebb közérzet és hangulat előidézése; a szellemi és a testi teljesítőképesség növelése vagy annak érzete; az érzetek pozitív irányú észlelése.

Legális drogok, amiket el kell kerülnöd

Legális drogok pozitív hatása

Rendszeres használatuk során a szervezet megszokja (tolerálja) hatóanyagaikat, és miután a hasonló hatás eléréséhez a kezdeti minimális mennyiséget növelni szükséges, kialakul a testi függőség.


Bármely alkalmazott drog (olyan anyag, amely az agy működésére ható vegyületeket tartalmaz) hirtelen elhagyása megvonási tüneteket idéz elő. A kábítószerek által okozott kár természetesen a szervezetben jóval jelentősebb, és sokkal rövidebb idő alatt alakul ki. A legális drogok alkalmazásának egyes esetekben kifejezetten pozitív hatása van, értéke viszont a mértékétől függ.

 

Kávé

Jellegzetes aromáját, zamatát a pörkölés és mintegy 800 kémiai vegyület adja. Legismertebb hatóanyaga a koffein, amely megtalálható a teában, a kakaóban, a kólában, a csokoládéban, a fájdalomcsillapítókban és még legalább hatvan növényben. Egy csésze kávéban átlagosan 100 mg koffein van, de ez fajtától és elkészítési módtól függően 80–175 mg között változhat.


A koffein stimulálja a központi idegrendszert, fokozza az éberséget, a koncentrálóképességet, csökkenti a fáradtságot. Felszívódása gyors, fél óra alatt maximálisan koncentrálódik a vérben. Serkenti a gyomorsav-kiválasztást, ezzel javítja az emésztést. Tágítja a légutakat. Csökkenti az epekő kialakulásának kockázatát. Gyorsítja az anyagcserét, emeli a pulzusszámot, fokozza a vizeletkiválasztást, mérsékelten emeli a vérnyomást negyed-fél órán át. Tartalmaz nátriumot, káliumot, magnéziumot, vasat, rezet, cinket, valamint niacint. Egyéni tűrőképességtől függően egészséges emberek számára napi egy-két csésze kávé nem káros. Egyesek egyáltalán nem tűrik, ők hasmenéssel, ingerültséggel, feszültséggel reagálhatnak.

 

Negatív hatásai általában csak a nagy kávésoknál jelentkeznek, akik többnyire erős dohányosok is:

  • álmatlanságot okozhat;
  • gyorsítja az ásványi anyagok kiürülését a szervezetből, mivel vizelethajtó, fokozza a kalciumkiválasztást, egyúttal a csontritkulás veszélyét;
  • általában csökkenti a fejfájást, de egyeseknél migrént válthat ki;
  • túl sok kávé szűkíti az ereket, remegést, erős szívdobogásérzést, verejtékezést, gyors légzést válthat ki;
  • a koffein megnehezíti a fogamzást, átjut a méhlepényen, az újszülött sírós, nyűgös lehet a megvonási tünetek miatt;
  • magas vérnyomás, szívpanaszok, vesebetegségek és terhesség esetén konzultálni kell az orvossal a kávéfogyasztás egyéni mértékéről.
  • A kávéivás hirtelen abbahagyása ingerlékenységet, fejfájást és levertséget válthat ki.

 

Tea

Tea Fogyasztásához a csend, a béke, a nyugalom fogalma társul. Hatóanyaga a koffein, a tea típusától, elkészítési módjától függően egy csésze fekete teában 20–90, a zöld teában 6-30 mg van belőle. Élénkítő hatását lassabban, ám tartósan fejti ki. Teofillin hatóanyaga értágító és vizelethajtó. Az ásványi anyagok közül króm, kalcium, magnézium, mangán, vas, réz, cink, molibdén, foszfor, kobalt, nikkel, valamint C-, B2- (riboflavin), D- és K-vitamin van benne. A zöld tea C-vitamin-tartalma egyenlő a citroméval, és jelentős a fluoridtartalma is. A teafélék polifenoltartalma nagyon erős; ez az anyag a szabad gyökök megsemmisítését segíti. A zöld tea daganatellenes hatású (lásd cikkünket az Elixír 227. számában), de jelentős a gomba- és baktériumellenes hatása is.

 


Negatív hatásai főként a túl erős és nagy mennyiségben fogyasztott fekete teának lehetnek:

 

  • az arra hajlamosaknál migrént válthat ki;
  • csersavtartalma elszínezheti a fogakat, a fogpótlásokat;
  • fekélyes betegeknél a fokozott savelválasztás előidézése miatt fokozhatja a fájdalmakat, irritálhatja a gyomrot;
  • étkezéssel egy időben fogyasztva gátolja a vas felszívódását, és két-három éves kor alattiaknál vashiányos vérszegénységet válthat ki;
  • túl erős, túl sok tea fogyasztása fokozhatja az ásványi anyagok kiürülését a szervezetből, feszültséget, álmatlanságot, szívpanaszokat okozhat.
  • Napi háromszor 250 ml zöld tea egészségünk megőrzését szolgálja.

 

Gyakran fogyasztott termékek koffein-egyen¬érték-tartalma (1,5 dl-ben):

  • presszókávé: 80–175 mg
  • koffeinmentes kávé: 3 mg
  • fekete tea: 20–90 mg
  • zöld tea: 6–30 mg
  • koffeinmentes tea: 3 mg
  • kóla: 18 mg
  • kakaó: 4 mg
  • étcsokoládé: 80 mg (125 gr-os adagban)
  • tejcsokoládé: 20 mg
  • fájdalomcsillapító tabletták: 30 mg


A vacsorára vagy lefekvés előtt kapott kakaó, csokoládé és kóla zavarhatja a gyermekek esti elalvását.

 

Alkohol

Az alkoholt fogyasztók hozzávetőleg 10 százaléka válik alkoholistává. Ez vérrokonok között gyakoribb, s genetikai vagy biokémiai károsodásra utal. Alkoholfüggőség minden személyiségtípusnál és minden társadalmi rétegbe tartozónál kialakulhat. Az alkohol sejt- és idegméreg.


Pozitív hatása csak a mértékkel fogyasztott vörösbornak van: 25-30 százalékkal csökkenti a bármely okból bekövetkező halálozást. A mérték: férfiaknál 2 pohár (2x125 ml), nőknél 1 pohár vörösbor elfogyasztása naponta, étkezés közben. Daganatellenes hatású, emeli a sejtek életciklusát, aktiválja a sejtek önkijavító működését, jótékony hatást fejt ki a szív-érrendszerre, gátolja a szívkoszorúér betegségeit. Az egészségre jótékony fitokémiai vegyületeket tartalmaz.

 

Az alkohol negatív hatásai közismertek, de néhányat ritkábban említünk:

  • altatóval együtt alkalmazva életveszélyes;
  • elősegíti a gyógyszerek (köztük a vény nélkül kaphatók) nem kívánatos hatásainak megjelenését;
  • szerepet játszik a magas vérnyomás és a szívritmuszavar kialakulásában;
  • elvonja a kalciumot a csontokból, így fokozza a csontritkulás veszélyét;
  • emeli a rossz koleszterin (LDL) szintjét, ami gyorsítja az érelmeszesedés folyamatát. Minthogy az alkoholfogyasztók közül sokan dohányoznak is, a kockázat még fokozottabb;
  • melegérzetet vált ki, de mivel a bőrerek kitágulása intenzívebb hőleadást eredményez, egyúttal altat is, és az alkoholos szervezet hamarabb kihűl, megfagy;
  • alacsony folsav- (vérszegénység, magzati károsodás), vas- (vérszegénység) és niacinszintet (bőrkárosodások, depresszió) okoz;
  • kiváltja a nyelőcső, a gyomor, a máj- és a hasnyálmirigy gyulladásos betegségeit;
  • jelentősen befolyásolja és károsítja az agy és az idegek működését;
  • a rákbetegségek 3 százalékának kialakulásáért felelős;
  • pusztítja az agysejteket, megzavarja az agyi hírvivő anyagok termelődését, rontja az emlékezőképességet, és elbutít.


Igen erős testi és lelki függőséget vált ki, amelyből csak orvosi segítséggel lehet kilábalni. Gyógyult alkoholisták kerüljék egyes meghűlés elleni szerek alkalmazását, mert 25 százaléknyi alkoholt is tartalmazhatnak!

 

Dohányzás

Legális drogjaink közül a dohányzás és legfőbb hatóanyaga, a nikotin az, amelynek kizárólag káros hatása van – bár a dohányzók állítják, hogy oldja a feszültséget, segít koncentrálni, és meg sem lennének már anélkül, hogy egy jó erős fekete mellé rá ne gyújtsanak. Nagyon ritka az alkalmi dohányos, de az olyan is, aki csupán néhány szálat szív el naponta, rövid idő elteltével ők is az egy doboznál tartanak. A függőség igen hamar kialakul, és a kellő hatás érdekében egyre növelni kell az adagot.


A nikotin és a cigaretta égése közben keletkező bomlástermékek sejtmérgek, rákkeltő és radioaktív anyagok. Így érthető, hogy a dohányzás a rákos megbetegedések 30 százalékát, valamint közel 3000 féle betegség kialakulását mozdítja elő.

 


Negatív hatásai közül a leggyakoribbak:

  • égzőszervi, szív-érrendszeri, rosszindulatú daganatos és emésztőrendszeri betegségeket okoz;
  • idő előtt és erősebb tünetekkel jelentkezik a változókor, mivel csökkenti az ösztrogénszintet, s jelentősebb a csontritkulás mértéke és üteme is;
  • csökkenti a fogamzóképességet, hozzájárul a merevedési zavarok kialakulásához, bénítja a spermiumok mozgását;
  • a várandós nőknél gyakoribbak a lepényi rendellenességek, a koraszülések;
  • a dohányzó nők gyermekei kisebb súllyal születnek, testhosszuk, mell- és fejkörfogatuk kisebb. Növekedésükben visszamaradnak, értelmi képességeik gyengébbek, különösen az olvasás és a számolás terén.
  • Gyakoribb a leukémia és az embrionális vesedaganat;
  • a csecsemő passzív dohányzása négyszeresére emeli a bölcsőhalál kockázatát;
  • érszűkítő hatású, s károsítja az ér¬falak belsejét borító sejtbélést (endotel), így az átjárhatóvá válik például a koleszterint szállító részecskék számára, melyek az érátmérőt szűkítő, elzáró lerakódások részei.
  • Emeli a vérnyomást, rontja a cukorbetegek állapotát és a zsíranyagcserét.

 

Altatók és fájdalomcsillapítók

Egy részük vény nélkül is kapható. Rendszeresen alkalmazva nemcsak a hozzászokást váltják ki, hanem az adagok növelésével komoly károkat okozhatnak a szervezetben. A kórházba fölvettek 10 százaléka a helytelen gyógyszerszedés miatt kerül oda. A fájdalom enyhítése, az alvás elősegítése céljából legtöbbször az orvos írja fel a gyógyszereket, de ellenőrzi is betegét. Baj akkor van, ha valaki az orvos megkerülésével rendszeresen szed altatót vagy fájdalomcsillapítót, s ahhoz, hogy a kívánt hatást újra és újra elérje, emeli az adagot. Mindkét gyógyszertípus igen erős testi és pszichés függőséget vált ki, akár már két hét alatt. Az alvás elősegítésére, a fájdalom csillapítására számtalan ismert módszert kínál a természetgyógyászat, amelyek valamelyike hatásos lehet – de tény, hogy egy pirulát bevenni sokkal egyszerűbb, bár sokkal károsabb is. Minden gyógyszernek vannak nem kívánatos hatásai is, és az orvos mindig mérlegel, az „önkiszolgáló” beteg viszont nem számol a következményekkel.


Ősidők óta ismert, hogy minden nép, minden kultúra alkalmaz(ott) a közérzetre, a lelkiállapotra, a képességek és érzések befolyásolására alkalmas kémiai anyagokat. Egyébként a szavak, a gondolatok ugyanazokra a receptorokra hatnak az agyban, mint a kémiai anyagok, s ezek a receptorok megegyeznek azokkal is, amelyekre a szervezet saját fájdalomcsillapítói, „boldogsághormonjai”, az endorfinok is hatnak. Mindenki vágyik a kellemes élményekre, de míg egyesek ezt képesek megszerezni élet- és gondolkodásmódjukkal, másoknak szükségük van valamilyen stimulálószerre. Ezek mindegyike az agy jutalmazó rendszerére hat, s közülük jó néhány erős testi és pszichés függőséget vált ki, mely befolyásolja és irányítja életüket. A napi egy-két csésze kávé, zöld tea vagy a mértékkel fogyasztott vörösbor szolgálhatja az egészség megőrzését, a kellemes pillanatok és közérzet átélését. A legális és megtűrt drogok közé tartozó dohányzás, valamint a gyógyszerek elleenőrizetlen alkalmazása vi-szont igen ártalmas.

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Még több cikk

Aludj, mint a bunda: 7 tipp álmatlanság ellen

2019-04-16

Aludj, mint a bunda: 7 tipp álmatlanság ellen

Álmatlansággal küzdesz? Íme 7 pofonegyszerű tipp, amit ha betartasz, akár már ma éjjel úgy alhatsz, mint a bunda. Szervezetünk megfelelő működéséhez a pihentető alvás elengedhetetlen, most ebben segítünk.

15 perces reggeli jóga, hogy jól induljon a napod

2019-04-15

15 perces reggeli jóga, hogy jól induljon a napod

A jóga feltölt, kiegyensúlyozottá tesz, formálja a testet, hozzájárul a lelki béke eléréséhez. Jógázni jó, de nem csak este, vagy munka után. Íme egy 15 perc alatt elvégezhető gyakorlatsor reggelre, hogy jobban induljon a napod.

15 nap 15 tipp, hogy kiegyensúlyozottabb életet élj

2019-04-05

15 nap 15 tipp, hogy kiegyensúlyozottabb életet élj

15 napon keresztül tedd meg ezt az egy-egy dolgot, hogy kiegyensúlyozottabb és boldogabb életet élj. 15 nap és 15 tipp a boldogabb, pozitívabb életért. Érezd jól magad a bőrödben.

7 nyújtógyakorlat, amitől pillanatok alatt hajlékonnyabbá válsz

2019-04-03

7 nyújtógyakorlat, amitől pillanatok alatt hajlékonnyabbá válsz

7 egyszerű, de nagyszerű nyujtógyakorlat, amiktől pillanatok alatt hajlékonyabbá válsz. Próbáld ki ezeket a gyakorlatokat és élvezd, ahogy tested rugalmasabbá, hajlékonyabbá válik.

Hízhatsz-e a fogamzásgátlótól? Utánajártunk!

2019-03-26

Hízhatsz-e a fogamzásgátlótól? Utánajártunk!

Hízás fogamzásgátló szedésétől? Lehetséges? Van összefüggés? Utánajártunk, hogy számíthatsz-e súlynövekedésre a fogamzásgátló szedésétől. Íme a szakmai álláspont!

Edzés kismamáknak az erőnlét fenntartásához

2019-03-19

Edzés kismamáknak az erőnlét fenntartásához

Összeszedtünk négy olyan gyakorlatot, amelyeket kismamák is elvégezhetnek, hogy erőnlétüket fenntarthassák akár a mindegyik trimeszterben. A gyakorlatokat egyszerűen, otthon is el lehet végezni, és nem több 5 percnél! Mutatjuk is a gyakorlatokat!

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
165 635
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
860 106
Közösség

Szótár

Kardio edzés

  Cardio vagy kardio: A cardio- előtag jelentése; szívvel kapcsolatos. Testmozgás kapcsán... Tovább

Fehérje

  A fehérjék az aminosavak különböző kombinációi. A fehérje nem energiaforrás, hanem... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 115

Átlagos értékelés: 5.0